וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה חוותה יחס מזלזל במסעדה - בית המשפט קבע שנבע מגזענות

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 16:31

בימ"ש השלום בקריות פסק 10,000 שקל לטובת האישה, שזכתה להתעלמות מהמארחת בכניסה למסעדת "רפאלו" בקניון הקריון. האישה לא ייחסה למסעדה רקע גזעני בתביעתה, אך השופט התייחס לתופעת "הסלקציה": "לעתים מארחת מעדיפה במבטה הבוחן את בהירי העור ובעלי המשקפיים המעוגלים"

בווידאו:סירטון שנוי במחלוקת שעלה לרשתות החברתיות על ידי תלמידות אולפנה בירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

אישה חוותה יחס מזלזל במסעדת "רפאלו" בקניון הקריון - בית המשפט השלום בקריות קבע כי היחס נבע מהתנהלות גזענית, ופסק לטובת האישה 10,000 שקל. "אישה מזרחית, שחומת עור, התייצבה בפתח המסעדה, אולם המארחת המשיכה לשוחח בנייד תוך שהיא מתעלמת", תיאר זאת רשם בית המשפט, יניב לוזון, שדן בתביעתה של שולמית כהן כנגד החברה המנהלת את המסעדה.

האישה המתינה כמה דקות ועזבה את המקום, למרות שרוב המסעדה הייתה ריקה. בגין היחס "המשפיל והמזלזל - סילוק מהמסעדה", היא תבעה 18 אלף שקלים. הרשם כתב כי הוא יכול לקבוע שמניעת הכניסה למסעדה נעשתה על רקע גזעני גם בלי בירור השיח בין השתיים - והזכיר כי המארחת המדוברת לא זומנה לעדות ע"י הנתבעת, חברת ג.ל.ן אסא בע"מ, כדי לשלול חזקה זאת.

"כאז כן עתה", קבע הרשם לוזון, "'ישראל השנייה' מופלת לרעה ע"י בעלי ההון 'ישראל הראשונה'. המארחת, שלא הובאה לעדות מסננת לקוחה שאינה קולעת לטעמו של קהל היעד בעיקר בגלל חזותה החיצונית". הוא ציין כי הנהלת המסעדה גם לא הציגה את הסרטונים שצילמו את הסיטואציה, וגם מפת המסעדה לימדה כי הושבו סועדים במרפסת לפחות בשני שולחנות בניגוד לטענת ההגנה של ההנהלה, כשרוב השולחנות כבר סיימו לסעוד והיו במצב תשלום ולאחריו.

קריון, קרית ביאליק. יפעת ותמר רוזנברג, אתר רשמי
הקריון/אתר רשמי, יפעת ותמר רוזנברג

בפסק הדין הוא ציין כי האישה, "בתמימותה", לא ייחסה למסעדה את הסיבה בגינה סולקה מפתח המסעדה והוסיף, "תפקידו של בית המשפט במיוחד שעסקינן בתביעה קטנה להאיר את השמש על התנהלות חשוכה של הנתבעת. היותה של התובעת אישה מזרחית כהת עור הביאה לדברים".

הוא ציין כי המחוקק הישראלי בא לקדם את השוויון ומונע הפליה בכניסה למקומות ציבוריים והדגיש, "תופעת הסלקציה נעשית לפעמים בגלוי ולפעמים נעשית בדרכים מוסוות כבמקרה דנן, למשל על ידי התעלמות מהלקוחה בפתח המסעדה. לא תמיד הסלקציה נעשית מטעמי העדפות והשקפה בלתי שוויונית אלא משיקולים כלכליים, על מנת להאדיר את יוקרת המקום והביקוש אליו. בעלי המקום בוחרים להכניס קהל 'יפה' הקולע לטעמם של באי המסעדה וקהל היעד. המארחת תעדיף במבטה הבוחן את גבוהי הקומה והתואר, את בהירי העור והשיער, את צרי המותן ובעלי הגבחת והמשקפיים המעוגלים". בנוסף לפיצוי הוא פסק לאישה גם 1,000 שקל כשכר טרחה עורך דין. בעלי המסעדה מתכוונים לערער.

תגובת המסעדה: "פסק הדין שגוי לחלוטין"

‏‎"רשת רפאלו פועלת למעלה מ-20 שנה בתחום המסעדנות וחרטה על דגלה לספק שרות וחווית לקוח מהשורה הראשונה ומעולם לא נטענו נגדה טענות כלשהן. פסק הדין שגוי לחלוטין ואנחנו מתכוונים לערער עליו. ניתן לראות מפסק הדין כי התובעת מעולם לא תבעה בטענה כי הייתה אפליה על רקע גזעני, לא בכתב התביעה ולא בפרוטוקול במהלך הדיון. חבל לנו שהרשם מוסיף על התביעה מסקנות אישיות פרי דימיונו שלא בצדק אשר לא קרו בפועל ולא נטענו ע"י התובעת. רשת רפאלו תמשיך לשרת את קהל לקוחותיה בצורה הטובה ביותר ולהעניק להם חווית לקוח מצוינת ללא הבדל דת, גזע ומין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully