וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים ברוסיה: זוהתה גופתו של מנהיג ואגנר במטוס שהתרסק

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 17:05

רשויות החקירה אמרו כי הבדיקות אישרו כי פריגוז'ין היה בין עשרת הרוגים בהתרסקות המטוס, אך טרם ציינו סיבה אפשרית לתאונה. רבים מעריכים כי הייתה למעשה פעולת חבלה בהוראת פוטין, כנקמה על המרד. דיווח: מוסקבה מתכננת להחליף את לוחמי ואגנר בסוריה

דיווח ברוסיה: מפקד כוח ואגנר נהרג בהתרסקות מטוס מצפון למוסקבה/לפי סעיף 27א

רשויות החקירה ברוסיה אמרו היום (ראשון) כי בדיקות גנטיות אישרו שמנהיג קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין היה בין עשרת הנוסעים שנהרגו בהתרסקות מטוס ביום רביעי האחרון. שמו של מנהיג ארגון שכירי החרב, שהוביל מרד בנשיא ולדימיר פוטין חודשיים לפני מותו, הופיע ברשימת הנוסעים שהיו על המטוס הפרטי שהתרסק מצפון-מערב למוסקבה.

"כחלק מחקירת התרסקות המטוס במחוז טבר, הושלמו הבדיקות הגנטיות-המולקולריות", נמסר בהודעת ועדת החקירה של רוסיה. "התוצאות אימתו את זהות כל עשרת המתים. היא תואמת את רשימת הנוסעים". בנוסף לפריגוז'ין, על המטוס היה גם יד ימינו דמיטרי אוטקין, אחד ממייסדי קבוצת ואגנר.

לאחר התרסקות המטוס, נפוצו ספקולציות - במיוחד בערוצי טלגרם התומכים בוואגנר - שלפיהן פריגוז'ין לא היה בין נוסעים אלא במטוס אחר. הרשויות טרם סיפקו סיבה שהובילה לצניחתו הפתאומים של המטוס אל הקרקע, בעוד שגורמים במערב מעריכים כי ייתכן שהוטמנה בו פצצה.

פוליטיקאים מערביים ופרשנים רבים העריכו כי פוטין עומד מאחורי התאונה, כנקמה על ההתקוממות שהביכה את משטרו ביוני, אולם הקרמלין הכחיש את ההשערות הללו וכינה אותן "שקר מוחלט".

תמונתו של מנהיג ואגנר יבגני פריגוז'ין באנדרטה מאולתרת במוסקבה, רוסיה 24 באוגוסט 2023. רויטרס
תמונתו של מנהיג ואגנר יבגני פריגוז'ין באנדרטה מאולתרת במוסקבה, רוסיה 24 באוגוסט 2023/רויטרס

פוטין, שהמרד שהוביל פריגוז'ין נגד מפקדי הצבא היה האתגר הגדול ביותר לשלטונו בן רבע המאה, שלח ביום חמישי את תנחומיו למשפחות ההרוגים. הוא שיבח מצד אחד את מנהיג קבוצת ואגנר על תרומתו למלחמה באוקראינה והזכיר כי הם הכירו עוד בשנות ה-90, אך הוסיף כי הוא אדם שעשה "הרבה טעויות קשות" בחייו.

כעת, לא ברור מה יעלה בגורל קבוצת ואגנר, אך נראה שפוטין מבקש להבטיח שליטה עליה ועל ארגונים צבאיים פרטים אחרים בעתיד. ביום שישי הוא אישר צו הדורש מכל חברי אותם ארגונים להישבע אמונים למדינה, ולהבטיח שהם יצייתו להוראות המפקדים הצבאיים והמנהיגים הפוליטיים.

הניסיון של משרד ההגנה של רוסיה לחייב את כל כוחות "המתנדבים" למלחמה באוקראינה בימים שקדמו למרד עורר את זעמו של פריגוז'ין, שראה בכך ניסיון לרסן את כוחו. לוחמיו התקדמו במהירות לעבר מוסקבה, ונעצרו במרחק של 200 ק"מ ממנו בעקבות התערבותו של מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו.

עוד בוואלה!

גז עצבים, יריות ונפילות מהחלון: סופם המר של אויביו של פוטין

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 24 באוגוסט 2023. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 24 באוגוסט 2023/רויטרס

במסגרת ההסכם לסיום המרד, לוחמי ואגנר ופריגוז'ין היו אמורים להתמקם בבלארוס, לדווח ישירות למשרד ההגנה של רוסיה או להניח את נשקם. מעמדו של מנהיג קבוצת ואגנר נותר לא ברור מאז המרד, כשבין היתר נודע כי הוא ומפקדים אחרים נפגשו עם פוטין בקרמלין כמה ימים לאחר מכן.

לוחמי ואגנר פרוסים בבלארוס, באפריקה ובסוריה, והם אפשרו לקרמלין לקדם את האינטרסים של רוסיה תוך שמירה על מרחב הכחשה. כניסתם למלחמה באוקראינה ויציאתו של פריגוז'ין מהצללים שינו את התמונה, ורוסיה עשויה להחליפם בקבוצות צבאיות פרטיות חדשות.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, מוסקבה ביקשה ממשטר אסד להבהיר ללוחמי ואגנר שעליהם לסגת מסוריה והיא נערכת להחליפם בכוחות אחרים. עוד דווח כי שכירי החרב פרוסים בשדות נפט במדבר הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully