וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן סייר בהוואי אחרי השריפות: "נעמוד לצדכם ככל שיידרש"

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 9:11

כשבועיים אחרי האסון במאווי, הנשיא ורעייתו חזו מקרוב בממדי ההרס ושוחחו עם המקומיים על מאמצי השיקום. "זו הולכת להיות דרך ארוכה", אמר ביידן, שיריביו טענו כי תגובתו לשריפות - הקטלניות ביותר זה מאה שנה - לקתה בחסר. לפחות 114 איש נהרגו, כ-850 נוספים עוד נעדרים

בווידאו: השריפות בהוואי: תיעוד מההרס באי מאווי/רויטרס

נשיא ארצות הברית ביידן סייר אמש (שני) בהריסות שהותירו שריפות הענק במאווי, ושיבח את "חוסנם יוצא הדופן" של תושבי האי שבו נספו לפחות 114 איש. ביידן אמר כי אמריקה תעמוד לצדם ככל שיידרש. כ-850 איש עדיין נעדרים מאז השריפות הקטלניות ביותר שפקדו את ארצות הברית זה מאה שנה.

"אנחנו ממוקדים בשלב הבא, שהוא שיקום לטווח הארוך, ובשיתוף פעולה", אמר ביידן, שנראה מושפע מהמראות בחורבותיה של העיירה להיינה. הוא הבטיח לתושבים כי "הקול שלכם יישמע" וכי המסורות המקומיות והבקשות שלהם יישמרו. רבים חוששים שזרים עשירים ינצלו את האסון כדי לבנות בתי נופש באי, על חשבונן של הקהילות המקומיות.

"אזרחי אמריקה עומדים לצדכם", אמר ביידן לניצולי השריפות שפקדו את האי לפני כשבועיים, לצדם של מושל הוואי ג'וש גרין, סנאטורים מהמדינה ונציג מאווי בקונגרס. "ככל שיידרש, אנחנו נהיה אתכם", הוסיף הנשיא הדמוקרטי, שלטענת הרפובליקנים הגיב באיחור לאירועים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, 22 באוגוסוט 2023. רויטרס
"ממוקדים בשלב הבא". ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, היום/רויטרס

ביידן, שענד על צווארו זר פרחים, השתתף בהמשך באירוע קהילתי בהשתתפות כ-400 איש, שבו נשאו מנהיגים מקומיים נאומים נרגשים. "ג'יל ואני נמצאים כאן כדי להתאבל אתכם, אבל אנחנו גם רוצים שתדעו שכל המדינה נמצאת אתכם".

לדבריו, "זו הולכת להיות דרך ארוכה". הוא הזכיר את עץ הבניאן ההיסטורי שנפגע בשריפות אך שרד את האש, ושבצלו הוא דיבר קודם לכן. "אני יודע שזו מטאפורה, אבל זה אתם. זה מי שאתם. אין דבר כזה לוותר בהוואי, אין דבר כזה לוותר באמריקה, אנחנו לא אנשים שמוותרים".

הנשיא חלק בנאומיו באי את האובדן האישי שלו, כשאשתו הראשונה ובתו הצעירה נהרגו בתאונת דרכים, ואמר כי הוא מזהה את התחושות שעוברות כעת על תושבי מאווי - "התחושה החלולה הזו שיש לכם בחזה, שכאילו שואבת אתכם לחור שחור". המושל גרין הודה לביידן ושיבח את הסיוע של הממשל הפדרלי, שלדבריו היה מהיר באופן חסר תקדים.

עוד בוואלה!

בהוואי מתגוננים אחרי השריפות: "אזעקות לא היו מצילות חיים"; כאלף איש עוד נעדרים

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, 22 באוגוסוט 2023. רויטרס
"כל המדינה נמצאת לצידכם". ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, היום/רויטרס

הנשיא הדמוקרטי, המתמודד על כהונה שנייה בבחירות בשנה הבאה, קטע חופשה בקליפורניה והגיע למאווי יחד עם רעייתו. הם טסו במסוק לאורך רצועת החוף המפוחמת של להיינה, יחד עם המושל ומחוקקים. בהמשך, השיירה שלו עברה בשכונות ההרוסות בעיירה ההיסטורית, לצד אזורים ששרדו ללא פגע.

צופים רבים בירכו את בני הזוג ביידן בשאקה, מחוות יד מקומית המסמנת אלוהה, מילה הוואית המשמשת לעתים קרובות כברכה. כמה אחרים סימנו לעברם אצבע משולשת.

ביידן ספג ביקורת מצד חלק מהרפובליקנים וגורמים אחרים על תגובתו הראשונית לשריפות במאווי. הוא אמר ב-10 באוגוסט כי ירחיב את הסיוע הפדרלי להוואי והבטיח סיוע לכל מי שיזדקק לו. חלפו כמה ימים מבלי שדיבר על הטרגדיה בזמן ששה בחופשה בבית החוף שלו בדלאוור.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, 22 באוגוסוט 2023. רויטרס
"יש עוד דרך ארוכה". ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, היום/רויטרס

הסנאטור הדמוקרטי בריאן שץ אמר לכתבים כי ביידן הורה לכל הממשל שלו לסייע למאווי "לחזור לסוג של שגרה מסוימת לאורך זמן", והבין שהאי יזדקק למשאבים פדרליים לטווח הארוך, ולא רק לכמה שבועות. הוא אמר כי התושבים המקומיים כועסים, ו"התסכול מובן" בהתחשב באובדן החיים ובבתים שנהרסו, אך כולם תומכים בסיוע הפדרלי מוושינגטון, ללא קשר לשיוכם הפוליטי.

מהבית הלבן נמסר כי ביידן מוביל מאמץ "ממשלתי שלם" לסייע להוואי להתאושש, ודוברת הבית הלבן אוליביה דלטון אמרה לכתבים על סיפון "אייר פורס וואן" כי הוא אישר הכרזה על אסון בהוואי בתוך כשעה מרגע קבלתה. ביידן עצמו אמר כי לא רצה לנסוע למאווי עד שיובטח לו שלא יתערב במאמצי תגובת החירום.

היועצת לביטחון המולדת של ביידן, ליז שרווד-רנדל, אמרה לכתבים כי הנשיא עודכן שייתכן שלא כל שרידי הקורבנות יזוהו. לדבריה, ביידן תמיד מתמקד ב"חוויה האנושית" במהלך אסונות כאלה, כפי שניכר במפגש עם התושבים, שבו חיבק ביידן מנהיגים מקומיים והציע לדבר עם כל מי שמעוניין. "באמת אכפת לי", אמר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, 22 באוגוסוט 2023. רויטרס
"ייתכן שלא כל הקורבנות יזוהו". ביידן מבקר באי מאווי אחרי השריפות, היום/רויטרס

שרווד-רנדל אמרה כי הנשיא מודאג גם מהצורך לפנות פסולת מסוכנת מהאזור הפגוע, והוסיפה כי הסוכנות להגנת הסביבה תגיע להעריך את המצב עם תום המבצע לאיתור שרידים. "שיקום בסדר גודל כזה לוקח שנים, לא שנים", אמרה.

מנהלת הסוכנות הפדרלית למצבי חירום, דיאן כריסוול, אמרה לכתבים אתמול כי היא מספקת לנשיא עדכונים שוטפים וכי היא מרוצה מהתגובה שלו. הנשיא אף מינה אתמול בכיר בסוכנות לעמוד בראש הגוף הפדרלי שיתאם את מאמצי השיקום של מאווי. היא אמרה כי כ-85% מאזור האסון כבר נבדקו, אך זה שנותר כולל מבנים גדולים ורבי-דירות, כך שהסריקות בהם עשויות להימשך זמן מה.

ביידן ביקר באזורי אסון רבים, כולל מקומות שנפגעו מהוריקנים, שיטפונות וסופות טורנדו, מאז תחילת כהונתו בינואר 2021. ביקורו בהוואי היה במקביל לפגיעתה של הסופה הטרופית הילרי בדרום קליפורניה ובדרום-מערב ארצות הברית.

מומחי אקלים אומרים כי שריפות קטלניות כמו אלו שפקדו את הוואי ומקומות אחרים בעולם הקיץ האחרון הן בחלקן תוצאה של ההתחממות הגלובלית, שמתודלקת משריפת דלקים מאובנים כמו נפט, גז ופחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully