וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוק בגירעון: קופות החולים בחובות של מאות מיליוני שקלים

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 8:20

דוח קופות החולים מגלה כי מעודף של 82 מיליוני שקלים הן עברו לגירעון עצום של יותר ממיליארד וחצי שקלים. הקופה עם הגירעון הגדול ביותר היא כללית עם קצת יותר ממיליארד שקל ואחריה מאוחדת עם 414 מיליון שקלים. ומי הקופה שדווקא נמצאת בעודף?

בווידאו: קופות החולים החלו לחסן בני 60 ומעלה בחיסון רביעי/צילום: קופ"ח מאוחדת ולאומית

בשנת 2022 חל גידול משמעותי בגירעונותיהן של קופות החולים, מעודף של כ-82 מיליוני שקלים בשנת 2021 לגירעון משמעותי של קצת יותר ממיליארד וחצי שקלים בשנת 2022 - כך עולה מהדוח המסכם של קופות החולים לשנה שעברה. הסיבה לגידול בגירעון היא הירידה בהכנסות מתמיכות של המדינה בגין פעילות הקורונה והפסקת חלק גדול מתמיכות ההתמודדות עם הקורונה. עוד עולה מהדוח, כי על פי נתוני הרבעון הראשון של שנת 2023, הגרעון של קופות החולים עתיד להחריף וצפוי להוביל לבעיה תזרימית של הקופות כבר בסוף השנה הנוכחית.

הדוח ערך השוואה בין ארבע קופות החולים ומצא כי קופת החולים הגדולה בישראל, קופת חולים כללית, היא הקופה הגירעונית ביותר עם גירעון של קצת יותר ממיליארד שקל בסוף שנת 2022, לעומת עודף כשישה מיליוני שקלים בשנת 2021.

מתוך קמפיין ״חמודי״ של קופת חולים כללית". צילום מסך, צילום מסך
בעלת הגירעון הגדול ביותר, קופת חולים כללית/צילום מסך, צילום מסך

אחריה נמצאת קופת חולים מאוחדת, שסיימה את שנת 2022 עם גרעון בסך של כ-414 מיליון שקלים, לעומת עודף של כ-66 מיליון שקלים בשנת 2021. במקום השלישי ממוקמת לאומית שירותי בריאות שהציגה גרעון בסך של כ-116 מיליון שקלים, לעומת עודף כארבעה מיליון שקלים בשנת 2021. הקופה הכי פחות גירעונית היא מכבי שירותי בריאות, שלעומת הקופות האחרות הציגה דווקא עודף שהסתכם לסך של כ-39 מיליון שקלים הכולל הכנסה בסכום משמעותי בגין תמיכות משנים קודמות.

למרות הגירעון הגדול שהציגה קופת חולים כללית, בהוצאה המתוקננת לנפש היא הנמוכה ביותר, כך שהיא שומרת על איתנותה. בנוסף, בכללית ובמכבי יתרת הנכסים נטו הינה חיובית (מקביל להון עצמי בחברות עסקיות, שמשמעותה כי הנכסים גבוהים מההתחייבויות). כך שבשקלול הנכסים לעומת ההתחייבויות כללית נמצאת במקום טוב יותר מאחיותיה הקטנות -לאומית ומאוחדת - שהנכסים נטו הם שליליים. לאומית ממשיכה להציג גרעון בנכסים נטו של כ-1.145 מיליארד שקלים כאשר היקפו מושפע בין היתר מהתחייבויות שלא קיימות בקופות החולים האחרות בסך של כ-401 מיליון שקלים, בהן התחייבות לפנסיה תקציבית, וקרן עצמית לרשלנות רפואית.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות מתקפל: אחרי צמצום הפעילות, יחידת ההפרייה באסותא תקלוט מטופלות חדשות

לכתבה המלאה
מכבי. ShutterStock
הכי פחות גרעונית - מכבי/ShutterStock

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסר כי "הסדרת תקציב קופות החולים בסל הבריאות היא צעד הכרחי על מנת לוודא את יציבותן הכלכלית. תקצוב קופות החולים בסוף השנה עלול לפגוע בשירותים הניתנים ע"י קופות החולים וביכולת של הקופות להעניק טיפול מתאים לכל אחד ואחת, ובכך אף להביא לפגיעה במטופלים. לכן על מנת שניתן יהיה לתכנן מדיניות בקופות החולים, צריך לדעת כבר עכשיו מה התקציב הניתן להם ולהסדיר את התקציב בסל הבריאות. לצד זאת, יש צורך לעדכן את המקדם הדמוגרפי, שכן עדכון המקדם הדמוגרפי מראש יאפשר התאמת שירותי הבריאות להזדקנות האוכלוסייה והתחלואה העולה מבלי להכניס את הקופות לסחרור גרעון בלתי נשלט".

קופת חולים כללית מסרו בתגובה כי "כללית סיימה את שנת 2022 עם גירעון הנובע מתקצוב חסר מצד המדינה ל-14 בתי החולים שלה. שנת 2022 ושנת 2023 מאופיינות בצריכה הולכת וגדלה של שירותים, בין היתר כתוצאה מאופי צריכת השירותים בעידן הפוסט קורונה וכן מהמשך הזדקנות האוכלוסייה. הדוח מראה בפירוש כי גם בשנת 2022 כללית היא הקופה היעילה ביותר תקציבית בין כל הקופות. אנו שבים ומדגישים כי יש להסדיר באופן מיידי את בסיס התקצוב של קופות החולים, באופן אשר יבטיח את איתנותן הפיננסית של הקופות ויאפשר אספקת שירותי בריאות איכותית לכלל מבוטחי קופות החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully