וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מפגינים במחאת "צדק לרפאל" בתל אביב: "זרקו בקבוקי תבערה לעבר השוטרים"

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 23:11

המוחים קוראים לעשיית צדק בחקירת מותו של בן ה-4 שנדרס והופקר למוות בנתניה בחודש מאי. אמו של רפאל קראה מוקדם יותר למפגינים: "לנהל את ההפגנה בדרכי שלום". במקום נרשמו עימותים בין מפגינים למשטרה - שדיווחה על מספר פורעי חוק שזרקו בקבוקי תבערה על דרך מנחם בגין

בוידאו: נתיבי איילון נחסמו במהלך הפגנת "צדק לרפאל"/מערכת ואללה!

מאות מפגינים הערב (רביעי) בצומת קפלן בתל אביב בקריאה ל"צדק לרפאל" אדנה, הילד בן ה-4 שנדרס למוות בתאונת פגע וברח בנתניה בחודש מאי האחרון. המפגינים דורשים לבחון מחדש ראיות בתיק בעקבות החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את הנהגת על עבירת הפקרה ולא המתה - זאת בכפוף לשימוע.

לפני זמן קצר, החלו עימותים קשים בין המפגינים לבין כוחות המשטרה על דרך מנחם בגין. במשטרה מסרו כי כמה מפגינים זרקו בקבוקי תבערה לעבר השוטרים ולעבר עוברי אורח. בשלב זה, המשטרה החלה לפנות את המפגינים באמצעות רימוני הלם ופרשים. במשטרה מסרו כי "נאפשר את חופש המחאה באופן חוקי, אולם לא תאפשר פגיעה או אלימות בשוטרים או אזרחים".

מוקדם יותר, המפגינים חסמו את כבישי איילון - הנתיב הדרומי נחסם לכחצי שעה, ואילו הנתיב הצפוני נחסם לשעה וחצי. זאת, לאחר שבמקום החלו עימותים בין המפגינים לבין המשטרה שחסמה שאופן יזום את הנתיב הדרומי על מנת לאפשר למפגינים לרדת אליו. אולם, המפגינים התעקשו לחסום גם הנתיב הצפוני ופרצו את המחסומים שהציבה המשטרה במקום. רב פקד מאיר סוויסה, שנחקר בעבר במח"ש לאחר שתועד זורק רימוני הלם לעבר מפגינים נגד המהפכה המשפטית, תועד מנסה להכווין את המפגינים לעבר הנתיב הדרומי: "אי אפשר לרדת מפה, תחזרו חזרה ותרדו לאיילון כולם. הזזנו בשבילכם את המשאיות".

מחאת "צדק לרפאל", איילון חסום, תל אביב. 30 באוגוסט 2023. אורי סלע
מחאת "צדק לרפאל", איילון חסום, תל אביב. 30 באוגוסט 2023/אורי סלע
מחאת "צדק לרפאל", נתיבי איילון חסומים, תל אביב. 30 באוגוסט 2023. אורי סלע
מחאת "צדק לרפאל", נתיבי איילון חסומים, תל אביב. 30 באוגוסט 2023/אורי סלע

בהודעת המשטרה נמסר כי "כוחות משטרה ומג"ב פועלים בשעה זו מול מפירי סדר שירדו לאיילון צפון בניגוד לחוק, לאחר שפרצו באלימות והפגנת כוח את מעגלי האבטחה של המשטרה. מפירי הסדר שלא נשמעו להוראות השוטרים ירדו לאיילון וביצעו חסימה של תנועת כלי הרכב, למרות ההכרזות של המשטרה כי ההפגנה בלתי חוקית, מפירי הסדר ממשיכים לפעול בניגוד לחוק ולהתעמת עם השוטרים, תוך זריקת בקבוקים וחפצים".

בעקבות אירועי המחאה הקודמת, ביקשה שמחה אדנה, אמו של רפאל, לשמור על ההפגנה הערב רגועה. "אני פונה לכל מי שמגיע להפגנה היום, לנהל איתי יחד את המאבק על רפאל, שהוא על חקר האמת, בדרכי שלום", אמרה בסרטון לקראת המחאה. "אני באמת מבקשת לכבד את זה".

אופיר בן ה-10, בן דוד שני של רפאל: "הוא לעולם יישאר בן ארבע וחצי. בעוד כמה ימים אעלה לכיתה ו' והוא לא יזכה לעלות לכיתה א'. הוא היה ילד מיוחד שהפיץ אור, קרן שמש. אנחנו נזעק את הזעקה של רפאל, את חוסר הצדק שמתרחש פה, זה לא יכול לעבור על סדר היום ולהמשיך את החיים כרגיל. הוא לא הספיק כלום בחיים והמדינה שותקת. אני מבטיח שאנחנו חזקים ונעבור את זה ביחד עד שהצדק ייעשה".

מחאת "צדק לרפאל", איילון חסום, תל אביב. 30 באוגוסט 2023. אורי סלע
מחאת "צדק לרפאל", איילון חסום, תל אביב. 30 באוגוסט 2023/אורי סלע
מחאת "צדק לרפאל", נתיבי איילון חסומים, תל אביב. 30 באוגוסט 2023. אורי סלע
מחאת "צדק לרפאל", נתיבי איילון חסומים, תל אביב. 30 באוגוסט 2023/אורי סלע

גם חברות הכנסת פנינה תמנו שטה וצגה מלקו השתתפו בהפגנה. "איך אותה נהגת בורחת, מפקירה את רפאל? שמעתי את הדברים של אופיר הבן דוד. במציאות מתוקנת הוא לא היה צריך לעמוד פה ולהקריא את הנאום הכואב הזה", נאמה תמנו שטה. "אנחנו למודי ניסיון. עשרות שנים של מאבקים, כאב, עצורים, פרשים שדורסים את הצעירים שלנו, איומים, מעצרי מנע בבתים. יהודי אתיופיה הם לא נטע זר. הרשויות חושבות שיישאר יתום. הצדק לא יכול להישאר בצבע אחד. אני ממליצה לכל 120 נבחרי הציבור, פה שתיים מהם, אני וצגה, שיעשו חשבון נפש. איפה השר בן גביר, השר לוין? מילה הם לא אמרו. בן גביר ידע טוב מאוד לצאת להפגין נגד המשטרה כל שני וחמישי".

בשבוע שעבר, המפגינים חסמו לסירוגין את נתיבי איילון לשני הכיוונים במשך יותר משלוש שעות. לאחר ששוטר נדקר ונפצע באורח קל-בינוני, המשטרה החלה להשליך עשרות רימוני הלם ולהפעיל מכת"זית בניסיון לפזר את המוחים וניצתו עימותים בין הצדדים. תחילה דיווחה המשטרה כי הדוקר היה אחד המפגינים, אך כשנתפס החשד השתנה לכך שהגיע למקום במטרה לפגוע בשוטר.

רפאל אדנה. באדיבות המשפחה
רפאל אדנה/באדיבות המשפחה
שמחה אדנה אמו של רפאל אדנה שנהרג בתאונת דרכים, אוגוסט 2023. ניב אהרונסון
שמחה אדנה אמו של רפאל אדנה שנהרג בתאונת דרכים, אוגוסט 2023/ניב אהרונסון

כל החסימות בעקבות המחאה:

  • רחוב קפלן מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים.
  • צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (כולל שיקועים).
  • יגאל אלון מרחוב דרך השלום לכיוון מערב.
  • העליות והירידות לאיילון במחלף השלום.

הפרקליטות אישרה לפני כשבוע וחצי את הפרסום בוואלה! כי איכונים סלולריים ותיעודים ממצלמות אבטחה מוכיחים כי היידי פסלר, בתה של קרול פסלר, לא הייתה ברכב בעת התאונה כפי שנטען בפרסומים שונים ברשתות החברתיות. הפרקליטות הודיעה כי האם קרול תועמד לדין בכפוף לשימוע בגין הפקרה, אך ללא עבירת המתה לאחר שבוחני התנועה קבעו כי התאונה הייתה בלתי נמנעת - ועל כך כאמור המשפחה והפעילים מוחים.

"אין ראיה שמראה מי הדורסת. אנחנו לא מאמינים כי אין ראיה חותכת מי ביצע את הפשע", אמרה אימו של רפאל, שמחה אדנה, למרות שרשויות אכיפת החוק פרסמו כי ישנם איכונים ותיעודים המוכחים כי הבת היידי כלל לא הייתה בזירה. "ראינו בפגישה עם הפרקליטות תיק מחורר, תמונות לא ברורות. לא רואים שום דבר. אף אחד לא יודע. יש עדי ראיה שפנו אליי בעקבות המחאה שראו את כל מה שקרה ולא נקראו להעיד. אמרו לנו שהייתה טעות פה, טעות שם. אני לא צריכה לבוא ולחקור. אני צריכה שימצאו את האמת. נמאס לי כבר".

שמחה אדנה אמרה כי התאונה שבה קיפח בנה את חייו זה רצח לכל דבר. "הבן שלי נרצח כי הנהגת המשיכה. היא הייתה יכולה לעזור לו ולהציל אותו", היא האשימה. "המשטרה מזגזגת. פעם אומרים שזו האמא, פעם אומרים שזו הבת, יש מצלמות, אין מצלמות, הן נתפסו במוסך ואז לא נתפסו במוסך. הייתם מאמינים? אין אמון".

  • עוד באותו נושא:
  • הפגנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully