וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאלף יהודים עלו להר הבית - יותר מבשנים קודמות; 16 נעצרו במקום

לרגל תשעה באב, קבוצות של מאות יהודים נכנסים למתחם לאורך היום באישור ובליווי משטרתי, בהם השר בן גביר שעלה מוקדם בבוקר. כמה קבוצות מתפללים סולקו מהמקום על ידי המשטרה לאחר שנרשמו חיכוכים מול הכוחות ומבקרים ערבים. המתפללים המוסלמים זועמים: "פרובוקציה"

בווידאו: בן גביר עלה להר הבית: "זה המקום שבו אנחנו צריכים לחזור ולהראות משילות"/מינהלת הר הבית

מאות מתפללים יהודים עולים לאורך היום (חמישי) למתחם הר הבית, במסגרת התפילות הנהוגות במקומות הקדושים בשעות הצום בתשעה באב, כזכר לחורבן בית המקדש. השנה נרשמה כמות גדולה יותר של מבקרים יהודים בהשוואה לשנים קודמות. 16 מתפללים נעצרו ועוכבו על ידי המשטרה עד כה, לאחר שחיכוכים נרשמו בין ביניהם לבין הכוחות ומתפללים ערבים. בנוסף, מה קבוצות של יהודים סולקו מהמתחם. המתפללים המוסלמים זעמו ואמרו כי מדובר ב"פרובוקציה".

למרות המעצרים, החיכוכים וכמות המבקרים הגדולה, במתחם נשמרת אווירה רגועה יחסית ואף יותר מבשנה שעברה.

בימים האחרונים תושבים ערבים במזרח העיר נערכו לקראת העלייה המתוכננת הבוקר וקראו לציבור להגיע ולשמור על אל אקצא מפני כניסה המונית של ישראלים. לאור המתיחות במועד זה, החל מאמש מאות שוטרים של מחוז ירושלים יחד עם כוחות תגבור ולוחמי מג"ב מאבטחים את האירועים השונים והמתפללים הרבים הפוקדים את הכותל המערבי והעיר העתיקה בירושלים לרגל הצום.

יהודים עלו להר הבית בתשעה באב, 27 ביולי 2023. נתנאל מלכותיה, TPS
יהודים בהר הבית, היום/TPS, נתנאל מלכותיה
יהודים עלו להר הבית בתשעה באב, 27 ביולי 2023. נתנאל מלכותיה, TPS
יהודים בהר הבית, היום/TPS, נתנאל מלכותיה

בין העולים הבוקר להר, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף. "ביום הזה, במקום הזה, חשוב תמיד לזכור - כולנו אחים. ימין, שמאל, דתיים, חילונים. כולנו אותו עם. וכשמחבל מסתכל מבעד לחלון, הוא לא מבדיל בנינו ומפריד בנינו. האחדות חשובה, האהבת ישראל חשובה. המקום הזה, זה המקום הכי חשוב לעם ישראל שבו אנחנו צריכים לחזור ולהראות את המשילות שלנו", אמר בן גביר עם עלייתו.

בתגובה, משרד החוץ של ירדן, מצרים, סעודיה, טורקיה, הרשות הפלסטינים ושל מדינות פרסמו הודעות גינוי חריפותנגד עליית השר להר הבית מוקדם וכינו את הצעד פרובוקציה. גם בחמאס גינו את העלייה של השר, ומסרו כי "הפלישות המתמשכות על אל-אקצא של מתנחלים ושרים בממשלת האויב הן הסלמה מסוכנת של מלחמת הדת".

מאוחר יותר, שגרירות ארצות הברית בישראל פרסמה הודעה בה קראה לשמור על הסטטוס קוו ביחס למקומות הקדושים בירושלים. "כל עד חד צדדי או התבטאות שמסכנת את הסטטוס קוו אינה מקובלת", אמרו בשגרירות.

במהלך היום כמה קבוצות שעלו למתחם הוצאו במהלך הסיור על ידי המשטרה. בתנועת "חוזרים להר" מסרו כי "צר לנו שדווקא ביום בו עם ישראל מציין את חורבן הבית, משטרת ישראל בראשות איתמר בן גביר החליטה להראות לנו כמה הדרך ארוכה לריבונות יהודית בהר. בפעם הראשונה מזה חודשים אנו רואים דבקות במטרה של משטרת ישראל - דווקא כלפי העולים להר הבית. הזוי ומסוכן שכאשר המדינה סוערת המשטרה כמעט שאינה פועלת כלפי אנרכיסטים אך במקביל מפעילה אלימות ויד קשה בהר הבית כלפי העולים".

איתמר בן גביר עלה להר הבית לכבוד תשעה באב, 27 ביולי 2023. מינהלת הר הבית, אתר רשמי
בן גביר בהר הבית, היום/אתר רשמי, מינהלת הר הבית

במשך שנים מתנהל פולמוס הלכתי סביב עליית יהודים להר הבית. לאחרונה, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על עלייתו להר הבית, וקרא לו להימנע מהכשלה של יהודים בכניסה למקום שאליו נאסרה העלייה בידי הרבנים הראשיים.

אף שישנם רבנים שהתירו לעלות להר הבית בימינו, לאחר היטהרות במקווה, הרבנות הראשית אסרה זאת - מאחר שמיקומו המדויק של קודש הקודשים, שחל איסור הלכתי להיכנס אליו, לא ידוע בוודאות מוחלטת. נוסף לכך, ישנם רבנים שחששו מהאפשרות שיהודים יעלו להר ללא טבילה, או יגיעו למקומות האסורים בכניסה לטמאי מת, ולכן פסקו שאין לעלות להר הבית כלל.

רוב היהודים שעולים היום להר הבית משתייכים לקבוצות בציבור הדתי לאומי אך יש גם קבוצה אחת שמונה עשרות חרדים, חלקה עומדת בראש אחד הארגונים הבולטים המעודדים את העלייה להר. לאחר חודשים של היעדרות, בתחילת השנה חזר השלט מטעם הרבנות הראשית שלפיו "אסור לפי דין תורה לכל אדם להיכנס לשטח הר הבית מפאת קדושתו". השלט הוצב לפני עמדת הבידוק לאלה שעולים להר הבית דרך שער המוגרבים.

  • עוד באותו נושא:
  • הר הבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully