וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 15 שנה בגלות: ר"מ תאילנד לשעבר תאקסין צ'ינוואט שב למדינה - ונכלא

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 14:58

תומכים רבים של הפוליטיקאי הדומיננטי ביותר בפוליטיקה המקומית בעשורים האחרונים המתינו לו בנמל התעופה, ומשם הוא נלקח לריצוי 8 שנות מאסר על שחיתות. רבים מעריכים כי חזרתו קשורה להסכם הקואליציוני הנרקם בין המפלגה המזוהה עמו לצבא, וכי הוא עשוי לזכות בשחרור מוקדם

הפגנות במחאה על פסילתו של המועמד הרפורמיסטי לראשות הממשלה פיטה לימג'רואנרט מחוץ לפרלמנט בבנגקוק/רויטרס

ראש ממשלת תאילנד לשעבר תאקסין צ'ינוואט שב הבוקר (שלישי) למדינה אחרי 15 שנות גלות, ונשלח מיד לכלא. הוא אמור לרצות שמונה שנות מאסר, אך לפי ההערכות חזרתו למדינה קשורה לשיחות שמנהלת מפלגתו על הקמת ממשלה חדשה בתמיכת הצבא, כך שהוא עשוי לקבל הקלה בעונשו.

תומכים רבים של תאקסין, שהודח בהפיכה צבאית ב-2006, המתינו לו בנמל תעופה בבנגקוק, שבו נחת מטוסו הפרטי. הם היו לבושים באדום, הצבע המזוהה עם תאקסין ועם מפלגתו, ונשאו שלטים שבירכו על שובו של הפוליטיקאי הדומיננטי ביותר במדינה זה יותר משני עשורים.

הוא שב לתאילנד שעות לפני שהפרלמנט יכריע אם סרת'ה תאביסין, מועמד מפלגת פו תאי, המזוהה עם תאקסין, יהיה ראש הממשלה אחרי שלושה חודשים של מבוי פוליטי סתום. פו תאי כרתה ברית שנויה במחלוקת עם יריביה הוותיקים מהמפלגות הפרו-צבאיות, והיא מצדיקה זאת בשל הצורך למצוא די קולות במועמד שלה.

ההתפתחות המפתיעה מפלגת את תומכיו של תאקסין, שרבים מהם זועמים על כך שהמפלגה הפרה את הבטחות הבחירות שלה שלא לחבור לגנרלים כדי להשיג את השלטון. לפי החוקה שנכתבה על ידי הצבא לאחר ההפיכה ב-2014, על כל מועמד לזכות ברוב קולות הן בבית התחתון, ש-500 נציגיו נבחרים על ידי האזרחים, והן בסנאט, ש-250 חבריו ממונים על ידי הצבא, על מנת להבטיח את ראשות הממשלה.

הסנאט סיכל בשבועות האחרונים את מינויו של המועמד הפרוגרסיבי פיטה לימג'רואנרט, מנהיג מפלגת "זזים קדימה" הרפורמיסטית שזכתה במירב הקולות בבחירות האחרונות. בכך נסללה הדרך עבור פו תאי, שהגיעה למקום השני בבחירות.

ראש ממשלת תאילנד לשעבר תאקסין צ'ינוואט מברך את תומכיו בבנקגוק עם שובו למדינה, 22 באוגוסט 2023. רויטרס
במשפחתו מכחישים ששובו למדינה הוא חלק מדיל פוליטי. תאקסין מודה לתומכיו, היום/רויטרס

תאקסין הגיע עם שלושת ילדיו ונופף לאנשי תקשורת עם נחיתתו בנמל התעופה, שסוקרה בהרחבה על ידי המדיה המקומית. "אנחנו אוהבים את תאקסין", אמרו תומכיו. "החלום שלנו התגשם", אמר אחד מהם. לאחר שירד מהמטוס, תאסין הניח פרחים והשתטח בפני דיוקן של מלך ומלכת תאילנד בשערי הטרמינל.

הוא נלקח משם לבית המשפט העליון בבנגקוק, ובתום שימוע הוא הועבר לבית כלא בבירה. בתו הצעירה פאטונגטרן כתבה בפייסבוק כי הוא בטוח והחל בהליך המשפטי. הוא נמנע מלשוב לתאילנד מאז שיצא לגלות כדי להימנע ממאסר על עבירות שבהן הורשע בהעדרו, בהן שחיתות, והוא טען לרדיפה פוליטית. בתו אמרה כי חזרתו של אביה אינה קשורה להתפתחויות הפוליטיות, וכי זו החלטה אישית שלו.

תאקסין קבע בעבר כמה מועדים לחזרתו לתאילנד, אך דחה אותה שוב ושוב עד היום. יום לפני שובו, הוא כתב שהוא ביקש רשות "לחזור ולחיות באדמת תאילנד ולנשום את אותו אוויר" של אחיו ואחיותיו התאים. "היום שלו חיכיתי הגיע", כתבה אחותו של תאקסין, יינגלוק, בעצמה ראש ממשלה לשעבר שהודחה בהפיכה ב-2014 ונמצאת בגלות בעצמה.

עוד בוואלה!

המשבר בתאילנד מחריף: המנצח בבחירות נפסל בידי בית המשפט

לכתבה המלאה
תומכיו של ראש ממשלת תאילנד לשעבר ממתינים לשובו בבנגקוק, 22 באוגוסט 2023. רויטרס
חזר אחרי 15 שנות גלות. תומכיו של ראש ממשלת תאילנד לשעבר ממתינים לשובו בבנגקוק/רויטרס

תאקסין, איש משטרה לשעבר שצבר הון כאיל תקשורת לפני שנכנס לפוליטיקה, נבחר לראשונה לראשות הממשלה ב-2001 ובנה בסיס תמיכה נאמן באזורים הכפריים בצפון ובצפון-מזרח המדינה. המדיניות שלו, כמו ביטוח רפואי לכולם ותקציבים לאזורים הכפריים, שיפרו את חייהם של האזרחים וביססו את כוחו.

עם זאת, הצבא התנגד נחרצות לתאקסין, וראה בו אדם מושחת המנצל את המדינה לטובתו האישית וחותר נגד מוסד המלוכה. המאבק בין שני הצדדים הוביל לשתי הפיכות צבאיות מתחילת המילניום, לפירוקן של מפלגות המזוהות עם המשפחה ולהפגנות רחוב ששיתקו את הבירה. ב-2010, יותר מ-90 בני אדם נהרגו כשהצבא פעל בכוח נגד תומכיו של תאקסין.

"על מה נלחמנו?", אמר סומבט בונגם-אנונג, אחד מתומכיו של תאקסין שמחה על שיתוף הפעולה עם הממסד הצבאי. לטענתו, בכך פוגעת המפלגה באידיאולוגיה ובערכים שבהם מאמינים תומכיה. "מה שהם עושים עכשיו זה להפר את רצון העם, זה לא צריך לקרות", אמר והוסיף כי העם הצביע באופן מובהק נגד שלטון הצבא.

הוא מאמין שחזרתו של תאקסין למדינה הייתה חלק מהעסקה הפוליטית. הוא אמר כי הוא מזדהה עם תאקסין ורצונו לחזור הביתה, אך הוסיף כי "אם לוקחים בחשבון את הנזק שנגרם למדינה, זה לא שווה את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully