וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות החשש של שכנותיה: יפן החלה לשחרר לאוקיינוס מים מהכור בפוקושימה

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 11:25

12 שנים אחרי האסון הגרעיני, טוקיו החלה להזרים מים רדיואקטיביים מסוננים לאוקיינוס השקט, אחרי שקיבלה אישור מסבא"א. עם זאת, חלק מהתושבים חוששים לפגיעה בפרנסתם ובסין הטילה איסור על מאכלי ים מיפן: "אנוכית וחסרת אחריות". בסיאול נעצרו מפגינים שפרצו לשגרירות יפן

הכור הגרעיני במחוז פוקושימיה, יפן, 24 באוגוסט 2023. רויטרס
שחרור המים מתחנת הכוח הגרעינית צפוי להימשך 30 שנה. הכור בפוקושימה, היום/רויטרס

יפן החלה היום (חמישי) לשחרר מים רדיואקטיביים מסוננים מתחנת הכוח הגרעינית ההרוסה בפוקושימה לאוקיינוס השקט. המהלך השנוי במחלוקת גרר תגובה זועמת של סין, שתיארה זאת כצעד "אנוכי וחסר אחריות" והטילה מיד איסור על יבוא מאכלי ים מיפן. זאת לצד חששות מצד תושבים מקומיים ומדינות שכנות אחרות, כשבקוריאה הדרומית פרצו מפגינים לשגרירות היפנית במחאה נגד המדיניות היפנית.

שחרור המים מהכור אושר לפני שנתיים על ידי ממשלת יפן, וזכה לאור ירוק מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בחודש שעבר. זהו שלב מרכזי בתהליך ארוך וקשה במיוחד בפירוקו של הכור, שיכלול פינוי של דלק מותך.

מפעילת תחנת הכוח הגרעינית, חברת החשמל של טוקיו, הודיעה היום על תחילת שחרור המים בשעה 13:03 לפי שעון מקומי, והיא לא זיהתה חריגות כלשהן במשאבת מי האוקיינוס או במתקנים הסמוכים. המשרד להגנת הסביבה של יפן הבטיח כי לעקוב מקרוב אחר האזור שאליו משוחררים המים ולפרסם את התוצאות מדי שבוע.

תחנת הכוח הגרעינית בדיאצ'י נחרבה ברעידת אדמה אדירה בעוצמה של 9.0 שפקדה את האזור ב-2011, ויצרה גלי צונאמי אימתניים שהובילו להמסת שלושת הכורים שלה. יותר מ-160 אלף תושבים נמלטו מהעיירות הסמוכות בשל הזיהום הרדיואקטיבי החמור, וקרוב ל-18,500 איש מתו או נעלמו במהלך האסון הגרעיני החמור ביותר בהיסטוריה אחרי אסון צ'רנוביל.

סטודנט באוניברסיטה עצור בעת שניסה לפרוץ לשגרירות יפן לרגל שחרור של יפן מים רדיואקטיביים מתחנת הכוח הגרעינית ההרוסה בפוקושימה אל האוקיינוס השקט, בסיאול, דרום קוריאה, 24 באוגוסט 2023. רויטרס
שוטרים מפנים מפגינה שפרצה לשגרירות יפן בסיאול, היום/רויטרס

בשלב הראשון, המים ישוחררו בכמויות קטנות, תחת פיקוח מוגבר. בסך הכול, ישוחררו בפעימה הראשונה 7,800 מ"ק של מים - שווה ערך לכשלוש בריכות שחייה אולימפיות - על פני 17 ימים. התהליך לשחרור מי השפכים מהכור - שהצטברו כבר ליותר מ-1.3 מיליון טונות - צפוי להימשך כ-30 שנה.

לפי תוצאות בדיקה שעשתה חברת החשמל של טוקיו שפורסמו היום, במים יש עד 63 בקרלים של טריטיום לליטר, מתחת לרף שקבע ארגון הבריאות העולמי למי שתייה - עשרת אלפים בקרלים לליטר. בקרל היא יחידת מידה לרדיואקטיביות.

סין חזרה היום על התנגדותה התקיפה לתכנית, ואמרה כי ממשלת יפן לא הוכיחה את הלגיטימיות במהלך. "הצד היפני צריך להימנע מלגרום נזק משני לתושבים המקומיים ואפילו לכל תושבי העולם מתוך האינטרסים האנוכיים שלה", נמסר בהודעת משרד החוץ של סין. בנוסף לכך, בייג'ינג אמרה כי היא תנקוט שורת צעדים להגנה על הסביבה הימית ועל בריאות הציבור, והיא תגביר את המעקב אחר רמות הקרינה הרדיואקטיבית במימיה.

הונג קונג ומקאו, שתיהן תחת שליטת סין, צפויות לאסור על יבוא מאכלי ים מפוקושימה ומטוקיו. ראש ממשלת קוריאה הדרומית אמר כי האיסור על יבוא דגים ומוצרי מזון מפוקושימה יישאר על כנו עד שלא יפוג החשש הציבורי, אף שלפי ההערכות הממשלה לא נשקפת סכנה. בסיאול, המשטרה עצרה 14 מפגינים שנכנסו לשגרירות היפנית.

יבוא יפני של פירות ים נראה בסופרמרקט בהונג קונג, סין 24 באוגוסט 2023. רויטרס
הדייגים היפנים חוששים מפגיעה במכירות. מזון מיובא מיפן בסופרמרקט בהונג קונג, היום/רויטרס

יפן, מצדה, האשימה את סין בהפצת "טעות חסרות ביסוס מדעי". היא טוענת שהמים שמשוחררים מהכור הם בטוחים, וציינה את מסקנות סבא"א שלפיהן ההשלכות על התושבים ועל הסביבה יהיו "זניחות". ראש ממשלת איי קוק, מארק בראון, אמר מנגד כי בעוד שהמדע מגבה את ההחלטה של יפן, האזור חלוק בנוגע לסוגייה "הסבוכה".

אך לא רק מדינות שכנות הביעו דאגה מהמהלך. ארגוני דיג ביפן, שסובלים במשך שנים מנזק לתדמיתם בשל החשש מקרינה, הביעו את התנגדותם לתכנית תקופה ארוכה. הם חוששים שמכירותיהם ייפגעו, לאור ההגבלות על יצוא מזון יפני לשווקים גדולים באזור.

"אל תשפכו מים מזוהמים לים", נכתב בשלטים שאחזו כמה עשרות מפגינים שהתאספו מחוץ למטה חברת החשמל בטוקיו, שעות לפני שחרור המים.

"האסון הגרעיני בפוקושימה לא הסתיים. הפעם, רק כ-1% מהמים ישוחררו", אמר ג'ון איזוקה, בן 71, שהשתתף בהפגנה. "מעתה והלאה, אנחנו נמשיך להילחם זמן רב כדי לעצור את שחרור המים המזוהמים לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully