וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בארה"ב הגביל את השימוש בגלולה להפלות

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 11:05

פסיקה שקיבל בית משפט לערעורים אישר חלק מהחלטה של ערכאה נמוכה יותר, וצמצם את הזמינות של גלולת מיפפריסטון, אך לא הוציא אותה מהשוק לחלוטין. ההחלטה לא תיכנס לתוקף עד סיום ההליך המשפטי, שצפוי להגיע לפתחו של בית המשפט העליון, זה שביטל את הזכות החוקתית להפלות

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס

בית משפט לערעורים בארצות הברית פסק הערב (רביעי) על הגבלת הגישה לגלולת ההפלות מיפפריסטון, ובכך הותיר באופן חלקי החלטה של ערכאה נמוכה יותר שהדאיגה את תומכי ההפלות וחברות התרופות.

בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו אורלינס עצר את השינויים שהפכו את הגלולה לנגישה יותר, ואסר על מתן מרשמים לגלולה דרך הטלפון ולשליחתה דרך הדואר. ואולם, הוא הפך הפסיקה של שופט בטקסס שהשעתה האישור שניתן לה ב-2000 על ידי מינהל התרופות והמזון הפדרלי (FDA).

בשלב זה, זמינותה של הגלולה נותרה ללא שינוי בעקבות החלטת בית המשפט העליון באפריל לשמור על המצב הקיים במהלך הערעור. משרד המשפטים אמר כי ממשל ביידן יערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. הנשיא הדמוקרטי, התומך בזכות להפלות, הורה בשנה שעברה למשרד הבריאות להרחיב את הגישה לגלולה.

הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט בניו אורליס בחן צו שנתן באפריל השופט המחוזי מתיו קצ'מריק באמריו, טקסס. אף שזו הייתה פסיקה מקדמית בעוד שההליך היה תלוי ועומד, קצ'מריק אמר כי בסופו של דבר הוא צפוי להפוך אותה לקבועה.

התרופה להפלות מיפפריסטון במרפאה באילינוי, ארה"ב, 20 באפריל 2023. רויטרס
שורת מחקרים ומידע רפואי בן עשרות שנים מראים כי התרופה בטוחה. מיפפריסטון/רויטרס

הפסיקה התקבלה על בסיס תביעה שהגישו בנובמבר ארבעה ארגונים וארבעה רופאים המתנגדים להפלות. לטענתם, ה-FDA התנהל באופן לא תקין כשאישר את התרופה בשנת 2000, ולא שקל כראוי את בטיחות התרופה עבור נערות.

"בית המשפט לערעורים דרש בצדק מה-FDA לעשות את העבודה שלו ולהחזיר את ההגנות הקריטיות לנשים ולנערות, כולל הפסקת הזמנת ההפלות הלא חוקית דרך הדואר", אמרה ארין האוליי, נציגת הברית להגנת החירות, אחד מהארגונים שערערו על אישורה של הגלולה. עמדה דומה השמיע הארגון "סוזן בי אנתוני פרו-לייף אמריקה", שלפיו ה-FDA התנהג ב"פזיזות".

מנגד, אלכסיס מקגיל ג'ונסון, נשיאת ארגון זכויות ההפלות פדרציית ההורות המתוכננת של אמריקה, אמרה כי ההחלטה "מבהירה כי האישור עצמו של מיפפריסטון עדיין נמצא בסכנה, כמו גם עצמאות ה-FDA".

כל שלושת השופטים בהרכב שקיבל את ההחלטה הם שמרנים מובהקים, עם היסטוריה של התנגדות לזכויות הפלה. אחד מהם, השופט ויליאם הו, אמר שהוא היה הולך רחוק יותר ומוציא את המיפריסטון לגמרי מהשוק.

במקום זאת, רוב חברי הפאנל ביטלו את צעדי ה-FDA שהקלו את הגישה אליה בשנים האחרונות. אלו כללו אישור לשלוח אותה בדואר, שימוש עד השבוע העשירי להיריון במקום עד השבוע השביעי, הורדת המינון וצמצום ביקורי הרופא האישיים הנדרשים משלושה לאחד.

עוד בוואלה!

בת 13 נאנסה ונכנסה להיריון. החוק במיסיסיפי אילץ אותה ללדת

לכתבה המלאה
הפגנה נגד איסור ההפלות בארצות הברית, באוהיו. 24 ביוני, 2022. רויטרס
לפחות 15 מתוך 50 מדינות אסרו על הפלות לחלוטין מאז פסיקת העליון בשנה שעברה/רויטרס

בשלב הבא, הרכב מלא של בית המשפט לערעורים צפוי לדון בפסיקה, שצפויה להגיע בהמשך לבית המשפט העליון, שבשנה שעברה הפכה את הפסיקה התקדימית שקבעה כי הפלות הן זכות חוקתית. מאז, לפחות 15 מתוך 50 מדינות אסרו על הפלות לחלוטין, ורבות אחרות הגבילו אותן, לפי מכון גוטמאצ'ר, ארגון מחקר התומך בזכות להפלות.

מיפפריסטון ניתנת בשילוב של תרופה נוספת - מיסופרוסטול - להפלות בתרופות, שמהוות כמחצית מההפלות בארצות הברית. שורת מחקרים רפואיים ושנים ארוכות של שימוש ברחבי העולם הביאו למסקנה שהתרופה היא יעילה ובטוחה. איגודים רפואיים גדולים הבהירו לבית המשפט כי הוצאת התרופה מהשוק תפגע בנשים משום שהיא תיאלץ אותן לעבור הפלות באמצעים פולשניים יותר.

מאות חברות ביוטכנולוגיה ותרופות קראו להפיכת הפסיקה של השופט מטקסס, ואמרו כי היא מתעלמת מעשורים של עדויות מדעיות על בטיחותה של התרופה ופוגעת בסמכות של ה-FDA, ובכך היא עלולה ליצור כאוס בתעשייה המסתמכת על הסוכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully