וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסרו של מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני הוארך ב-19 שנה: "עונש סטליניסטי"

עודכן לאחרונה: 5.8.2023 / 9:03

מתנגדו הבולט ביותר של פוטין נידון לעונש מאסר נוסף וארוך במושבת עונשין, אחרי שהורשע בפעילות "קיצונית". נבלני, שכבר נשלח ליותר מ-11 שנות מאסר על עבירות אחרות, קרא לאזרחי רוסיה להתנגד למשטר: "אלו שרוצים מדינה חדשה, צריכים להקריב עבור לידתה"

בוידאו: פוטין: "נגן על עמנו ועל המדינה שלנו מכל איום, לרבות בגידה מבפנים"/רויטרס

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני נידון היום (שישי) ל-19 שנות מאסר נוספות לאחר שהורשע בשורת עבירות הקשורות לפעילות "קיצונית". העונש הנוכחי, לצד אישומים נוספים שקיימים נגדו, עשוי להשאירו בכלא עד סוף ימי חייו.

בתיעוד מדיון בבית משפט במושבת עונשין ממזרח למוסקבה שבה הוא כלוא, נראה נבלני כשהוא לבוש במדי אסיר שחורים כשידיו משולבות, בעודו מקשיב לגזר הדין תוך שהוא מחייך לפרקים. עיתונאים לא הורשו להיכנס לדיון הסגור וישבו בחדר תקשורת סמוך, אך ואיכות הקול מהשידור הייתה גרועה במיוחד כך ששכמעט בלתי אפשרי היה להבין מה השופט אומר.

נבלני, יריבו הבולט ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין, כבר מרצה 11 וחצי שנות מאסר במושבת העונשין אחרי שהורשע בעבירות שונות, בהן הונאה. תומכיו, ארגוני זכויות אדם ומדינות המערב מאשימים את הקרמלין ברדיפה פוליטית שנועדה להשתיק את הדמות הבולטת ביותר באופוזיציה הרוסית המדוכאת.

לפני גזר הדין, נבלני בן ה-47 העריך כי ייגזר עליו עונש "סטליניסטי" של כ-18 שנות מאסר נוספות. התביעה דרשה להוסיף לעונש המאסר שלו 20 שנה, אך השופט "הסתפק" ב-19. הוא הורשע בהסתה לפעילות קיצונית, במימונה ובהקמת ארגון קיצוני. רוסיה, שהגבירה את דיכוי שרידי האופוזיציה מאז תחילת המלחמה באוקראינה בשנה שעברה, האשימה את תנועתו של נבלני בניסיון לחולל מהפכה על ידי ערעור המצב החברתי-פוליטי במדינה.

הבלוגר, עורך הדין וחוקר השחיתויות לשעבר מציג את עצמו כקדוש מעונה פוליטי, שמטרתו להוכיח שהרוסים מסוגלים להתנגד לפוטין, אמנם במחיר כבד. "כדי שמדינה חדשה, חופשית ועשירה תיוולד, היא צריכה הורים. אלו שרוצים אותה, המצפים והמוכנים להקריב עבור לידתה", אמר נבלני בהצהרת הסיכום שלו במשפט בחודש שעבר.

אלכסיי נבלני עומד בעת הקראת גזר הדין שלו במושבת עונשין ממזרח לרוסיה, 4 באוגוסט 2023. רויטרס
יינמק בכלא למשך שנים ארוכות. נבלני במהלך הדיון שלו, היום/רויטרס

בהודעה שפרסם אתמול ברשתות החברתיות, נבלני צפה שהוא אכן ייענש במאסר ממושך, אך אמר שזה חסר משמעות כמעט משום שהוא עומד לדין גם על עבירות טרור. נבלני אמר כי מטרת עונש המאסר הנוסף שלו היא להפחיד את הרוסים, אך הפציר בהם לא להיכנע ולחשוב היטב כיצד להתנגד בצורה הטובה ביותר למה שכינה "הנבלים והגנבים בקרמלין".

האיחוד האירופי גינה את גזר הדין, שאותו תיאר כ"פוליטי" וקרא לשחרורו המידי של נבלני.

עוד בוואלה!

נבלני עומד למשפט נוסף ממושבת העונשין שבה הוא כלוא: "פוטין מפחד מהאמת"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפסגה עם מנהיגים מאפריקה בסנט פטרסבורג, רוסיה, 28 ביולי 2023. רויטרס
הגביר את הדיכוי של מתנגדיו מאז המלחמה באוקראינה. פוטין/רויטרס

פוטין בן ה-70, המנהיג את רוסיה מאז 1999, צפוי להתמודד על כהונה נוספת בת שש שנים ב-2024 כשמבחינה חוקית הוא יוכל להישאר בשלטון גם עד 2030. פוטין, המגדיר את הסכסוך באוקראינה כמלחמה קיומית מול המערב, אומר שעל רוסיה להישאר מאוחדת.

בפברואר, הוא הורה לשירותי הביטחון (FSB) להגביר את מאמציו "לזהות ולעצור את הפעילות הבלתי חוקית של אלה שמנסים לפלג ולהחליש את החברה שלנו". מאז, הוא שרד מרד חסר תקדים שהוביל מנהיג קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין, והקרמלין הפגין מאז עוד פחות סובלנות כלפי מבקריו מבית.

נבלני, שבעשור הקודם הוציא עשרות אלפי מפגינים כדי להתנגד לשלטונו של פוטין, נעצר בינואר 2021 לאחר שחזר למוסקבה מגרמניה, שם טופל במה שמומחים מערביים תיארו כהרעלה מגז עצבים סובייטי.

הקרמלין, שבשלב מסוים האשים את נבלני בהיותו סוכן של ה-CIA ששואף לחתור תחת רוסיה, הכחיש מעורבות בהרעלתו או ברדיפה אחריו. המשטר מציג אותו כחתרן שמעולם לא היווה יריב פוליטי רציני, וכי עניינו הוא נושא לבתי המשפט בלבד.

תומכיו של נבלני רואים בו מעין גרסה רוסית של נלסון מנדלה הדרום אפריקני, ומקיים שיום אחד הוא ישוחרר מהכלא וינהיג שלטון חופשי במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully