וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: סעודיה הרגה מאות מהגרים שניסו לחצות מגבול תימן

עודכן לאחרונה: 21.8.2023 / 14:59

לפי דוח של ארגון משמר זכויות האדם, שהתבסס על עדויות ועל תמונות לוויין, משמר הגבול הסעודי השתמש במכונות ירייה ובפצצות מרגמה נגד המהגרים. אלו שנתפסו, עברו עינויים: "מעדיפים שנירה בכם ביד או ברגל?". אחד הניצולים סיפר: "הירי נמשך ונמשך". בריאד מכחישים

חייל סעודי בגבול עם תימן, 13 באפריל 2015. רויטרס
חייל סעודי בגבול עם תימן, 13 באפריל 2015/רויטרס

מאות מהגרים אתיופים נהרגו מאש משמר הגבול הסעודי בעת שניסו לחצות מגבול תימן בשנים האחרונות - כך עולה מדוח שפרסם היום (שני) ארגון משמר זכויות האדם, שלפיו הכוחות הסעודיים השתמשו במכונות ירייה ובפצצות מרגמה כדי למנוע מהמהגרים להיכנס לשטח הממלכה.

ארגון זכויות האדם ציטט דיווחים של עדי ראייה על התקפות של הכוחות הסעודיים ותמונות של גופות ואתרי קבורה לאורך נתיבי הגירה. לדבריו, ייתכן שמספר הקורבנות מגיע לאלפים. האו"ם כבר פנה לערב הסעודית לגבי השימוש באש חיה נגד מהגרים, המגיע כחלק ממגמה של הסלמה לאורך גבולה הדרומי של הממלכה עם תימן השסועה.

גורם סעודי רשמי, שדיבר בעילום שם עם סוכנות הידיעות אי-פי משום שהוא לא הורשה לדבר בפומבי, אמר כי הדוח של הארגון "אינו מבוסס ואינו מתבסס על מקורות אמינים". הוא לא סיפק גיבוי לטענותיו. המורדים החות'ים בתימן, שמואשמים בגריפת עשרות אלפי דולרים בשבוע מהברחת המגרים לאורך הגבול, לא השיבו לפניות בנושא.

על פי נתוני הארגון הבינלאומי להגירה מ-2022, כ-750 אלף אתיופים חיים בערב הסעודית, כשכ-450 אלף מהם ככל הנראה נכנסו לממלכה ללא אישור. מלחמת אזרחים במחוז תיגראי באתיופיה, שנמשכה שנתיים, גרמה לעקירתם של עשרות אלפי בני אדם מבתיהם. וערב הסעודית, הסובלת מאבטלה בקרב צעירי הממלכה, שלחה בחזרה אלפי אנשים לאתיופיה בתיאום עם הממשלה באדיס אבבה.

ארגון משמר זכויות האדם אמר כי הוא שוחח עם 38 מהגרים אתיופים ועם ארבעה קרובי משפחה של אנשים שניסו לחצות את הגבול ממרץ אשתקד ועד יוני השנה. לדבריהם, הם ראו כוחות סעודיים פותחים באש או משגרים פגזים "כמו גשם" לעבר קבוצות של אנשים.

הדוח של הארגון, הפועל מניו יורק, בחן גם יותר מ-350 סרטונים ותמונות שפורסמו ברשתות החברתיות או שנאספו ממקורות אחרים וצולמו בין 12 במאי 2021 ל-18 ביולי השנה. הארגון בחן גם כמה מאות קילומטרים רבועים שצולמו על ידי לוויין בין פברואר 2022 ליולי האחרון.

בדוח נכתב כי תמונות הלוויין הראו "מהגרים מתים ופצועים בדרכים, במחנות ובמתקנים רפואיים, כיצד התרחבו אתרי קבורה ליד מחנות הגירה ותשתיות הביטחון הסעודיים בגבול ואת הנתיבים שבהם משתמשים כיום מהגרים בניסיון לחצות את הגבול". אותם אתרים נמצאים בצפון-מערב תימן, מעוזם של המורדים החות'ים השיעים.

עוד בוואלה!

"הפצצה הצפה" נוטרלה: יותר ממיליון חביות נפט הוצאו ממכלית מתפוררת בים האדום

לכתבה המלאה
מפת הגירה לתימן. עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
המורדים מכניסים לכיסם עשרות אלפי דולרים מהברחות המהגרים/מערכת וואלה!, עיבוד תמונה

לפי האו"ם, משרד ההגירה שבשליטת החות'ים "משתף פעולה עם סוחרים כדי לכוון באופן שיטתי מהגרים" אל ערב הסעודית, וגורף לקופתו 50 אלף דולר בשבוע. המורדים הפרו-איראנים שולטים בבירה צנעא מאז 2014, וקואליציה שהובילה ערב הסעודית נגדם מאז 2015 לא הצליחה להדוף אותם מהאזור. אף שהלחימה בין הצדדים דעכה כמעט לחלוטין לאור רצונה של ריאד לסיים את העימות, החות'ים טענו לאורך המלחמה כי הם הצליחו לחדור אל שטח הממלכה הסונית דרך האזור ההררי הגובל בין המדינות.

לאורך המלחמה, מהגרים מאתיופיה נעצרו, נתקלו באלימת ואפילו נהרגו בערב הסעודית ובתימן. ואולם, בחודשים האחרונים גבר החשש של נציבות זכויות האדם של האו"ם מפני התקפות סעודיות על מהגרים המגיעים מתימן.

במכתב ששלחה הנציבות לערב הסעודית ב-3 באוקטובר 2022, היא אמרה כי חוקריה "קיבלו טענות מטרידות על ירי ארטילרי ונשק קל מעבר לגבול, שבוצע לכאורה בידי כוחות סעודיים וגרם למותם של עד 430 מהגרים ולפציעתם של 650 מהגרים".

"כשמהגרים נתפסים, הם נתונים לעתים קרובות, לפי הדיווחים, לעינויים על ידי כך שהם נעמדים בשורה ונורים דרך הרגל כדי לראות כמה רחוק יגיע הקליע, או שהם נשאלים אם הם מעדיפים שירו בהם ביד או ברגל", נכתב במכתב של האו"ם. "ניצולים של התקפות כאלה דיווחו שנאלצו להעמיד פני מתים במשך זמן מה כדי לברוח".

במכתב ששלחה המשלחת הסעודית לאו"ם במרץ נכתב כי היא "דוחה מכל וכל" את הטענות כי הממלכה מבצעת הרג "שיטתי" בגבול. עם זאת, במכתב נאמר גם כי האו"ם סיפק "מידע מוגבל" כך שהיא לא יכולה "לאשר או לבסס את הטענות".

"אפילו לא שמתי לב שנוריתי"

מהגרים ששרדו את המתקפות הסעודיות סיפרו לרשת BBC על ניסיונות החצייה הליליים, שבמהלכם קבוצות גדולות של אתיופים, רבים מהם נשים וילדים, נתקלו באש מעבר לגבול. "הירי נמשך ונמשך", סיפר מוסטפא סופיא מוחמד בן ה-21. לדבריו, חלק מהקבוצה שבה היה - שמנתה 45 מהגרים - נהרגו כשניסו לחצות את הגבול ביותר שעבר.

"אפילו לא שמתי לב שנוריתי", אמר. "אבל כשניסיתי להתרומם וללכת, חלק מהרגל לא היה איתי". לדבריו, היה זה סוף אכזרי וכאוטי למסע בן שלושה חודשים שלווה בסכנות, ברעב ובאלימות מידיהם של מבריחים תימנים ואתיופים. רגלו של מוסטפא נקטעה מתחת לברך, והוא שב לחיות עם הוריו באתיופיה כשהוא נעזר בקביים וברגל פרוטזה שאינה מתאימה לו.

"הלכתי לערב הסעודית כי רציתי לשפר את חיי משפחתי", אמר מוסטפא, אב לשניים. "אבל מה שקיוויתי לא התגשם. עכשיו ההורים שלי עושים הכול עבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully