וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינים מציפים את יפן בשיחות מאז הזרמת המים מפוקושימה: "אתם מזהמים את האוקיינוס"

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 16:29

שגריר סין זומן לשיחת הבהרה, בעקבות הצפת קווי טלפון בעיריות, בתי מלון ובתי ספר בשיחות שמקורן בארצו: "ההתפתחויות הללו מצערות ומדאיגות מאוד". בשגרירות הסינית טוענים כי גם הם מוצפים בשיחות הטרדה של יפנים, נשיא דרום קוריאה אכל מאכלי ים כדי להרגיע את הציבור

סיור של עיתונאים בתחנת הכוח הגרעינית של פוקושימה, יפן. 28 באוגוסט 2023. רויטרס
ביפן טוענים כי המים אינם מסוכנים. עיתונאים מסיירים בתחנת הכוח הגרעינית של פוקושימה/רויטרס

יפן זימנה היום (שני) את שגריר סין במדינה לשיחת הבהרה, בעקבות שטף של שיחות טלפון מסין שמחו על הזרמת המים מתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה לאוקיינוס. במקביל, ראש הממשלה, פומיו קישידה, אמר כי הממשלה ביקשה "בתקיפות" מסין להפציר באזרחיה לפעול ב"רוגע ובאחריות", לאחר שדווח על השלכת אבנים על בית ספר יפני בסין.

בייג'ינג מתנגדת נחרצות לתכנית היפנית לשחרור המים מפוקושימיה, שהחלה ביום חמישי האחרון בשלב מכריע לפני פירוק תחנת הכוח, והטילה איסור על יבוא מאכלי ים יפניים. בטוקיו טוענים כי מדובר בהחלטה פוליטית, מאחר שהמים ששוחררו לאוקיינוס השקט עברו סינון ורמות הקרינה בהן נמוכות מהרף המותר.

"הרבה הטרדות טלפוניות, שלפי ההערכות מקורן בסין, מתרחשות ביפן. ההתפתחויות הללו מצערות מאוד ואנחנו מודאגים מהן", אמר מזכיר הממשלה, הירוקאזו מצונו, במהלך תדרוך לעיתונאים. לפי משרד החוץ, סגן שר החוץ, מסטקה אוקנו זימן את השגריר הסיני בתגובה לכך. המשרד מסר כי ההטרדות הטלפוניות הללו קורות גם במתקנים יפניים בסין, והוא דחק בממשלה לפעול בהתאם במהירות ולהבטיח את שלומם של אזרחי יפן.

במקביל, שגרירות סין בטוקיו מסרה בהצהרה כי היא מחתה בתוקף מול טוקיו על כך שהיא והקונסוליות הסיניות ביפן קיבלו "מספר גדול של שיחות הטרדה מיפן".

הכור הגרעיני במחוז פוקושימיה, יפן, 24 באוגוסט 2023. רויטרס
קווי הטלפון של העירייה מוצפים. תחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה/רויטרס

בפוקושימיה, גורם בעירייה אמר כי היא החלה לקבל ביום חמישי שיחות ממדינה שהקידומת הטלפונית שלה היא 86 - השייכת לסין - ואלו הגיעו ליותר מ-200 יום למחרת. לדבריו, השיחות הללו הציפו את קווי הטלפון של העירייה ופגעו בעבודה השגרתית של עובדיה.

הוא אמר כי באותו היום, בתי ספר ותיכונים בעיר, שנמצאת כ-60 ק"מ מצפון-מערב לתחנת הכוח ההרוסה, קיבלו 65 שיחות דומות. הגורם בעירייה אמר כי אדם שמבין סינית ענה לאחת השיחות הללו, והאדם מהצד השני של הקו אמר "מדוע אתם משחררים מים מזוהמים לאוקיינוס השקט, אלו המים של כולם". לפי התקשורת המקומית, רשויות נוספות, בתי מלון ומסעדות קיבלו שיחות דומות מאז תחילת שחרור המים מתחנת הכוח הגרעינית.

דובר משרד החוץ של סין אמר כי הוא לא מודע לנושא ההטרדות הטלפוניות או השלכת האבנים, כשנשאל על הטענות של יפן במהלך התדרוך היומי לתקשורת. "סין תמיד שומרת על הבטיחות והזכויות והאינטרסים החוקיים של אזרחים זרים בסין בהתאם לחוק", אמר דובר משרד החוץ של סין, וונג וונבין.

התכנית של יפן זכתה לגיבוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אך היא ממשיכה להדאיג חלק משכנותיה וחלק מתושביה, החוששים לפגיעה בפרנסתם. הכורים בתחנה נמסו בעקבות הצונאמי האדיר שפגע באזור ב-2011 וגרם לאסון הגרעיני השני בחומרתו בהיסטוריה. לאחר האסון, יותר מ-160 אלף תושבים נמלטו מהעיירות הסמוכות לפוקושימה בשל הזיהום הרדיואקטיבי החמור, וקרוב ל-18,500 איש מתו או נעלמו.

בשלב הראשון, המים ישוחררו בכמויות קטנות, תחת פיקוח מוגבר. בסך הכול, ישוחררו בפעימה הראשונה 7,800 מ"ק של מים - שווה ערך לכשלוש בריכות שחייה אולימפיות - על פני 17 ימים. התהליך לשחרור מי השפכים מהכור - שהצטברו כבר ליותר מ-1.3 מיליון טונות - צפוי להימשך כ-30 שנה.

אנשים דרום קוריאנים קוראים סיסמאות במהלך מחאה נגד הזרמת מים רדיואקטיביים מטופלים מיפן מתחנת הכוח הגרעינית ההרוסה של פוקושימה לאוקיינוס השקט, בסיאול, דרום קוריאה, 26 באוגוסט 2023. רויטרס
הממשלה לא מצליחה להרגיע את הציבור. הפגנה בסיאול נגד יפן, בשבוע שעבר/רויטרס

בקוריאה הדרומית, לשכתו של הנשיא יון סוק יאול אמרה כי הוא אכל פירות ים לארוחת צהריים, בניסיון להפיג את החשש הציבורי מזיהום אפשרי של מוצרי דיג מקומיים בעקבות הזרמת המים מפוקושימה.

הממשלה בסיאול, ששיפרה את היחסים המתוחים עם טוקיו, אמרה כי היא לא מצאה בעיות מדעיות או טכניות עם המהלך היפני, אך החשש הציבורי נותר גבוה. לפי לשכתו של הנשיא, הקפיטריה במבנה תגיש בכל יום השבוע דגים נאים, בתקווה שהציבור ישתכנע שבטוח לצרוך מזון מהים ללא חשש.

ראש ממשלת קוריאה הדרומית אמר ביום חמישי כי האיסור על יבוא דגים ומזון מאזור פוקושימה יישאר במקומו כל עוד החשש הציבורי קיים. בסקר שפורסם בחודש שעבר, 62% השיבו שהם יצמצמו את צריכת מאכלי הים שלהם אם שחרור המים הרדיואקטיביים מפוקושימה יצא לדרך. זאת אף שהממשלה הבטיחה שהיא תעקוב מקרוב אחר רמות הקרינה במים, שנמצאו תקינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully