וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנויות הספרים בהונגריה נדרשות להסתיר תכנים להט"ביים: "רע לדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 16:20

אחרי שהממשלה הלאומנית של אורבן הטילה קנס על רשת גדולה, מוכרי ספרים במדינה מתקשים להבין את החוק "להגנת הילד" המעורפל. סטודנטים חילקו במחאה "ספרים אסורים" בחינם, בעלת חנות ספרים בבודפשט, המצייתת לחוק מחשש לענישה: "זו יכולה להיות התחלה של משהו נורא"

ספרים עטופים על הקהילה הלהט"בית מוצגים בחנות ספרים, בודפשט הונגריה, 11 ביולי 2023. רויטרס
ספרים עם תכנים הומוסקסואליים עטופים בחנות בבודפשט/רויטרס

חנויות ספרים ברחבי הונגריה ממהרות להבין אם הן מפרות חוק האוסר עליהן להציג בגלוי ספרים עם תכנים להט"ביים, אחרי שהממשלה הטילה החודש קנס על רשת גדולה שהפרה אותו.

החוק "להגנת הילד" שעבר ב-2021 תחת ממשלתו הלאומנית של ויקטור אורבן, אוסר על "תיאור או קידום" של תכנים הומוסקסואליים באמצעים הזמינים לקטינים, בהם טלוויזיה, סרטים, פרסומות וספרים. החוק אף אוסר על אזכרת סוגיות להט"ביות בתכניות החינוך בבתי הספר, וכן על תיאורים ציבוריים של "מגדר הסוטה ממין הלידה".

הממשלה מתעקשת כי החוק, חלק מחקיקה נרחבת יותר שהטילה ענישה מחמירה יותר על עבירות פדופיליה והביאה להקמת מאגר מידע על עברייני מין, הכרחי להגנה על הילדים במדינה. עם זאת, מבקריו של אורבן רואים בכך ניסיון להכתים בסטיגמות את הקהילה הגאה ולקשור בין הומוסקסואליות לפדופיליה.

"אני רואה בזה סוג של אפליה. החוק הזה הוא מעשה של כוח שמאוד קשה לראות בו הגיון כלשהו", אמרה לסוכנות הידיעות אי-פי אווה רדאי בת ה-76, המנהלת חנות ספרים בבודפשט קרוב ל-35 שנה. החנות נפתחה זמן קצר לפני נפילת המשטר הקומוניסטי בהונגריה והחלפתו בשלטון דמוקרטי. עם זאת, לדבריה היא מעולם לא נאלצה עד עכשיו להפריד ספרים שהיא מוכרת כדי להימנע מהפרת איסור ממשלתי.

היא רוצה להימנע מקנס דומה לזה שהוטל על "לירה קוניב", רשת חנויות הספרים השנייה בגודלה במדינה שתיאלץ לשלם 12 מיליון פורינט (כ-35 אלף דולר) על הצגת רומן גרפי להט"בי פופולרי באגף ספרות הנוער שלה, ועל כך שלא עטפה אותו באריזה סגורה. החוק אף אוסר על הצגת "מיניות לשמה" עבור בני פחות מ-18, סעיף שעשוי להיות תקף לאינספור יצירות.

ויקטור אורבן, שר החוץ של הונגריה, 7 ביולי 2023. רויטרס
מואשם ברדיפת הקהילה הגאה. ראש ממשלת הונגריה אורבן/רויטרס

כריסטיאן ניארי, סופר והמנהל היצירתי של הרשת "לירה קוניב", אמר כי נוסח החוק מעורפל מאוד, והנטל נמצא על מוכרי הספרים כדי לקבוע אם אלפי כותרים עלולים להכיל תכנים אסורים.

"הבעיה המעשית היא שהמוכרים אמורים לקבוע מתי החוק תקף ומתי לא", אמר. הוא הוסיף כי גם בתנ"ך מתוארים יחסים הומוסקסואליים. "בחנויות ספרים קטנות עם 4,000 עד 5,000, או בגדולות יותר עם 60 עד 70 אלף כותרים, מוכרי הספרים לא יודעים לפרטי פרטים מה יש בספרים".

הוא הוסיף כי הרשת מתכננת לערער על הקנס, והיא לא מתכוונת להתחיל ולשים ספרים באריזות סגורות. הדרישה הזו, לדבריו, היא "אנטי-תרבותית" והיא יכולה לגרום לפגיעה כלכלית. "היכולת למכור ספר ארוז היא עשירית ממה שהוא כשהוא לא ארוז. זה כמו לשים ציור במרתף חשוך: כולם יודעים שהוא שם, אבל אי אפשר להסתכל עליו", אמר.

החנות של אווה רדאי, "לאנג טקה", בחרה לציית לחוק החדש. היא אינה יכולה להרשות לעצמה לספוג קנסות כמו הרשת הגדולה "לירה קוניב". אחד מעובדי החנות עטף בצלופן ספרים המתארים תכנים הומוסקסואליים ובחזית נתלה שלט שבו נכתב: "בחנות הספרים הזו, אנחנו גם מוכרים ספרים עם תכנים לא מסורתיים".

"זה לחלוטין מנוגד לעקרונות ולמחשבות שלי, אבל ברור שאני אזרחית שומרת חוק ואני גם לא רוצה לשלם קנס של מיליוני פורינט על פשע שלא קיים", הדגישה. "כך שגם אנחנו מנסים לציית לחוקים שהם כפו עלינו לאחרונה".

רדאי אמרה כי בהונגריה של היום, אנשים שאינם מזדהים כהטרוסקסואלים סובלים מ"דעות קדומות ומנידוי, והם אינם נחשבים לחברים שווים בחברה, דבר שלדעתי הוא פשוט מקומם". לדבריה, "זה מזין רעיון שלמרבה הצער, כבר קרה במאה ה-20, שבו אנשים נשפטו ונרדפו על סמך המראה שלהם, צבע עורם, דתם או השתייכות אחרת, והרבה מאוד אנשים נפלו קורבן לרעיון הזה. בפשטות, זו יכולה להיות התחלה של משהו נורא שכל כך הרבה מאיתנו ניסו לשכוח".

עוד בוואלה!

לטביה השביעה נשיא חדש - ההומו הראשון בתפקיד באירופה

לכתבה המלאה

"זה לא משנה מה המחוקקים חושבים"

מארק מזיי, סופר בבודפשט, פרסם לאחרונה ספר שבו הוא מתאר יחסים לסביים כך שגם הוא נתון להגבלות. עם זאת, הוא סבור שהחוק המדובר, שאותו תיאר כ"רע לדמוקרטיה", לא יטיל מורא על סופרים. "מי שרוצה לכתוב, יכתוב, זה לא משנה מה המחוקקים חושבים", אמר. "העובדה שאנחנו חיים בתקופה שבה דבר כזה יכול לקרות לא תלויה בי, אבל כסופר, זה לא משפיע עליי בכלל".

במחאה אחרת נגד החקיקה, קבוצה של פעילים באוניברסיטה חילקו בשבוע שעבר בחינם מאה עותקים של "ספרים אסורים" מול אחת מחנויות הספרים הגדולות ביותר בבודפשט. פעיל אחד, וינס סאג'וסי בן ה-22, אמר כי החוק מגביל את הנגישות ליצירות חשובות וכן "תהליך של התפתחות חברתית". לדבריו, "אנחנו רוצים שהספרים האלה יופיעו בחיים הספרותיים הציבוריים של הונגריה ובשיחות יומיומיות, וזו הסיבה שאנחנו רוצים לתת אותם לאנשים בחינם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully