וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החונטה במיאנמר העניקה חנינה חלקית למנהיגה לשעבר סו צ'י

עודכן לאחרונה: 1.8.2023 / 12:22

עונשה של כלת פרס נובל לשלום, שהודחה בהפיכה ב-2021, הופחת מ-33 ל-27 שנים, כחלק מחנינה לאלפי אסירים לרגל חג בודהיסטי. היא תישאר במעצר בית, ומתנגדי הצבא רואים בהפחתת עונשה "טריק פוליטי"

מנהיגת מיאנמר שנעצרה אונג סן סו קי. 1 בפברואר. רויטרס
בקהילה הבינלאומית קוראים לשחרורה המידי. סו צ'י/רויטרס

החונטה במיאנמר הודיעה היום (שלישי) על חנינה חלקית למנהיגת המדינה לשעבר אונג סן סו צ'י, בחמש מתוך 19 העבירות שבהן הורשעה ושבגינן נשפטה ל-33 שנות מאסר. החנינה תפחית שש שנות מאסר מעונשה של סו צ'י,שהודחה בהפיכה צבאית בפברואר 2021, והורשעה בהסתה להמרדה, הפרת הגבלות הקורונה ועבירות נוספות. סו צ'י בת ה-78 הועברה בשבוע שעבר מהכלא למעצר בית בבירה נייפידאו. היא מכחישה את כל האישומים נגדה והיא ערערה על כל הרשעותיה.

דובר החונטה, זאו מין טון, אמר לתקשורת המקומית כי הפחתת עונשה של סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, היא חלק מחנינה שניתנה ליותר מ-7,000 אסירים ברחבי המדינה השסועה לרגל חג בודהיסטי. הוא הוסיף כי המועצה הצבאית השלטת הפחיתה ארבע שנות מאסר לנשיא לשעבר ווין מינט, שנעצר בזמן ההפיכה עם סו צ'י.

מקור המעורה בנושא אמר כי השניים יישארו במעצר. "היא לא תשוחרר ממעצר בית", אמר המקור, שסירב להזדהות בשל רגישות הנושא. לדבריו, ההרשעות שבוטלו להן נגעו לעבירות הקלות יותר שבהן הואשמו, כמו הפרת הגבלות הקורונה בזמן קמפיין הבחירות.

מיאנמר מצויה בעימות אלים מאז ההפיכה, שבה הפילו הגנרלים את ממשלתה הנבחרת של סו צ'י ודיכאו באלימות את מתנגדי הצבא, שאלפים מהם נכלאו או נהרגו. אתמול החונטה דחתה פעם נוספת את הבחירות שהיו אמורות להיערך החודש והאריכה את מצב החירום בשישה חודשים נוספים. מתנגדיה מזהירים כי בכך היא רק תעמיק את המשבר.

מפקד צבא מיאנמר מין אונג הלינג במצעד יום הכוחות המזוינים בנייפידאו, 27 במרץ 2021. רויטרס
הצבא ממשיך לדחות את הבחירות. מנהיג החונטה מין אונג הלינג/רויטרס

סו צ'י, בתו של אחד ממנהיגי העצמאות של מיאנמר, הושמה לראשונה במעצר בית ב-1989 בעקבות מחאות ענק נגד השלטון הצבאי בן עשרות השנים. שנתיים מאוחר יותר, היא זכתה בפרס נובל לשלום על פועלה למען הדמוקרטיה, אך שוחררה ממעצר בית רק ב-2010. היא זכתה בניצחון סוחף בבחירות ב-2015, שנערכו כחלק מרפורמות שקידם הצבא, ומפלגתה ניצחה גם בבחירות הבאות, בנובמבר 2020.

ואולם, הצבא טען לזיופים בבחירות ואמר כי עליו לתפוס את השלטון כדי להבטיח את חקירתן של התלונות שלו. מפלגתה של סו צ'י וגורמים בינלאומיים דחו את ההאשמות בדבר הונאת בחירות, וממשלות רבות קראו לשחרור מידי שלה ושל אסירים פוליטיים אחרים.

תדמיתה של סו צ'י במערב, שבמשך שנים ארוכות ראה בה אייקון דמוקרטי, הוכתמה בעקבות הטבח שנעשה במיעוט הרוהינגי המוסלמי במדינה. היא הגנה על הצבא, אף שרבים קבעו כי הוא ביצע פשעים נגד האנושות ברדיפתו אחר הרוהינגים, עד כדי רצח עם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"צעד קוסמטי"

שר החוץ של תאילנד אמר בחודש שעבר שהוא פגש את סו צ'י, ובכך היה לגורם הזר הראשון שקיבל גישה אליה מאז שנעצרה. הוא אמר כי מצבה הבריאותי טוב וכי היא תומכת בקיום דיאלוג לפתרון המשבר במדינה.

גורם דיפלומטי תיאר את החנינות שהעניקה החונטה במיאנמר כ"צעד קוסמטי"."זהו איתות לקהילה הבינלאומית - מבלי לעשות שום דבר מהותי", אמר הגורם, שסירב להזדהות.

דובר "ממשלת האחדות הלאומית", גוף שהוקם על ידי תומכיה של סו צ'י ומתנגדים אחרים לצבא בעקבות ההפיכה, אמר כי החנינות החלקיות שניתנו לסו צ'י ולמינט מעידות על לחץ בשורות החונטה. זאת, לדבריו, משום שגם שכנותיה של מיאנמר בדרום-מזרח אסיה, ולא רק מדינות המערב, קוראות לסיום המשבר.

"זהו רק טריק פוליטי שמטרתו לשחרר לחץ", אמר הדובר, קיאו זאו. "יש לשחרר אותם ללא תנאי משום שהם נעצרו באופן שרירותי. יש לשחרר את כל האסירים הפוליטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully