וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל ההתפטרויות במשטרה נבלם: ירידה של 15 אחוזים במתפטרי אנשי הקבע

עודכן לאחרונה: 9.8.2023 / 17:19

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! עולה כי מאז כניסתו של בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי חלה ירידה באחוז משרתי הקבע שהתפטרו מהמשטרה - 514 עזבו השנה מול 607 בתקופה המקבילה אשתקד. במשטרה אמרו: "הרפורמה נותנת את אותותיה"

בווידאו: מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן סיירו בירושלים במסגרת ההערכות סביב הכנסת/אבי רוקח

לפי בקשת חופש המידע שהוגשה למשטרה על ידי וואלה!, בין החודשים ינואר עד יולי 2023 התפטרו 598 שוטרים, מתוכם 514 אנשי קבע. מנתונים אלו, ובהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, עולה כי מסתמנת ירידה של 15% בהתפטרות בקרב משרתי הקבע במשטרה - 607 מתפטרים בתקופה המקבילה בשנה שעברה מול 514 השנה. במשטרה אמרו: "הרפורמה נותנת את אותותיה"

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת השנה, לצד 514 אנשי הקבע שהתפטרו, 109 שוטרים פוטרו ועוד 420 פרשו. לשם ההשוואה, בכל שנת 2022 התפטרו 1,050 שוטרים, 750 שוטרים נוספים פרשו ועוד 141 פוטרו. במהלך שנת 2021 התפטרו כ-631 שוטרים, ובשנת 2020 התפטרו 321 שוטרים.

בשנתיים האחרונות טענו במשטרה כי גל העזיבות הוא תופעת לוואי, בעקבות משבר הקורונה ואי-יציבות בעולם התעסוקה. לפי הטענה הזו, המשטרה לא לבד, ובמגוון רחב של מקומות עבודה במשק עובדים בחרו לפרוש על מנת לשפר חייהם. עם זאת, יש מי שסבור כי אחת הסיבות המרכזיות לגל הפרישות נעוץ בתופעה מטרידה ועמוקה הפושה בארגון - התעמרויות של מפקדים בפקודים שלהם.

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. רויטרס
צריך למצוא פתרון. שבתאי/רויטרס
נתוני התפטרויות, משטרה. ללא, אתר רשמי
נתוני התפטרויות, משטרה/אתר רשמי, ללא

עופר אשקורי, שוטר לשעבר ומראשי פורום השוטרים והסוהרים, הסביר כי מלבד התעמרויות, שוטרים עוזבים בעקבות היחס כלפיהם: "סירוב להעביר שוטרים בין מחוזות ופגיעה בציונים ובהערכה תקופתית שגורמת לשוטרים לפרוש מהמערכת". לדבריו, יש עוד שתי סיבות עיקריות לעזיבות. "סיבה שנייה היא תנאי השכר וסיבה שלישית זה ההתנהלות של מפקדים בתוך הארגון, התנהלות ארגונית, אם זה נפוטיזם, קידום מקורבים, למשל, התנהלות המפכ"ל שבתאי וקידום מקורביו ממג"ב", הוא מסביר.

"בשנתיים האחרונות משטרת ישראל ניסתה להוביל מהלך לטיפול בתופעת ההתעמרויות", אומר אשקורי. "הקימו צוותי עבודה, נתנו לסגן ראש אמ"ש לרכז את הנושא הזה, כל סגן מפקד מחוז הוא פרויקטור של הנושא הזה, אבל עלייה וקוץ בה - זה אולי צמצם את התופעה אבל לא שיפר את המצב ולא בוצע שינוי מהיסוד".

מדובר בצוות בדיקה שהקים המפכ"ל קובי שבתאי לפני כשנתיים לבירור היקף תופעת ההתעמרויות
בארגון, בראשו עמדה ראש מדור במרכז לפיתוח מנהיגות באגף ההדרכה, בדרגת סנ"צ. הצוות שכלל שישה קצינים נוספים בדרגת רפ"ק החל לעבוד באוגוסט 2021 וסיים את עבודתו לקראת סוף שנת 2021, והציג את ממצאי הבדיקה בפני המפכ"ל וסגל הפיקוד הבכיר. "מסקנות הצוות התמקדו בהיבטי הדרכה, הסברה, מדידה, מדיניות ומנגנון סדור לדיווח, בירור וטיפול בתופעה", אומרים במשטרה. "בהמשך, מונה צוות ברשות סגנית ר' אמ"ש, שקבע את המשך הטיפול בנושא, ובין היתר נקבע כי יועמ"שים/קבת"צים במחוזות אחראים לקבלת התלונה".

שוטרים בירושלים בכוננות לקראת החג. 

25 בספטמבר 2022. יונתן זינגר, פלאש 90
גל העזיבות לא נגמר. שוטרים בירושלים/פלאש 90, יונתן זינגר
תלונות על התעמרות, משטרה. ללא, אתר רשמי
תלונות על התעמרות, משטרה/אתר רשמי, ללא
תלונות על התעמרות, משטרה. ללא, אתר רשמי
תלונות על התעמרות, משטרה/אתר רשמי, ללא

מהנתונים על היקף התלונות על התעמרויות מפקדים בשנת 2022, שסיפקה המשטרה בעקבות בקשת חופש המידע ומתפרסמים בוואלה! לראשונה, עולה כי במהלך שנת 2022 הוגשו 87 תלונות נגד מפקדים בדרגות קצונה שונות - עד לסנ"צים. המחוז שמוביל במספר התלונות הוא תל אביב עם 26 תלונות, אחריו, מחוז דרום עם 16 תלונות ומחוז חוף עם תשע תלונות.

"אני קובע חד משמעית שיש הרבה יותר אירועי התעמרויות מהנתונים הרשמיים שהמשטרה הציגה", טוען אשקורי. "אלא שיש הרבה שוטרים ושוטרות שמפחדים להתלונן כי הם לא רוצים לעבור את החוויה הזאת, הם איבדו את האמון במערכת. כמעט ולא היה קצין אחד, במשטרה או בשב"ס, שקיבל איזושהי ענישה משמעותית, אם בכלל נענש, על אף שמצאו שהוא התעמר בשוטרים או בסוהרים - הארגון הזה לא אוהב ביקורת, מפקדים לא אוהבים שמותחים עליהם ביקורת, לא בשיחות חתך, ולא של פקודים שמגיעים ומספרים על המצוקות שלהם".

שוטר ותיק סיפר בשיחה עם וואלה כי ההתעמרות שעבר "לא יוצאות לו מהראש". "הייתי שוטר מצטיין בכל הרמות, מקבל ציונים טובים בהערכות תקופתיות, 30 שנות שירות בארגון, לפני שפרשתי הגיע קצין חדש שהיה לו כבר היכרות איתי שהחליט שאין לי מוסר עבודה ואני לא מקצועי והוא בעצם רצה למנות מישהו אחרת לתפקיד שלי", הוא מספר.

"מפה לשם נזרקתי מתפקיד מטה ארוך שנים לסיור עירוני. בחיים לא הייתי בסיור, אין לי שום הסמכה לטייזר, למצלמות גוף, לנשק ארוך. העיקר להזיז אותי מהתפקיד לטובת סידור עבודה למקורבת שלו. כשנותרה לי שנה וקצת לפרישה לגמלאות", המשיך השוטר הוותיק. "התחלתי לעבוד בסיור, חשתי השפלה, כל השוטרים ריחמו עלי, כשהייתי מגיע לאירועים לא ידעתי מה לעשות, בשלב מסוים התחילו לכתוב נגדי מזכרים שליליים, לבקשת אותו קצין, דברים שקריים. הגשתי נגדו קבילה בנציבות קבילות שוטרים בגין התעמרות, ובסופו של דבר הקבילה התקבלה, אבל בהמשך הוא קודם לדרגה ותפקיד גבוה יותר. זה פשוט גועל נפש איך מגבים קצינים שלא מגיע להם, איך מקדמים אותם, ברגע שיש חברים אף אחד לא מתייחס, זה כמו להילחם בתחנות רוח".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "על מנת להעמיד דברים על דיוקם , מתחילת השנה התפטרו 514 שוטרים (קבע מובהק) לעומת 607 בתקופה המקבילה אשתקד. לצד נתונים אלו חלה עליה חדה במספר השוטרים המבקשים לשוב לארגון בעת האחרונה. רק לאחרונה הובל על ידי השר לבטחון לאומי ופיקוד המשטרה רפורמה מקיפה לשכרם של השוטרים זאת לצד מענקים לגיוס ושימור כח האדם, דבר אשר כבר נותן את אותותיו. זאת ועוד, לאחרונה משטרת ישראל יצאה בקמפיין גיוס אשר עד כה הניב כ-7500 קו"ח אשר נבדקים בימים אלו. נדגיש כי המשאב הארגוני החשוב ביותר שנותן שירות לציבור הוא המשאב האנושי. כ-32,000 השוטרים והשוטרות הפועלים במסירות ובכל ימות השנה לביצוע מגוון המשימות שלפתחה של המשטרה ולמען הציבור, ופיקוד המשטרה ימשיך לדאוג לבטחונם, צרכיהם ורווחתם של כלל המשרתים בחיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully