וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאוששות מנזקי הקורונה? שיפור בהישגי התלמידים בשפה, אך הפערים נותרו גדולים

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 16:43

מנתונים שפורסמו על ידי משרד החינוך עולה כי חל שיפור בממוצע הישגי תלמידי כיתות ד' במבחנים שנערכו בתקופת השרה הקודמת שאשא ביטון, לאחר ירידה חדה שחלה בתקופת הקורונה. עם זאת, התוצאות הראו על פערים גדולים בין מעמדות סוציו-אקונומיים, בהתאם להערכות

בוידאו: נתניהו: משיקים את השלב הראשון לחינוך חינם בגילים 3-0/מערכת וואלה!

חל שיפור בממוצע הישגי תלמידי כיתות ד' במבחני שפה - כך עולה היום (שני) מנתונים שפורסמו על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך. מהתוצאות עולה כי נרשמה עליה של 16% בשיעור התלמידים שהתפלגות הישגיהם במבחן היו הגבוהים ביותר בקרב דוברי העברית, נסיקה של 8% בתלמידים במוסדות חרדים ו-9% בקרב דוברי הערבית. לפי הערכות השיפור מצביע בין השאר על התאוששות מהקורונה.

עם זאת, לצד העלייה בהישגים המבחנים הציגו פערים גדולים בין מעמדות סוציו-אקונומיים, בהתאם להערכות. במבחנים קודמים עלה כי הפערים בישראל מהגדולים במדינות ה-OECD. בבתי ספר דוברי עברית הפער בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה לנמוך הוא 35-30 נקודות. בבתי ספר דוברי ערבית, הפער בין רקע בינוני לנמוך הוא 12 נקודות בכיתה ד' ו-26 בכיתה ח'.

כמו כן, מהמבחן לכיתה ח' עולה כי 50% מהתלמידים דוברי העברית אינם שולטים כנדרש בהבנת הנקרא, ו-76% מדוברי הערבית. 26% מדוברי העברית סווגו לרמה נמוכה או נמוכה מאוד, 49% מדוברי הערבית.

מתאוששים מהקורונה: עלייה רוחבית ומשמעותית בהישגי תלמידי כיתות ד' בשפת אם בתשפ"ג, בקרב כל הקבוצות בחברה הישראלית. מערכת וואלה!, אתר רשמי
מתאוששים מהקורונה: עלייה רוחבית ומשמעותית בהישגי תלמידי כיתות ד' בשפת אם בתשפ"ג, בקרב כל הקבוצות בחברה הישראלית/אתר רשמי, מערכת וואלה!

בדומה לתוצאות מבחנים קודמים, מיומנוית השפה של בנות היו גבוהות יותר משל בנים. בקרב דוברי העברית הפער הוא 15-10 נקודות, ובפיקוח החרדי 20. אצל דוברי ערבית - 12 נקודות בכיתה ד' ו-24 בכיתה ח'.

עמדות התלמידים כלפי לימודי השפה נבדקו גם הן, והציגו ירידה בין כיתה ד' לח'. בכיתה ח' רק 35% מדוברי העברית ו-55% מדוברי הערבית מביעים הנאה ועניין בלימודי השפה ואוהבים לקרוא ולכתוב, שיעור נמוך ב-30%-25% מכיתה ד'.

המבחנים בשפה נערכו בינואר 2023, בעת כהונתה של יפעת שאשא ביטון כשרת החינוך. מהתוצאות עולה כי בכיתות ד', בקרב דוברי העברית, נרשמה עלייה דומה בממוצע ההישגים בפיקוח הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי. גם בקרב דוברי הערבית נרשם שיפור בכל הקבוצות, ובלטו לטובה התלמידים הבדואים בדרום.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
כיתה ריקה - 1 בספטמבר 2008. נתי שוחט, פלאש 90
כיתה ריקה - 1 בספטמבר 2008/פלאש 90, נתי שוחט

במקביל, בכיתות ח' נערך לראשונה מבחן משותף לדוברי העברית והערבית - שמאפשר להשוות ביניהם באופן ישיר. מנתוני ההשוואה עולים פערים משמעותיים: רק 24% מהתלמידים דוברי הערבית סווגו על פי הישגיהם במבחן לרמת הגבוהה בהבנת הנקרא בשפה העברית - לעומת 50% מהתלמידים דוברי העברית.

בכיתות ד', בהם נערכו מבחנים שונים והוגדרו רמות ביצוע שונות, ההשוואה בין מגזרי השפה מתבססת על שיעור התלמידים העומדים בדרישות תוכניות הלימודים השונות. מהנתונים עולה ש-12% מהתלמידים דוברי הערבית לעומת 59% מהתלמידים דוברי העברית עומדים בדרישות התוכניות השונות.

כיתה ריקה אילוסטרציה. ShutterStock
כיתה ריקה אילוסטרציה/ShutterStock

בקרב תלמידי כיתות ד' בחינוך החרדי שהשתתפו במבחן, חל שיפור דומה בגודלו לזה שנרשם בקרב יתר דוברי העברית. ממוצע ההישגים של התלמידים בחינוך החרדי נמוך יותר מזה של דוברי העברית. עם זאת, כשמתייחסים לרקע החברתי-כלכלי של התלמידים, התמונה משתנה. רמת שפת האם של תלמידים חרדים מרקע גבוה ונמוך אינה שונה משמעותית מזו של יתר דוברי העברית, ואילו בקרב תלמידים מרקע חברתי-כלכלי בינוני קיים פער משמעותי לרעת התלמידים החרדים. בכל אחת מקבוצות הרקע, שיעור התלמידים מהחינוך החרדי ברמת הביצוע הגבוהה נמוך בכ-10%-15% מיתר דוברי העברית. יש לזכור ששיעור ההשתתפות בקרב התלמידים החרדים היה חלקי (כ-43% מבתי הספר וכ-27% מהתלמידים החרדים).

המבחן הארצי בשפה נערך בחודש ינואר 2023. בכיתות ד' הוא נערך זו השנה השנייה ברציפות, ובכיתות ח' הוא נערך לראשונה. הנתונים המוצגים משקפים את השינוי שחל במערכת החינוך מדצמבר 2021 ועד לינואר 2023. נתוני מחקר פירלס (PIRLS) שפורסמו באחרונה משקפים את השינוי שחל בישראל ב-2022-2016. המבחנים בוחנים היבטים שונים ולא נכון להשוות ביניהם, אך ממצאי המבחן הישראלי מראים שמאז 2022 נרשם שיפור ניכר בממוצעי ההישגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully