וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה תקדימית בארה"ב: מונטנה פגעה בזכותם של צעירים לסביבה נקייה

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 15:05

שופטת במדינה קבעה כי המדיניות האוסרת על בחינת ההשלכות על האקלים בעת אישור מיזמי אנרגיה מזהמת מנוגדת לחוקה, במשפט היסטורי שבו התקבלה עתירתם של תושבים צעירים. להחלטה עשויה להיות השפעה על תיקים דומים בארה"ב. "ניצחון אדיר"

בווידאו: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במהלך פסגת האקלים cop27/רויטרס

מדינת מונטנה הפרה את זכויותיהם של צעירים לסביבה נקייה בשל מדיניות האוסרת לשקול את השפעות שינויי האקלים בבחינת מיזמי אנרגיה המופקת מדלקים מאובנים - כך קבעה אתמול (שני) שופטת במדינה, בפסק דין אקלימי תקדימי. ההחלטה של השופטת קייטי סיליי מהווה ניצחון משמעותי בתיק האקלים הראשון בהובלת פעילים צעירים שמגיע למשפט בארצות הברית, והוא עשוי להשפיע על מקרים דומים במדינה.

השופטת קבעה כי פליטות גזי החממה של מונטנה הוכחו כבעלות "משקל משמעותי" בהשלכות על הסביבה במונטנה ובפגיעה בעותרים הצעירים. 16 העותרים - שהיו בני שנתיים עד 18 בעת הגשת העתירה ב-2020 - טוענים כי האישור שנותנת המדינה להפקת פחם וגז מחריפים את משבר האקלים. זאת למרות תיקון לחוקת מונטנה שעבר ב-1972, שלפיו היא נדרשת להגן ולשפר את הסביבה.

בפסיקתה, הדגישה השופטת כי לעותרים יש "זכות חוקתית בסיסית לסביבה נקייה ובריאה". היא אמרה כי המדיניות האוסרות על רשויות המדינה לבחון את ההשלכות על הסביבה ואת פליטות גזי החממה - התורמים להתחממות הגלובלית - במתן אישורים למיזמי אנרגיה מזהמת היא בלתי-חוקתית.

קבוצת צעירים שתבעה את המדינה על פגיעתה בזכותם לסביבה נקייה בדיון בבית משפט בהלנה, מונטנה, 12 ביוני 2023. GettyImages
ניצחון היסטורי. קבוצת הצעירים שתבעה את המדינה בדיון בבית משפט במונטנה, יוני/GettyImages

במהלך המשפט, שהתקיים בחודש יוני, הצעירים טענו כי על אף אוכלוסייתה הדלילה, מונטנה אחראית על אחוז גדול מהפליטות המזהמות בעולם. מונטנה היא יצרנית גדולה של פחם, נפט וגז שמיוצאים למקומות אחרים, ובשטחה פרוסים צינורות ותשתיות אחרות הדרושים להעברת הדלקים הללו. כמה מהצעירים סיפרו במהלך המשפט על השלכות שינויי האקלים על חייהם.

ריקי הלד בת ה-22, שעומד בראש קבוצת העותרים, סיפרה כי הבצורות פגעו קשה בעדרי הבקר בחווה המשפחתית במזרח מונטנה, ותיארה כיצד אפר נפל מהשמיים במהלך שריפות יער.

המדינה, מצדה, טענה כי בתי המשפט לא אלו שצריכים לקבוע את מדיניות האקלים שלה. לטענתה, העותרים לא הצליחו להוכיח שהמשבר העולמי קשור לפליטות הקטנות יחסית של מונטנה. לשכת התביעה הכללית במדינה אמרה כי הפסיקה היא "אבסורדית", ותיארה את סיליי בתור "שופטת אידיאולוגית" שכופפה את החוק כדי לאפשר לתיק להתקדם. מונטנה מתכננת לערער על הפסיקה.

עוד בוואלה!

בצל המסת הקרחונים, שוויץ אישרה במשאל עם חוק אקלים שאפתני

לכתבה המלאה
צינור דלק במדינת מונטנה, ארה"ב. רויטרס
למרות אוכלוסייה דלילה, המדינה אחראית לאחוז גבוה מסך הפליטות בעולם. צינור דלק במונטנה/רויטרס

ג'וליה אולסון, עורכת דין של "קרן הילדים שלנו" שייצגה את העותרים הצעירים, אמרה כי הפסיקה היא "ניצחון אדיר עבור מונטנה". היא אמרה כי היא צופה שיתקבלו החלטות דומות בתיקים אחרים במדינות שונות.

מייקל ג'ררד, מומחה לחוקי אקלים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת קולומביה, אמר כי הפסיקה של השופטת עשויה "להוות השראה" לעתירות במדינות אחרות בארצות הברית עם סעיפים דומים בחוקה. הוא הזכיר את קביעתה של השופטת שלפיה משבר האקלים הוא איום חמור על הבריאות והסביבה, ואמר כי היא עשויה להקשות על מדינות וגופים שונים מלהתנער מהשלכות סביבתיות.

לדבריו, "זאת ההחלטה התקיפה ביותר בנוגע לשינויי האקלים שקיבל בית משפט כלשהו".

בהוואי, עתירה של צעירים נגד משרד התחבורה של המדינה צפויה להגיע למשפט בשנה הבאה, שיהיה השני מסוגו בארצות הברית אחרי זה במונטנה. בנוסף לכך, עתירה נגד הממשל האמריקני התקבלה מחדש ביוני אחרי שנדחתה על ידי בית משפט לערעורים ב-2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully