וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החולים ייפגעו": קיצור התורנויות למתמחים יחל בשבוע הבא - ורוב בתי החולים לא ערוכים

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 18:01

מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה, שייצא לדרך ביום ראשון לאחר מו"מ ממושך, מחייב תגבור של צוותי הרפואה. אולם, נתונים שהגיעו לידי וואלה! מראים כי למחלקות פנימיות חסרים כוח אדם ותקציבים כדי לעמוד בכך

בווידאו: ועדת הבריאות-בחינת יישום תכנית משרד הבריאות לקיצור תורנויות מתמחים/ערוץ הכנסת

ביום ראשון הקרוב יחל מתווה קיצור התורנויות לרופאים המתמחים בעשרה בתי חולים בפריפריה, זאת לאחר שיחות קדחתניות של שבועות רבים בין ההסתדרות הרפואית לממונה על השכר במשרד האוצר. המתווה, שיתחיל בשלוש מחלקות - מלר"ד, פנימית וגריאטריה, יקצר את התורנות מ-26 שעות רצופות ל-21 שעות, כך שהמתמחה יגיע ב-13:00 במקום ב-08:00 בבוקר, ויסיים את המשמרת בין 8:00-10:00 למחרת. על פי ההסכם בין הצדדים, כדי למנוע ירידה מסיבית במשכורות המתמחים, מתמחה שירצה בכך יוסיף "תורנות רבע" - בה המתמחה יוסיף ארבע שעות חודשיות אחר הצהרים בתמחור של 300%.

המשמעות של קיצור התורנויות הוא צורך בכוח אדם נוסף שיתגבר את המחלקות. מנתונים שהגיעו לידי וואלה! לגבי המחלקות הפנימיות, רק מספר קטן של בתי חולים ערוכים למתווה, בעוד החלק הארי עדיין מחכה לתקציבים הנוספים ממשרד הבריאות לתקינה נוספת של מתמחים או לגיוס כוח אדם נוסף לתקנים הנדרשים, כאשר לרובם יש ממילא חוסרים בכוח אדם עוד לפני התקינה החדשה.

בית חולים הגליל המערבי בנהריה 17 ביולי 2017. אדריאן הרבשטיין, אדריאן הרבשטיין
בית החולים "הגליל" בנהריה/אדריאן הרבשטיין, אדריאן הרבשטיין

שניים מתוך עשרת בתי החולים כבר קיבלו דחייה לתחילת המתווה ממשרד הבריאות לאמצע ספטמבר - המרכז הרפואי "הגליל" בנהריה והמרכז הרפואי "זיו" בצפת. בבית החולים הצפוני ביותר - המרכז הרפואי הגליל בנהריה - ישנן שלוש מחלקות פנימיות, כאשר כיום התקינה עומדת על 24 מתמחים, ומתוכם מאוישים 23 תקנים. לאחר קיצור התורנויות יידרשו 33 תקנים לבית החולים. לטענת המרכז הרפואי, הם קיבלו את כל התקציבים ואיישו את התפקידים החדשים, אולם חלק מהעובדים החדשים יתחילו את עבודתם רק באמצע ספטמבר בשל מעברים ואילוצי לו"ז.

במרכז הרפואי "זיו" המצב חמור בהרבה, שם עדיין לא קיבלו את התקציבים ממשרד הבריאות לעמידה במתווה, ולכן גם שם אושרה דחייה. בבית החולים הצפתי יש שתי מחלקות פנימיות. במחלקה אחת התקינה של המתמחים עומדת על עשרה מתמחים, מתוכם מאוישים שמונה תקנים. לאחר הקיצור, התקינה תעמוד על 13 מתמחים. כלומר: כבר כעת ישנם חמישה מתמחים חסרים רק במחלקה אחת. בבית החולים מסרו בתגובה כי "המרכז הרפואי נערך ליישום המתווה כבר ב-1 בספטמבר, מתוך הנחת עבודה כי לצד התקנים יוקצו גם התקציבים הנדרשים ליישום כלל מרכיבי המתווה".

עוד בוואלה!

בתום ישיבה במעמד האוצר, בצל הפיצוץ: הסכמות על הקלות למתמחים בפריפריה

לכתבה המלאה

בבית החולים "העמק" בעפולה ישנן שלוש מחלקות פנימיות. התקינה היום עומדת על 24 מתמחים, כאשר כיום ישנם 23. התקינה הנדרשת לאחר הקיצור היא 38, כלומר חוסרים של 15 מתמחים. בבית החולים טוענים כי הם ערוכים לקראת תחילת המתווה וגייסו את כח האדם הדרוש, אולם בהנחה שעוד לפני הקיצור הם התקשו למלא את מצבת כוח האדם הנדרשת, זו תהיה משימה קשה לגייס 15 מתמחים חדשים.

במרכז הרפואי צפון (פוריה) סירבו להתייחס למספרים מדויקים של המתמחים בשתי המחלקות הפנימיות בבית החולים. בפוריה קיבלו תקנים נוספים ולטענתם הם ערוכים לתחילת קיצור התורנויות.

נתוני בתי חולים על תחילת קיצור התורנויות. ללא, מערכת וואלה!
"החולים ייפגעו". נתנוי המתמחים במחלקות הפנימיות/מערכת וואלה!, ללא

"תוספת התקנים היא לעג לרש"

גם בבתי החולים בדרום הארץ מתקשים לגייס כוח אדם איכותי למלא את כל החוסרים. כך למשל בבית החולים הגדול בדרום - המרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה" בבאר שבע ישנן 7 מחלקות פנימיות עם למעלה מ-70 תקנים למתמחים, אולם מתוכם מאוישים רק 53. לאחר הקיצור הם יעלו ל-74 תקנים. בסורוקה טוענים שכל התקנים הגיעו וכי רוב הרופאים כבר נקלטו לעבודה: "המחלקות הפנימיות נמצאות כעת בעיצומו של גיוס כוח אדם איכותי נוסף להתמחות".

אולם, מנהלי המחלקות הפנימיות בבית החולים סורוקה שיגרו מכתב למנהל בית החולים, ובו התריעו כי אין להם דרך להתחיל ביישום המתווה. "כידוע, בנקודת הפתיחה של המהלך המתוכנן יש למחלקות הפנימיות בסורוקה מספר מתמחים נמוך. נדרש סף מסוים של תוספת 13 תקנים לחטיבה הפנימית על מנת להחיל את השינוי המבורך במוסדנו. עם זאת, לא ניתן למלא את השורות באופן מיידי. נדרש לכך פרק זמן של מספר חודשים על מנת לקבל להתמחות מתמחים איכותיים. לא נתפשר על כמות במקום איכות".

בבית החולים ברזילי באשקלון ישנה מצבת כוח אדם מלאה העומדת על 32 תקנים בשלוש המחלקות הפנימיות בבית החולים, כאשר הם זכאים לעוד תקן אחד בלבד לאחר קיצור התורנויות. אולם, בית החולים ברזילי מגייס לשורותיו רופאים שלמדו מאוניברסיטאות שאינן עומדת בתו התקן של רפורמת יצי"ב, שתחל בעוד שנתיים. בתי החולים הגדולים והחזקים במרכז נמנעים מלהעסיק רופאים אלו וכך גם משרד הבריאות יאסור את העסקתם החל משנת 2025.

בית חולים סורוקה בבאר שבע, 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"לא נתפשר על כמות במקום איכות". בית החולים סורוקה בבאר שבע/ראובן קסטרו

פרופסור אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, אומר לוואלה! כי בתי החולים מנסים להסתיר את המצב החמור שייווצר בעוד כמה ימים, כי הם לא רוצים להכעיס את המערכת. "כבר כיום אנחנו לא עומדים בתקנים הרצויים למחלקות פנימיות, וגם תוספת התקנים לטובת הקיצור היא לעג לרש", אומר אליס. "החל מיום ראשון הולכת להיות לנו בעיה כפולה ומכופלת במחלקות הפנימיות. לא רק שאין מספיק כוח אדם ויש עומס על המחלקות בגלל התקינה המצומצמת, כעת יהיו רק חצי מהמתמחים בבקרים. הרופאים לא יכירו את החולים שלהם כי הם לא היו בישיבת בוקר וגם לא קיבלו אותם. החולים ייפגעו מהמהלך הזה ואין מי שנותן את הדעת על כך".

פרופ' אליס גם מזהיר כי לא ניתן לספק רפואה מיטיבה לחולים באופן הזה. "צריך להבין שעל פי הנתונים רק 10% מהרופאים בפריפריה עוברים את הבחינות, לעמת 90% במרכז. עכשיו אנחנו אומרים להם שיהיו להם פחות שעות רפואה כשכבר ככה יש בעיה באיכות הרפואה שם", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully