וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון פשיעה, בראשות טראמפ: הנשיא לשעבר ומקורביו יישפטו כמו מאפיונרים

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 11:03

כתב האישום שהוגש נגד טראמפ ויועציו בג'ורג'יה מתבסס על חוק RICO, שבאמצעותו רדפו הרשויות בארה"ב אחרי בכירי המאפיה. הוא לא דורש להוכיח שהנשיא לשעבר עבר ישירות על החוק כשניסה להשפיע על תוצאות הבחירות, אלא שתיאם זאת עם גורמים אחרים

טראמפ הכחיש את האישומים נגדו על הטיית הבחירות: "זו רדיפה"/צילום: רויטרס

באמצע שנות ה-80, הצליח תובע צעיר ונמרץ בניו יורק להפיל את ראשי המאפיה ולהכניס אותם לכלא אחרי שנים ארוכות שבהן הטילו אימה על רחובות העיר. הוא עשה זאת באמצעות חוק "ריקו" (RICO), המקל על הרשויות להפיל את ארגוני הפשיעה באמצעות חיבור בין אנשי השטח הזוטרים לבוסים המעונבים המחלקים את ההוראות.

בחלוף ארבעה עשורים, אותו תובע נמרץ - רודי ג'וליאני שמו, שטיפס גם לעמדת ראש העיר - עומד לדין על הפרת אותו החוק, יחד עם הבוס הקודם שלו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, במדינת ג'ורג'יה. מבין ארבעת כתבי האישום שהוגשו עד כה נגד טראמפ, המתמודד בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות בשנה הבאה, זה בג'ורג'יה הוא המשמעותי ביותר ובעל ההשלכות המרחיקות לכת ביותר עבורו.

התביעה בג'ורג'יה, שהגישה כתב אישום נרחב נגד טראמפ ועוד 18 מעורבים בניסיונות להפוך את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020, השתמשה בחוק המקומי של RICO, שהוא נרחב יותר מזה הפדרלי. RICO - ראשי תיבות באנגלית של החוק נגד ארגוני סחיטה ושחיתות - עבר בקונגרס ב-1970 כדי להילחם בארגוני הפשיעה, במיוחד במאפיה. רוב המדינות העבירו בהמשך חוקים מקומיים דומים, עם כמה שינויים.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בדרום קרוליינה, 5 באוגוסט 2023. GettyImages
יישפט כמו גדולי המאפיונרים. טראמפ/GettyImages

לפי החוק הפדרלי, הדרישות המרכזיות להעמדה לדין על הפרת RICO הן לפחות שני פשעים וחברות במיזם פלילי לאורך תקופה ארוכה. עם זאת, הגרסה המקומית בג'ורג'יה של החוק לא דורשת שהמיזם הפלילי יהיה ממושך, וכוללת קרוב ל-50 עבירות המהוות סחיטה באיומים, בהשוואה ל-35 תחת החוק הפדרלי. בנוסף לכך, אלו המורשעים בעבירות RICO בג'ורג'יה עומדים בפני חמש עד 20 שנות מאסר, בעוד שהחוק הפדרלי לא קובע עונש מינימום.

כתב האישום בג'ורג'יה מתבסס על שיחת טלפון מ-2 בינואר 2021, שבה דחק טראמפ במזכיר המדינה של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר, "למצוא" מספיק קולות כדי להפוך את הפער הדחוק של יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן במדינה לטובתו. רפנספרגר, רפובליקני, סירב לעשות זאת.

עוד בוואלה!

כתב אישום רביעי נגד טראמפ: יעמוד לדין על ניסיון להטות את הבחירות בג'ורג'יה

לכתבה המלאה

השיחה שבה טראמפ ביקש "למצוא" לו קולות

אף שהמאפיה בארצות הברית פורקה ברובה, השימוש בחוק הורחב לשורה ארוכה של מעשים פליליים אחרים, כולל מצד בנקים בוול סטריט וסוחרים שהיו מעורבים במניפולציות של השווקים.

התובעת במחוז פולטון בג'ורג'יה, פאני וויליס, שהגישה את האישומים נגד טראמפ, השתמשה בעבר בחוק כדי להעמיד לדין כ-25 אנשי חינוך באטלנטה על ניהול רשת זיופים של תוצאות מבחנים ב-2014. אף שעורכי דינם של אנשי החינוך טענו כי הגדרת מערכת החינוך הציבורית של אטלנטה כ"מיזם פלילי", הרשעותיהם נותרו על כנן גם בערעורים שהוגשו לבתי המשפט.

RICO, ששלל מראשי המאפיה את התחמקותם מהחוק תוך הפלת האשמה על הדרגים הזוטרים שעשו את העבודה המלוכלכת עבורם, לא דורש מהתביעה להוכיח שהנאשמים היו מעורבים ישירות בפעילות פלילית. במקום זאת, עליה להוכיח שהם היו חלק מארגון או רשת שהייתה מעורבת בפעילות כזו.

ג'ון איסטמן, ג'פרי קלארק, סידני פאוול ורודי ג'וליאני. רויטרס
בין הנאשמים הנוספים בפרשה. ג'וליאני, ג'ון איסטמן, ג'פרי קלארק וסידני פאוול/רויטרס

המשמעות היא שהתביעה לא תידרש להוכיח בהכרח שטראמפ הפר באופן אישי את החוק, אלא שהוא תיאם ביודעין עם אחרים שעשו זאת. מן הצד השני, מדובר בתיקים מורכבים יותר שמתבססים על הצורך להוכיח את קיומו של ארגון פשיעה.

בנוסף לטראמפ וג'וליאני, על הנאשמים הנוספים נמנים ראש הסגל לשעבר מארק מדוז; היועץ המשפטי לשעבר של הבית הלבן ג'ון איסטמן; בכיר משרד המשפטים ג'פרי קלארק; וסידני פאוול וג'נה אליס, שני עורכי דין של טראמפ שקידמו טענות כזב על זיופי בחירות.

התובעים יצטרכו להוכיח שטראמפ ושותפיו עבדו יחד למען מטרה פלילית משותפת, שאינה תמיד פשוטה כמו הוכחת פשע RICO בסיסי. ואולם, ריבוי הנאשמים בפרשה מעניק להם הזדמנות לנסות ולמשוך כמה מהם להעיד נגד שותפיהם ובכך להפיל אותם.

טראמפ: "למה האישום לא הוגש לפני שנתיים וחצי"?

מוקדם יותר אתמול שרר בלבול כרשימה של אישומים פליליים נגד טראמפ הופיעה באתר אינטרנט של מחוז פולטון, עוד לפני שחבר המושבעים הצביע בעד הגשת כתב האישום. דובר של התובעת המחוזית אמר כי המסמך "פיקטיבי", אך לא הסביר כיצד הוא הגיע לאתר האינטרנט של בית המשפט. טראמפ ובעלי בריתו ניצלו את התקלה הזו כדי לטעון שהתהליך זויף מלכתחילה.

"מה לגבי מסמכי כתב האישום שפורסמו היום, הרבה לפני שחבר המושבעים הגדול בכלל הצביע, ואז הוסרו במהרה? זה נשמע לי מכור!", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth, שטען ל"ציד מכשפות" נגדו. "למה לא הגישו כתב אישום לפני שנתיים וחצי? כי הם רצו לעשות את זה ממש באמצע הקמפיין הפוליטי שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully