וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת ענק לרפאל: המארינס ירכוש מיירטי כיפת ברזל במאות מיליוני דולרים

עודכן לאחרונה: 26.8.2023 / 9:37

חיל הנחתים האמריקני ישלב את הטיל הישראלי במערכת הגנה אווירית חדשה, בעסקה ששוויה מאות מיליוני דולרים עם שותפתה האמריקאית של חברת רפאל. העסקה תכלול כ-2,000 טילי טמיר ו-44 משגרים, ויצוידו במכ"מ תוצרת ארצות הברית

מערכת ההגנה האווירית מהים "כיפת מגן" (כיפת ברזל ימית)/דוברות משרד הביטחון

חיל הנחתים האמריקני, המארינס, הודיע הלילה (שבת) כי ירכוש שלוש סוללות של מערכת כיפת ברזל בגרסה אמריקנית, בעסקה ששוויה צפוי להגיע גם כן לכמה מאות מיליוני דולרים. בכך, חברות הפיתוח של מערכות ההגנה האווירית הישראליות רושמות הישג מסחרי נוסף, אחרי שגרמניה קיבלה אישור אמריקני לרכוש את מערכת חץ 3 ב-3.5 מיליארד דולר, ופינלנד רכשה את מערכת קלע דוד של חברת רפאל ב-350 מיליון דולר.

לפי הודעת הממשל האמריקני, תכלול העסקה כ-2,000 טילי טמיר ו-44 משגרים, לצד מערכות שליטה ופיקוד. החוזה ייחתם ישירות מול ריית'און, יצרנית טילי הפטריוט, ושותפתה של רפאל בייצור כיפת ברזל וקלע דוד. חלק ניכר מהייצור יתבצע בארה"ב ולא במתקני רפאל בישראל, ובשונה מכיפת ברזל שמופעלת בחיל האוויר, המערכת האמריקאית תצויד גם במכ"ם אמריקני, ולא במכ"ם הישראלי מתוצרת התעשייה האווירית.

זוהי עסקת הרכש השנייה של כיפת ברזל עם האמריקנים. ב-2019 רכש צבא היבשה האמריקני שתי סוללות כיפת ברזל, בתצורתן הישראלית, ב-340 מיליון דולר. אולם העסקה, שהתבצעה בעקבות לחץ כבד של חברי קונגרס פרו-ישראליים, לא הובילה לשימוש של הצבא במערכת הישראלית, בטענה שרפאל סירבה לספק לו את הקודים שיאפשרו שילוב מלא שלה עם המערכות הקיימות שלו.

סיכום מבצע מגן וחץ 14 במאי 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
סוללת כיפ/אתר רשמי, דובר צה"ל

העסקה החדשה שונה. היא נובעת מצורך מבצעי אמיתי של המארינס, שנחשב חוד החנית של כוחות היבשה האמריקאים, למערכת שתגן על כוחותיו מטילי שיוט, כלי טיס לא מאוישים, רקטות ופגזי ארטילריה.

המארינס ערכו כבר שני סבבי ניסויים במיירטי הטמיר, שהרשימו את האמריקנים ביכולתם ליירט טילי שיוט ומטרות אחרות. בניגוד למערכות שנרכשו על ידי צבא היבשה, המערכת של המארינס, המכונה MRIC, מבוססת על מכ"מים ומערכות שליטה של התעשיות הביטחוניות האמריקניות, מה שסייע להעביר בוושינגטון רכישת מערכת המבוססת על מיירטים ישראלים.

מערכת כיפת ברזל פותחה בידי רפאל ומשרד הביטחון כדי להגן על בסיסי צה"ל ויישובים בארץ מפני התקפות רקטות, בעקבות ירי הרקטות מעזה. עמיר פרץ אישר את פיתוח המערכת כאשר שימש כשר ביטחון, למרות התנגדות צה"ל, וב-2011 היא כבר רשמה יירוט ראשון בשמי אשקלון. עד היום השלימה המערכת יותר מ-2,400 יירוטים מבצעיים בשיעור הצלחה של יותר מ-90%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully