וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה תקבל מטוסי F-16 מהולנד ודנמרק: "יתרמו למלחמה ברוסיה"

עודכן לאחרונה: 21.8.2023 / 16:41

זלנסקי ביקר בבסיסים אוויריים בשתי המדינות החברות בנאט"ו, שהבטיחו להעביר לקייב את המטוסים המתקדמים, כשההטייסים האוקראינים יסיימו את הכשרתם בעוד חודשים ארוכים. "הכרזה היסטורית", אמר זלנסקי. רוסיה מזהירה: זה רק יוביל להסלמה במלחמה

7 הרוגים ויותר מ-100 פצועים בהתקפה רוסית על העיר צ'רניהיב/רשתות חברתיות

הולנד ודנמרק הודיעו היום (ראשון) כי הן יספקו מטוסי F-16 לאוקראינה, ששאפה להצטייד במטוסי הקרב המתקדמים תקופה ארוכה. נשיאה, וולודימיר זלנסקי, אמר כי הבטחותיהן של שתי המדינות החברות בנאט"ו, שבהן ביקר במהלך היום, הן זריקת עידוד חשובה לאזרחים ולכוחות האוקראיניים המנהלים קרבות עיקשים מול רוסיה.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר במהלך סיור עם זלנסקי בבסיס אווירי בעיר איינדהובן כי אספקת המטוסים, שמיוצרים בארצות הברית, תלויה בהכשרתם של הטייסים והמהנדסים האוקראינים. זלנסקי, שיחד עם רוטה סקר שני מטוסי F-16 בבסיס, בירך על ההכרזה "ההיסטורית". הוא שיבח את רוטה על כך שהולנד היא המדינה הראשונה שמציעה להעביר לאוקראינה את המטוסים. "אני בטוח שזה יספק תוצאות חדשות לאוקראינה ולאירופה כולה", אמר.

קייב סובלת מנחיתות אווירית מול הכוחות הרוסיים, והיא מאמינה כי הצטיידותה במטוסי הקרב המתוחכמים תעניק לה יתרון משמעותי במתקפת הנגד שלה. אוקראינה פתחה במתקפה לפני יותר מחודשיים, אך כוחותיה חשופים בפני חיל האוויר והארטילריה הרוסיים והם רשמו התקדמות אטית למדי מאז תחילתה.

רוסיה, בתגובה, הזהירה כי העברת המטוסים המתקדמים לאוקראינה - שעד היום נסמכת על מטוסים מיושנים מתוצרת סובייטית - רק יוביל להסלמה במלחמה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי יושב במטוס קרב F-16  בבסיס בוונס, דנמרק, 20 באוגוסט 2023.. רויטרס
חיל האוויר האוקראיני סובל מנחיתות. זלנסקי ב-F-16 בבסיס אווירי בדנמרק, היום/רויטרס

זלנסקי כתב בערוץ הטלגרם שלו כי אוקראינה תקבל 42 מטוסים משתי המדינות. רוטה אמר כי להולנד יש 42 מטוסי F-16, אך הוסיף כי חלקם יידרשו למטרות אימונים. הוא הביע תקווה שהם יפעלו בשמי אוקראינה בקרוב.

"מטוסי ה-F-16 לא יסייעו בזה הרגע במאמץ המלחמתי. בכל מקרה זו התחייבות ארוכת טווח מצד הולנד", אמר המנהיג ההולנדי. "אנחנו רוצים שהם יהיו פעילים ומבצעיים כמה שיותר מהר. לא בחודש הקרוב, זה בלתי אפשרי, אבל אני מקווה שזמן קצר לאחר מכן".

ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, אמרה במהלך ביקורו של זלנסקי כי קופנהגן תעביר לאוקראינה 19 מטוסים בסך הכול - שישה בסביבות השנה החדשה, שמונה נוספים ב-2024 וחמישה אחרים ב-2025.

"אנחנו יודעים שהחופש שלכם הוא החופש שלנו. אנחנו גם יודעים שאתם צריכים יותר נשק", אמרה פרדריקסן במסיבת עיתונאים משותפת עם זלנסקי בבסיס האווירי סקרידסטרופ בדנמרק, שבו בחן גם את תא הטייס של אחד המטוסים. "זו הסיבה שאנו מודיעים על תרומת 19 מטוסי קרב מסוג F-16", אמרה.

עוד בוואלה!

7 הרוגים ו-129 פצועים במתקפה רוסית בצפון אוקראינה: "תיאטרון ובית חולים נפגעו"

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת הולנד מארק רוטה בתמונת סלפי מול מטוס F-16 בבסיס באיינדהובן, 20 באוגוסט 2023. רויטרס
"התחייבות ארוכת טווח". ראש ממשלת הולנד וזלנסקי בסלפי לפני מטוס F-16, היום/רויטרס

ממשלות הולנד ודנמרק הן חלק מקואליציה של מדינות המכשירה טייסים אוקראינים להטיס מטוסי קרב מתקדמים. זלנסקי סירב לומר כמה טייסים אוקראינים יעברו אימונים בדנמרק ולאחר מכן ברומניה, מנימוקים ביטחוניים. עם זאת, דנמרק הודיעה ביום שישי כי האימונים יחלו החודש. גורמים רשמיים אמרו בעבר כי טייסים אוקראינים יזדקקו לשישה עד שמונה חודשי אימונים.

"אני גאה שדנמרק, יחד עם הולנד, יתרמו מטוסי F-16 למאבק החירות של אוקראינה נגד רוסיה ונגד התוקפנות חסר ההיגיון שלה. התמיכה של דנמרק באוקראינה היא בלתי-מתפשרת, ויחד עם התרומה של מטוסי F-16, דנמרק מובילה את הדרך", מסר שר ההגנה של דנמרק יאקוב אלמן-ינסן.

ביום שישי הודיעו הולנד ודנמרק כי ארצות הברית נתנה להן אור ירוק להעביר את המטוסים מתוצרתה לאוקראינה, בעודן משתדרגות במטוסי F-35 מתקדמים.

האישור של וושינגטון נתפס כדחיפה משמעותית לקייב, אף שמטוסי הקרב לא צפויים להשפיע בזמן הקרוב על המלחמה שנמשכת כבר כשנה וחצי. בוושינגטון מדגישים כי המטוסים, יחד עם טנקי ה"אברמס", יהיו קריטיים עבור אוקראינה בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully