וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת ברזיל הרגה 45 איש במבצעים נגד סוחרי סמים: "זה טבח"

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 11:07

המדינה שבה אלימות כוחות הביטחון ידועה לשמצה עברה שבוע מדמם במיוחד, ותושבים וארגוני זכויות אדם טוענים כי חפים מפשע משלמים את המחיר. בסאו פאולו, 16 איש נהרגו במבצע שהחל בעקבות מותו של שוטר צבאי, אך פעילים טוענים שזו נקמה

ברזיל: תומכי בולסונארו פרצו לפרלמנט/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שוטרים במבצע משטרתי בריו דה ז'נרו, ברזיל, 2 באוגוסט 2023. רויטרס
קרבות בפבלות. שוטרים בריו, אתמול/רויטרס

לפחות 45 בני אדם נהרגו בימים האחרונים בסדרת מבצעים משטרתיים בשלוש מדינות בברזיל, בשבוע עקוב מדם במיוחד אפילו עבור המדינה שבה אלימות המשטרתית ידועה לשמצה.

עשרה בני אדם נהרגו אתמול במהלך מבצע של כוחות המשטרה האזרחית והצבאית נגד סוחרי סמים באחת הפאבלות של ריו דה ז'ניירו, ותושבים סיפרו כי הם שמעו ירי כבד החל מ-3:00 לפנות בוקר. במדינת באהיה שבצפון-מזרח ברזיל דווח כי 19 בני אדם נהרגו בין שישי ליום שני בעימותים עם המשטרה הצבאית בבירת המדינה, סלבדור, ובערים הסמוכות קמצ'ארי ואיטים. על פי הפורום הברזילאי לביטחון הציבור, כוחות המשטרה הקטלניים ביותר בברזיל פועלים בבאהיה וריו דה ז'ניירו.

בתוך כך, הרשויות במדינת בסאו פאולו אישרו אתמול כי מניין ההרוגים במבצע משטרתי מתמשך באזור באיקדה סנטיסטה עלה ל-16, מה שהופך את המבצע לאחד המבצעים הקטלניים ביותר שבוצעו אי-פעם על ידי משטרת סאו פאולו.

המבצע שבו משתתפים כ-600 שוטרים ומכונה "מבצע מגן", החל בעקבות הריגתו ביום חמישי האחרון של שוטר במשטרה הצבאית בגוארוז'ה. המשטרה אמרה כי במסגרת המבצע נעצרו 58 חשודים ונתפסו 400 ק"ג של סמים וכן 18 כלי נשק.

ארגוני זכויות אדם אמרו כי המבצע בסאו פאולו הוא נקמה ותיארו אותו כאבח, בעוד תושבים דיווחו על איומים ועל עינויים. "מה שקרה בגוארוז'ה היה טבח. מקרי המוות היו מכוונים. מדינת סאו פאולו חייבת לעצור את גל האלימות הזה", אמר דימיטרי סיילס, נשיא מועצת המדינה להגנה על זכויות אדם לרשת GloboNews.

מושל המדינה, טרסיסיו דה פרייטס, הגן על המשטרה ואמר כי היא פעלה בתגובה להתקפות של פושעים, ודחה את הדיווחים על הפרות זכויות אדם. המבצע, שמטרתו המוצהרת היא מאבק בסחר בסמים באזור, אמור להימשך עד סוף החודש.

טענת הרשויות כי כל הקורבנות שנהרגו היו חשודים בפלילים נתקלת בספקות בקרב מומחים לזכויות אדם וביטחון, הדורשים לבחון היטב את פעולות המשטרה. "זה מדאיג מאוד שהמושל ושר ההגנה מצהירים שלא היו הפרות של זכויות אדם עוד לפני שנפתחה חקירה. זה למעשה אישור של פרקטיקות שרירותיות", אמר אוסקר וילהנה, עורך דין וחבר בארגון זכויות אדם מקומי.

עוד בוואלה!

מבצע נרחב בבוליביה: אלפי שוטרים במצוד אחר סוחר סמים מבוקש

לכתבה המלאה
הפגנה נגד אלימות המשטרה אחרי מבצע קטלני בגוארוז'ה, סאו פאולו, ברזיל, 2 באוגוסט 2023. רויטרס
המושל מטיל ספק בנחיצות מצלמות הגוף של השוטרים. הפגנה נגד אלימות המשטרה בסאו פאולו, אתמול/רויטרס

כוחות המשטרה הצבאית של ברזיל ידועים לשמצה באלימותם, וקטלניים בהרבה מכוחות המשטרה האזרחית. חזרתו לשלטון בינואר של מנהיג השמאל לואיז אינסיו לולה דה סילבה עוררה תקווה לרפורמה בנושא, אך מומחים לביטחון הציבור אומרים כי הצעת חוק שאושרה לאחרונה על ידי ועדה של הסנאט לא תטפל בסוגיות קריטיות של ביטחון הציבור, כמו מצלמות גוף של המשטרה.

בסאו פאולו, השימוש במצלמות גוף על ידי המשטרה הצבאית זכה לקרדיט על כך שהוא סייע בהפחתת האלימות המבוצעת על ידי הכוח ונגדו. ואולם, מקרי ההרג על ידי משטרת סאו פאולו גברו תחת שלטונו של המושל פרייטס, בעל ברית של הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו, שמאמץ שיח ביטחוני תקיף ומטיל ספק ביעילות מצלמות הגוף.

דיוויד מארקס, מהפורום הברזילאי לביטחון הציבור, אמר ל"גרדיאן" כי מעשי ההרג האחרונים עשויים לסמן "נקודת מפנה" בביטחון הציבור בסאו פאולו, המדינה הגדולה ביותר בברזיל. "השינוי הזה קשור לשיח פוליטי שמעריך אלימות, שאומר שהמשטרה צריכה להשתמש באלימות כדי לשלוט באלימות ובפשע המאורגן", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully