וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מתעקשים על חוק הגיוס, נתניהו ולוין מתנגדים לפטור גורף

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 21:36

ראשי הקואליציה התכנסו לדון בחוק הגיוס על רקע המתיחות סביבו. גולדנקנופף אמר כי על הממשלה לעמוד בהתחייבותיה ובהסכמים הקואליציונים שנחתמו. גם גפני הצהיר: "יש סיכומים - החוק יעלה במושב החורף של הכנסת". נתניהו ולוין נגד חסינות מפני בג"ץ, אלא אם יתערב בפועל

המחאה נגד חוק הגיוס בבני ברק/בן כהן

ראשי הקואליציה התכנסו היום (ראשון) לדיון בחוק הגיוס, שסביבו שוררת מתיחות בימים האחרונים. במהלך הפגישה חזרו ראשי הסיעות החרדיות על דרישתם לחוקק מיד עם תחילת כנס החורף של הכנסת חוק שיעניק פטור מגיוס לצה"ל לחרדים ש"תורתם אומנותם", כולל חסינות משפטית מפני בג"ץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין התנגדו לחוק שנועד להעניק פטור גורף וכן לחקיקה של חסינות משפטית כבר בשלב ראשון. לפי נתניהו ולוין, יש לחוקק חוק כזה רק אם בג"ץ יתערב. בליכוד מתנגדים באופן נחרץ לחוק שיפטור חרדים מגיוס באופן גורף וסבורים כי חסינות מפני בג"ץ תידרש רק אם בג"ץ יתערב בפועל. בצל המחאה והביקורת הציבורית, ראשי הסיעות סיכמו לא להתבטא בנושא כלל עד להגעה להסכמות.

בינתיים, בממשלה ממשיכים לגבש את נוסח החוק שאמור להגיע לחקיקה יחד עם הטבות של אלפי שקלים למשרתים בצה"ל, והורדת גיל הפטור לחרדים מגיל 26 לגיל 22 או 21, כך שיוכלו להשתלב בשוק התעסוקה. עדיין קיימת מחלוקת בין שר הביטחון יואב גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' על גובה ההטבות שיינתנו למשרתים.

בנימין נתניהו, יריב לוין, יואב גלנט, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 25 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יריב לוין ובנימין נתניהו מתנגדים לפטור גורף ולחסינות משפטית בשלב הראשון/פלאש 90, יונתן זינדל

בפתח הישיבה אמר יו"ר יהדות התורה יצחק גולדנקנופף כי על הממשלה לעמוד בהתחייבותיה. "הממשלה תעשה את מה שאמרה שתעשה", אמר. "יש לנו הסכמים קואליציוניים, וכמו שאנחנו עמדנו בהתחייבויות שלנו - אנחנו מקווים שהם גם יעמדו בהתחייבויות שלהם".

גם יו"ר דגל התורה משה גפני הצטרף לדברים ואמר כי יש סיכום ברור לפיו בתחילת מושב החורף יעלה חוק הגיוס. "החוק הזה נולד במשרדי הביטחון והאוצר ויש לו תהליך ברור", אמר. "אמרתי השבוע לנתניהו, שכל הפרסום של הנושא מיותר, כיוון שזה לא חוק פוליטי. יש עובדות. יש סיכומים. החוק המקצועי הזה יעלה בכנס החורף של הכנסת".

עוד בוואלה!

גולדקנופף: "דורשים פסקת התגברות על חוק הגיוס, שום דבר לא יקרה לפני כן"

לכתבה המלאה
אריה דרעי, יצחק גולדקנופף, דודי אמסלם, דיון השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
לא מתקפלים. גולדקנופף ודרעי/ראובן קסטרו

מתווה הפטור מגיוס לצה"ל כולל הענקה של פטור לחרדים ש"תורתם אומנותם", כלומר שיושבים ולומדים תורה, וכן מהלך דרמטי של הורדת גיל הפטור מ-26 ל-22-21, כך שחרדים בגיל זה לא יהיו מחויבים יותר בגיוס ויוכלו לצאת לעבודה ולהשתלב בשוק התעסוקה. נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט דורשים לקדם במקביל גם את חוק "יוקרת הגיוס" שיבטיח תגמול נכבד ומוגדל למי שמשרת שירות משמעותי בסדיר או במילואים.

ראשי יהדות התורה וש"ס דרשו כי הפתרון לסוגיית הפטור יכלול גם פסקת התגברות נקודתית כך שבג"ץ לא יפסול אותו. ברקע המחאה בחודשים האחרונים נגד הממשלה - נתניהו חושש כי צעד כזה יוביל להתגברות ההפגנות והביקורת הציבורית ומנסה מראש למזער נזקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully