וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפצצה הצפה" נוטרלה: יותר ממיליון חביות נפט הוצאו ממכלית מתפוררת בים האדום

עודכן לאחרונה: 12.8.2023 / 17:37

ספינת ענק שעגנה מול חופי תימן במשך 30 שנה הדאיגה מאז פרוץ המלחמה ב-2015 את הקהילה הבינלאומית, מחשש להתפרקותה ולדליפת ענק שתגרום לאסון סביבתי. במבצע משותף בהובלת האו"ם, הושלם פינוי המכלית וכעת מחפשים רוכש לחביות. ארה"ב: המבצע - מודל לשיתוף פעולה בינלאומי

מבצע פינוי חביות נפט ממכלית מתפוררת בים האדום לחופי תימן, 28 ביולי 2023. רויטרס
עלות מבצע הפינוי - 120 מיליון דולר. העברת חביות הנפט לחופי הים האדום/רויטרס

האו"ם הודיע אתמול (שישי) כי השלים את הוצאתן של יותר ממיליון חביות נפט ממכלית גדולה המתפרקת בים האדום לחופי תימן, ובכך נמנע הפוטנציאל לאסון סביבתי גדול ממדים. גורמים באו"ם ופעילים למען איכות הסביבה הזהירו במשך שנים כי כל רצועת החוף של הים האדום נמצאת בסכנה, בשל החשש שהמכלית המחלידה "סאפר" תתפרק או תתפוצץ עם כמות נפט גדולה פי ארבעה מזו שדלפה באסון "אקסון ואלדז" באלסקה ב-1989.

עם פרוץ המלחמה בתימן ב-2015, הופסקו פעולות התחזוקה של המכלית, שאחסנה סחורות וגענה מול חופי תימן במשך יותר מ-30 שנה. "זהו רגע חשוב שמנע אסון שעלול היה להיות קטסטרופלי", אמר אכים שטיינר, מנהל תוכנית הפיתוח של האו"ם, שתיאמה מאמצים מורכבים להוצאת הנפט מהספינה, שתוארה כ"פצצה מתקתקת צפה".

צוותי חילוץ פעלו במשך 18 יום באזור הסכסוך הרווי מוקשים ימיים, תחת חום כבד וזרמים חזקים, כדי לפרוק את הנפט מהספינה. שטיינר אמר כי האו"ם גייס יותר מ-120 מיליון דולר עבור המבצע, שדרש רכישה של מכלית שנייה עבור הנפט הגולמי שהוצא מ"סאפר", העמדת מטוסים בכוננות למקרה של דליפה ודמי ביטוח עם יותר מ-12 גורמים כדי לממן את המבצע.

"עד הדקות האחרונות, באופן מילולי, הסתכלנו על המבצע הזה ככזה שדורש את רמת המוכנות הגבוהה ביותר להפחתת סיכונים", אמר שטיינר. "הסוף הטוב ביותר לסיפור יהיה כשהנפט הזה באמת יימכר ויצא מהאזור לגמרי".

בשלב זה, אין הסכמות על ביצוע עסקה שכזה, ונציגי האו"ם בתימן יחלו בקרוב במשא ומתן עם הצדדים היריבים במדינה, בניסיון להסכים על אופן חלוקת ההכנסות ממכירת הנפט, שרובו בבעלות החברה הממשלתית התימנית SEPOC.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כתב ברשתות החברתיות כי נמנע "אסון סביבתי והומניטרי" והפציר בתורמים השונים לסייע בסיום הפרויקט, בעוד ששר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן שיבח את האו"ם ואת הצדדים בתימן ש"התאחדו כדי למנוע אסון סביבתי, כלכלי והומניטרי". הוא אמר כי המבצע הזה הוא מודל לשיתוף פעולה במניעת אסונות בינלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully