וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בתאילנד מחריף: המנצח בבחירות נפסל בידי בית המשפט

פיטה לימג'רואנרט, שמפלגתו זכתה ברוב הקולות, נכשל בניסיון נוסף לזכות באמון הפרלמנט - שחלקו נשלט בידי נאמני הצבא - ואף הושעה ממנו על ידי בית המשפט החוקתי. כמה מאות מתומכיו הפגינו בבנגקוק: "הם לא הקשיבו לקולותיהם של 14 מיליון איש"

הפגנות במחאה על פסילתו של המועמד הרפורמיסטי לראשות הממשלה פיטה לימג'רואנרט מחוץ לפרלמנט בבנגקוק/רויטרס

מנהיג המפלגה שזכתה בבחירות בתאילנד, פיטה לימג'רואנרט, ספג היום (רביעי) מהלומות נוספות בניסיונו להתמנות לראש הממשלה, כשבית המשפט החוקתי השעה אותו מתפקידו כמחוקק ויריביו בפרלמנט סיכלו פעם נוספת את הקמת ממשלתו.

פיטה, מנהיג מפלגת "זזים קדימה" שהתחנך בארצת הברית, נכשל בשבוע שעבר בניסיון הראשון שלו להקים ממשלה ליברלית בשל התנגדות הממסד הצבאי והמלכותי לשאיפותיו להחליש את כוחן של האליטות הישנות. בתום יותר משבע שעות של דיונים לפני ההצבעה המתוכננת על מועמדותו, רוב המחוקקים תמכו בביטולה. מתנגדיו טענו כי הניסיון שלו להתמנות לראש הממשלה כבר נדחה בעת ההפסד בהצבעה בשבוע שעבר.

עוד בזמן הדיון, בית המשפט החוקתי הכריז בנפרד כי פיטה מושעה מתפקידו כחבר פרלמנט בשל טענות שהוא הפר את חוקי הבחירות כשהחזיק במניות בחברת תקשורת. זהו ההליך המשפטי השני שנפתח נגדו בשבוע האחרון. השעייתו לא מנעה ממנו להתמודד לתפקיד ראש הממשלה, אך לא היה ברור אם הקואליציה בת שמונה המפלגות שבראשה הוא עומד תנסה להריץ אותו שוב בהצבעה נוספת.

פיטה בן ה-42 אמר אתמול כי הוא מצפה למכשולים "מתוכננים מראש", ותיאר את מאמצי הממסד לבלום אותו "תקליט שבור". "זו לא אותה תאילנד מאז 14 במאי. עברנו חצי דרך מאז ניצחון העם ונותר עוד חצי", אמר היום פיטה המחויך לחברי הפרלמנט, בעודו מכיר בהחלטת בית המשפט החוקתי להשעות אותו. חלק מהמחוקקים נתנו לו כיף אגרוף ומחאו לו כפיים.

מנהיג מפלגת "זזים קדימה" פיטה לימג'רואנרט בפרלמנט של תאילנד אחרי שבית המשפט החוקתי הודיע על השעייתו הזמנית, 19 ביולי 2023. רויטרס
פיטה בפרלמנט בבנגקוק, היום/רויטרס

תאילנד נשלטת מאז מרץ בידי ממשלת מעבר בראשות פריות צ'אן-אוצ'ה, ראש הממשלה היוצא ומנהיג ההפיכה ב-2014 שהודיע על פרישה מהפוליטיקה בעקבות מפלתו בבחירות. ההישג המרשים של מפלגתו של פיטה בבחירות שנערכו לפני 65 ימים פורשו כמסר ציבורי ברור נגד המשך שלטון הגנרלים.

האירועים הדרמטיים היום היו התפנית האחרונה במאבק הכוחות המתחולל ב-20 השנים האחרונות בתאילנד בין נבחרי ציבור לבין הממסד הצבאי השמרני. במהלכן נרשמו שתי הפיכות צבאיות והפגנות ענק, שלעתים אף גלשו לאלימות.

אחרי ההפיכה האחרונה, חוקה חדשה שניסח הצבא הבטיחה לו שליטה בסנאט, שחבריו דחו את המועמדות של פיטה בהצבעה הראשונה. בכך, הגנרלים יכולים למעשה לסכל כל ממשלה שאינה על לרוחם.

מאות מתומכיו של פיטה התאספו להפגנה שלווה בבנגקוק ומחו נגד המהלכים לבלימתו, וחלקם נשאו שלטים בגנותם של הסנאטורים. "אני זועם. הם לא כיבדו את רצון העם", אמר ווילאסיני סקוו, מפגין בן 21. "הם לא הקשיבו לקולותיהם של 14 מיליון איש".

מפלגתו ניהלה קמפיין בחירות ממוקד ברשתות החברתיות, שדרכן היא פנתה ומשכה מיליוני קולות של מצביעים עירוניים וצעירים, תוך הבטחה לרפורמות חוקתיות מרחיקות לכת, בהן ביטול החוק המטיל עונשי מאסר כבדים על העלבת בית המלוכה. אך אותה אג'נדה פרוגרסיבית של המפלגה הציבה אותה במסלול התנגשות מול הממסד הצבאי-שמרני.

לאור המבוי הסתום שאליו נקלע פיטה, מפלגתו ושותפתה הבכירה מפלגת פאו תאי ידונו בצעד הבא שלהם. הוא צפוי לפנות את מקומו לטובת פאו תאי, שעשויה להציב כמועמדת לתפקיד ראש הממשלה את פאטונגרטן צ'ינוואט - בתו של ראש הממשלה לשעבר טאקסין, שהודח בהפיכה ב-2006, ואחייניתה של ראש הממשלה יינגלאק, שהופלה בעצמה בהפיכה האחרונה ב-2014.

"עכשיו ברור שבמערכת הנוכחית, קבלת אמון הציבור לא מספיקה כדי לנהל את המדינה", כתב פיטה באינסטגרם בזמן הדיון בפרלמנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully