וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין טעם במצלמות גוף על שוטרים ללא שינוי החוק

עו"ד עומר בללי ועו"ד שלי לוי

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 11:46

החוק כיום אמנם מחייב שוטרים לשאת מצלמות גוף, אבל הוא נותן להם את האפשרות מתי להתחיל את ההקלטה. המקרים האחרונים, שבהם לא נשאו שוטרים מצלמות וכך לא תועדו מקרי אלימות נגד אזרחים, מוכיחים את הצורך בשינוי החוק. דעה

השוטר שתועד מכה את אמיתי עבודי באגרוף מגיע מהחקירה במח״ש ומתקבל בתשואות בחדר/מערכת וואלה!

המקרה שבו נעצר ערווה שיך עלי משועפט ומגן דוד הוטבע על פניו - לא תועד. זאת למרות שבמעצר השתתפו 16 שוטרים, אבל אף לא מצלמת גוף אחת צילמה את האירוע. הפרשה הזו מצטרפת לטענות שעלו באחרונה, למשל במחאה נגד המהפכה המשפטית, על כך ששוטרים לא מפעילים מצלמות גוף כדי למנוע תיעוד של מעצרים אלימים.

מצלמות הגוף של השוטרים הם עניין חדש יחסית והוכנסו לשימוש רק בארבע שנים האחרונות. על פי הוראות ההפעלה של המשטרה, שוטר מחויב ללבוש מצלמת גוף על גופו, כאשר עליו להציב את המצלמה במיקום גלוי ובולט - באזור בית החזה, באופן שבו ניתן להבחין בה.

העצור הפלסטיני עם סימן של מגן דוד מתחת לעין
19.8.23. -, אתר רשמי
העצור הפלסטיני עם סימן של מגן דוד מתחת לעין 19.8.23/אתר רשמי, -

מטרת מצלמת הגוף של השוטר, כך על פי ההוראות, היא להגביר את שקיפות עבודת המשטרה וחיזוק אמון הציבור בה. בנוסף, מצויין בהוראות כי באמצעות מצלמת הגוף אוסף השוטר חומר בעל משמעות משפטית אשר עשוי לשמש לצרכים ראייתיים ומשפטיים.

אלא בשבניגוד לתיאור הוורוד שבהוראות, לא מדובר בפעילות וולונטרית של המשטרה על מנת לשמור על שקיפות וחיזוק האמון, אלא במידה רבה בשינוי שנכפה עליה. מהפכת הדיגיטל חייבה את המשטרה לתת מענה משפטי ותקשורתי לסרטונים שתיעדו פעילות משטרתית, מתוך הבנה שכל מפגש של שוטר עם אזרח יכול להיות מתועד ולהפוך בן רגע לכר פורה לביקורת על המשטרה.

אלא שעד מהרה הגלגל התהפך - מה שנכפה על המשטרה הפך לכלי בידיה. השוטרים אמנם מחויבים לשאת את המצלמה, אבל את ההקלטה הם רשאים להפעיל על פי שיקול דעתם. השוטרים למדו להפעיל את ההקלטה במקרים שבהם הצילום עובד לטובתם, ואילו במקרים שבהם יש חשש לפעילות לא ראויה של השוטר, נשכחה מהם האפשרות ללחוץ על כפתור ההקלטה.

אמיתי ברילאנט ולשמאלו מפקד יס"מ תל אביב יאיר חנונה. נדב גורן, אתר רשמי
אמיתי ברילאנט ולשמאלו מפקד יס"מ תל אביב יאיר חנונה/אתר רשמי, נדב גורן

הסיטואציה שנוצרה דורשת שני תיקונים משמעותיים שישלימו אחד את השני: האחד הוא תיקון חקיקה שיעגן את השימוש במצלמות, והשני הוא שינוי בהוראות ההפעלה של המשטרה (בהנחה הלא ודאית כי לראשי המשטרה והמשרד לביטחון לאומי יש עניין לשנות את המצב).

כדי לעודד את השוטרים להקליט גם אירועים שבהם יש חשש להתנהלות לקויה שלהם יש לשנות את החקיקה כך שייקבע באופן חד משמעי כי במקרים שבהם מעורבים שוטר ואזרח, שאינם מתועדים במצלמת גוף, ואינם מגובים בעובדות נוספות מלבד עדותו של השוטר (כלומר מקרים של גרסה מול גרסה), על בית המשפט להכריע לטובת האזרח.

במקביל, על משטרת ישראל לשנות את נוהלי ההפעלה כך שיקלו, מצד אחד, על השוטרים בנוגע להפעלת המצלמות מצד אחד (הדרישה מהשוטרים לשאת את מצלמת הגוף לכל פעילות שהיא לאורך כל היום היא ממילא דרישה קיצונית מידי, שאינה סבירה בנסיבות העניין ואף לא חוקית, שכן צילום כל מהלך היום שלהם פוגע בפרטיותם). מצד שני, יש להחמיר את האכיפה והענישה כלפי שוטרים שלא הפעילו את ההקלטה במצלמה במקרים שבהם נשאו עליהם מצלמה והתעמתו עם אזרח.

עומר בללי ושלי לוי הם עורכי דין במשרד עומר בללי ושות' המתמחה במשפט פלילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully