וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלט חדש בלב ירושלים חושף: ממשלת עיראק מממנת פרויקטים במזרח העיר

עודכן לאחרונה: 31.7.2023 / 18:38

פרויקט רחב היקף שמתאר סיפורי דרכים על ההיסטוריה המוסלמית בירושלים החל עם שלט שבתחתיתו נכתב: "נתמך ע"י הרפובליקה של עיראק". המעורבות העיראקית ברחובות הבירה עלולה להדאיג את מערכת הביטחון, בעקבות החברות הקרובה עם איראן. בלשכת רה"מ זרקו את האחריות למשטרה

מבט ממעוף הציפור של נוף עירוני ירושלים; שער הורדוס (שער הפרחים) והרובע המוסלמי המוביל למסגד כיפת הסלע. המוסלמי 1 במרץ 2013.. נתי שוחט, פלאש 90
העיר העתיקה בירושלים/פלאש 90, נתי שוחט

שלט חדש שנתלה לאחרונה בעיר העתיקה בירושלים חושף מעורבות עיראקית במימון פרויקטים בבירת ישראל. על גבי השלט, שהוצב סמוך לשער הפרחים (באב א-זהראה) מתואר סיפור דרכים על ההיסטוריה המוסלמית באזור הר הבית, ובפרט אודות "מכשול" בדמות עץ תות מהתקופה הממלוכית והעות'מנית שניצב במקום. בשורה התחתונה של השלט, מתוך סדרת שלטים באזור, מצוינים נותני החסות לפרויקט - עמותת בורג' אל-לקלק, ארגון לקידום שכונות בירושלים שנודע בקשריו ההדוקים עם ארגוני טרור, קרן לחינוך ולתרבות פלסטינית ובתחתית השלט נכתב בערבית: "נתמך על ידי הרפובליקה של עיראק". השלט הוצב במקום במשך לפחות כשבועיים והוסר שעות אחרי הפרסום בוואלה! על ידי המשטרה, שזימנה גורמי עירייה.

מבדיקת וואלה! עולה כי מדובר בפרויקט מימון רחב היקף שנחתם בשנה שעברה בין חברי הוועד לשחרור פלסטין בירושלים, לבין בכירים ברפובליקה העיראקית - וכולל תשעה הסכמים לתמיכה במוסדות שונים בעיר. בהם הקונגרס הלאומי-פלסטיני, ארגוני סיוע במחנה הפליטים שועפאט ומגוון מוסדות שנמצאים במטה הארגון לשחרור פלסטין ברמאללה.

השלט שנתלה סמוך לשער הפרחים וחושף מעורבות עיראקית בירושלים. ינון שלום יתח
השלט שנתלה סמוך לשער הפרחים בירושלים/ינון שלום יתח

זו הפעם הראשונה המתועדת שבה ניכרת מעורבות כספית עיראקית בתוך הרחוב בירושלים, שעלולה להדאיג במיוחד את גורמי הביטחון בעקבות החברות הקרובה עם איראן. זאת, בעקבות פרויקטים רבים בתקופה האחרונה בהם התברר כי איראן היא הגורם שעומד מאחורי פעולות עיראקיות במרחב. עם זאת, במשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו מעבירים את האחריות למשטרת מחוז ירושלים.

עם זאת, מעורבות והשפעה של מדינות זרות אינה חדשה בנוף הירושלמי. רק בחודש שעבר נחשף בוואלה! תחקיר מיוחד על הפעולות שעושה נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כדי "להשתלט" על ירושלים המזרחית באמצעות עמותות סיוע, רווחה ותרבות. ומוקדם יותר השנה על סיורים שמובילה ממשלת ירדן במערב העיר באמצעות הווקף, מטרים ספורים ממעון ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "מי שאחראי על אכיפה ריבונות במזרח ירושלים זו משטרת ישראל - יש לפנות אליהם בנושא".

רן ישי, ראש מרכז ירושלים למדיניות יישומית-JCAP, מסר בתגובה כי "המימון עיראקי מעלה חשש אמיתי שכספים איראנים זורמים לירושלים כדי לערער את ריבונות ישראל בבירה". ישי, שכיהן כמנכ"ל משרד ירושלים וכשגריר, הוסיף: "ירושלים עדיין משמשת מגרש משחקים בינלאומי לכל מיני גורמים שבוחשים בה וחותרים תחת ריבונות ישראל. מדובר לא רק בגורמים 'ניטרליים', אלא גם בגורמים עויינים ממש, ועלינו לאכוף את החוק הישראלי האוסר זאת ואם צריך - לעדכן את החקיקה בהתאם. לא הגיוני שבעיר הבירה יבחשו גורמים זרים עויינים ככל העולה על רוחם ואנחנו לא נגיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully