וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי-ציות ומרד מסים: המפגינים נערכים להחרפת המחאה

עודכן לאחרונה: 29.7.2023 / 7:16

אחרי כמה ימים של הפוגה מאז בוטלה עילת הסבירות, המחאה חזרה שלשום לקפלן בעוד המארגנים מתכוננים גם הם לשלב הבא: הפעלת לחץ כלכלי, התארגנויות רילוקיישן וצעדים נוספים. "אנחנו מתכוונים להסלים את הפעולות", הם אומרים, אך מדגישים: "זה לא יהיה אלים"

מפגינים נגד ביטול עילת הסבירות, צומת קפלן, תל אביב. 24 ביולי 2023/מערכת וואלה!

עם מעבר החקיקה המשפטית מדיבורים למעשים, מובילי המחאה מתכוננים גם הם למעבר לשלב הבא. המאבק אמנם "החריף" לא פעם, מול כל צעד נוסף של הממשלה, אך הם מתעקשים שארסנל הכלים שעומד לרשותם עדיין לא מוצה. חלקו מגיע מהשטח ולא מלמעלה, כמו התארגנויות חדשות למרד מסים.

"בנינו ארגז כלים, רתמנו את כל הסקטורים, יש לנו יותר עוצמה מבחינת שיתופי הפעולה והיכולות ויותר צעירים. אוגוסט יהיה חודש משמעותי בלהראות שהמחאה רק מתגברת", מספר גורם בהנהגת המחאה. לדבריו, אם עד עכשיו ניסו לקרוא לממשלה לעצור, היום זו כבר לא אפשרות. השיח נגמר. "הממשלה רוצה שתהיה דיקטטורה ולחוקק כל הצעה שהיא מנסחת בלי לוותר. צריך לעשות דה-לגיטימציה לעצם הקיום שלה".

כל צעדה, הסתייגות או אמירה חדשים בנושאי המהפכה מחדדים את ההבנה שהקרב האמיתי מזמן לא מתרחש במסדרונות הכנסת. לא קואליציה מול אופוזיציה, אלא ממשלה מול מחאה. בשבועות הקרובים משחק הצ'יקן בין הצדדים רק יתעצם. מי מוכן ללכת רחוק יותר - ומי מתפשר ראשון. במחאה משוכנעים שאלה לא יהיו המפגינים. "אנחנו מתכוונים להסלים את הפעולות. המילואימניקים אמרו שאם עובר החוק הם יפסיקו את ההתנדבות, עכשיו הם כבר עושים את זה. בעניין הכלכלי, ההייטק כבר רושם את החברות החדשות לא בישראל, רופאים מדברים על לעשות רילוקיישן".

עמית בכר, עמי דרור, משה רדמן, שקמה ברסלר ורן הר נבו, כנסת, 22 ביולי 2023. בן כהן, אתר רשמי
מתכוננים לשלב הבא. מנהיגי המחאה בהפגנה מחוץ לכנסת/אתר רשמי, בן כהן

בהנהגת המחאה מחלקים את המאבק לשניים: כלכלי וסדר ציבורי. "אנחנו מגבשים עוד פעולות שקשורות לנושאים הכלכליים והמאבק האזרחי יהיה נחוש וממוקד יותר מול הממשלה", הם אומרים. חלק מהפעולות מתכתבות עם המרי האזרחי, אי-הציות שעליו מדברים יותר ויותר על במות ההפגנות. מושגים שהפכו מזוהים בעיקר עם גישתו החריפה של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. לאחרונה עלו יוזמות עצמאית שבוחנות מודלים לאי-תשלום מסים למדינה, בין השאר עבור עצמאים. "אנחנו לא אומרים לא למלא חובות למדינה, אבל אנחנו מזהים ניצנים של קריאות לפעולה מול המדינה בצעדים נוספים".

עוד בוואלה!

הערב שאחרי ביטול עילת הסבירות: חסימות, הפגנות ועימותים ברחבי הארץ

לכתבה המלאה

"יהיו פעולות יצירתיות נוספות"

לצד הרצון לשמור את מד הלחץ על הממשלה גבוה, לחדש ולהצליח למצוא עוד דרכי מחאה, במחאה שבים ומדגישים כי על המאבק להיות לא אלים. בתשובה לטענות המשטרה ל"פרץ אלימות" בליל הזעם שבעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות, הם עומדים על כך שהקורבנות היו המפגינים עצמם. "יהיו פעולות יצירתיות נוספות עם אימפקט. הן לא מוכוונות להיות אלימות, גם אם הן משבשות סדר יום. עובדה שעד רגע זה, שבעה חודשים, האלימות שנתקלים בה ברחוב היא רק מתומכי ממשלה ובעיקר משוטרים. והשר מתגאה בה ואומר שהמדיניות מחלחלת. אנחנו מצפים מהמשטרה להבין שיש קו שאסור לחצות ושאסור לדכא מחאה בזמן שהממשלה הופכת את המשטר".

יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, צומת קפלן בתל אביב. 18 ביולי 2023. גלעד פירסט, אתר רשמי
חוזרים לצומת. מפגינים בקפלן/אתר רשמי, גלעד פירסט

אחרי יומיים של שקט, ביום חמישי חזרה המחאה לקפלן. צעדה יצאה לכיוון משדרות רוטשילד בסביבות השעה 20:30 וההפגנה התחילה ב-21:00. במקביל, סמוך למקום התכנסות הצעדה נערכה "עצרת שופטים למען עצמאות מערכת המשפט", בהשתתפות השופטות בדימוס הילה גרסטל, סביונה רוטלוי ושרה חביב. מחאות נוספות התקיימו ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully