וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה: 2 הרוגות בסופות בצפון, בדרום - 47.5 מעלות; מטוס כיבוי התרסק ביוון

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 10:44

מדינות הים התיכון ממשיכות לסבול ממזג אוויר חריג, ובאלג'יריה נספו לפחות 34 איש בשריפות ענק. "שינויי האקלים משנים את חיינו", אמר ראש עיריית מילאנו. מחקר של מומחי אקלים מדגיש כי ללא ההתחממות הגלובלית, הסיכוי לאירועים הללו היה "נדיר ביותר"

מטוס כיבוי מתרסק באי אוויה ביוון/טוויטר

סופות חריגות שפוקדות את צפון איטליה גרמו למותן של אישה ונערה בת 16, בעוד שקשיש בן 98 נספה בשריפה בביתו בדרום המדינה, אזור הסובל קשות מגל החום שמשתולל בדרום אירופה ובצפון אפריקה בשבועות האחרונים. באלג'יריה, לפחות 34 איש נספו בשריפות קטלניות שהובילו לסגירת מעברי גבול עם תוניסיה.

במהלך הלילה, הכו גשמי זלעפות ורוחות חזקות את מחוזות לומברדיה וונטו שבצפון המדינה. בעקבות הרוחות החזקות, עץ קרס על נערה בת 16 בזמן שישנה באוהל במחנה קיץ בסמוך לעיר ברשיה, ואישה אחרת מתה מפגיעת עץ בליסון, שמצפון למילאנו. במילאנו עצמה, עוצמת הרוחות הגיעה ל-100 קמ"ש והן הותירו אחריהן נזק. הרשויות קראו לתושבים להתרחק מפארקים ציבוריים מחשש לנפילת ענפים וטירת ספורצה, אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בעיר, נסגרה לביקור "לאור הנזק שנגרם ממזג האוויר החמור".

שריפת יער בסמוך לעיר פאלרמו, איטליה, 25 ביולי 2023. רויטרס
האש מתקרבת לערים ועיירות. שריפות סביב פלרמו, סיציליה, היום/רויטרס

ראש העיר, ג'וזפה סאלה, אמר כי זו קריאת השכמה בכל הנוגע להתמודדות עם משבר האקלים. "מעולם לא ראיתי שום דבר כמו זה. אנחנו לא יכולים להכחיש את זה יותר, שינויי האקלים משנים את חיינו. אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שזה לא קורה ואנחנו בשום פנים ואופן לא יכולים להמשיך ולא לעשות דבר", אמר בסרטון שפרסם בפייסבוק.

בחלקים ממזרח סיציליה, הטמפרטורות הגיעו אתמול ל-47.6 מעלות, קרוב לשיא של 48.8 מעלות שנרשם באי האיטלקי שבים התיכון לפני שנתיים. לצד החום הכבד, האי מתמודד עם שריפות גדולות המאיימות על ערים ועיירות, כולל על הבירה המקומית פלרמו וכמה אתרי נופש ואתרי נופש החלו לפנות את אורחיהם.

עוד בוואלה!

תיירים מפונים מרודוס הבוערת, שריפות גם בקורופו: "אנחנו במלחמה"

לכתבה המלאה
נזקי סערה בעיר מילאנו, איטליה, 25 ביולי 2023. רויטרס
"אי אפשר להעמיד פנים ששינויי האקלים לא קורים". נזקים במילאנו, היום/רויטרס

ביוון, שני טייסי מטוס כיבוי שנאבק בשריפה באי אוויה נהרגו כשהתרסקו על צלע הר בעת שנאבקו בלהבות. יוון סובלת משריפות עזות בימים האחרונים והרשויות פינו כ-20 אלף איש מבתיהם ומאתרי נופש באי רודוס. לפי משרד התחבורה באתונה, כ-3,000 נופשים עזבו במהלך היום בטיסות את האי בחזרה לארצותיהם, וחברות תיירות ביטלו טיסות מתוכננות.

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצואטקיס, אמר כי ארצו היא בין אלו הניצבות בקו החזית נגד משבר האקלים, ואין לך פתרון פשוט. "אגיד את המובן מאליו - אל מול כל מה שכדור הארץ מתמודד, במיוחד אזור הים התיכון שהוא מוקד של שינויי האקלים, אין אמצעי קסם להתגונן מפניו. אילו היה אחד כזה, היינו מיישמים אותו", אמר.

התבערה באיי יוון מהווה מכה קשה לענף התיירות של המדינה הקריטי לכלכלתה. הוא מהווה 18% מהתמ"ג ואחד מכל חמישה אנשים עובד בו, כשהשיעור גבוה עוד יותר באיים כמו רודוס.

לפטריס לאודיקוס, שמשפחתו היא בעליו של מלון קטן בעיירת הנופש קיוטארי שברודוס, אמר כי 200 האורחים - רובם מגרמניה, בריטניה ופולין - פונו במכוניות שכורות. לדבריו, אביו, בן דודו ושני אנשים נוספים ניסו להשתלט על הלהבות באמצעות מכל מים סמוך.

"אבא שלי הציל את המלון. התקשרתי אליו והוא לא רצה לעזוב. הוא אמר לי 'אם אעזוב, לא יהיה מלון'".

שרידי מטוס כיבוי שהתרסק באי אוויה, יוון, 25 ביולי 2023. רויטרס
ענף התיירות של יוון ספג פגיעה קשה מהשריפות. שרידי מטוס הכיבוי שהתרסק באוויה, היום/רויטרס

מזג אוויר קיצוני זרע הרס ברחבי העולם מתחילת החודש, כששיאי טמפרטורות בסין, בארצות הברית ובדרום אירופה גרמו לשריפות יער, למחסור במים ולעלייה במספר האשפוזים בבתי החולים בשל בעיות הקשורות לחום.

בצרפת, כמה עשרות כבאים וכלי טייס נאבקים בשריפת יער שפרצה בסמוך לנמל התעופה הבינלאומי בניס בדרום המדינה, ובסוריה, הרשויות משתמשות במסוקי צבא כדי להשתלט על האש שהתלקחה באזורים הכפריים סביב עיר הנמל לטקיה.

על פי מחקר של שורת מומחים בעולם, הבוחנים את התפקיד של משבר האקלים באירועי מזג אוויר קיצוניים, הסיכוי שאלו שאירעו החודש הזה היו מתרחשים ללא שינויי האקלים הוא "נדיר ביותר". החום, עם טמפרטורות שמגיעות ליותר מ-40 מעלות בחלק מהמקומות, גבוה יותר מזה המושך המוני תיירים לחופי דרום אירופה מדי קיץ.

מדענים מתארים את החום הקיצוני כ"רוצח שקט", הגובה מחיר כבד מעניים, קשישים ומאלו הסובלים מבעיות רפואיות. מחקר שפורסם החודש העריך שייתכן שכ-61 אלף בני אדם מתו באירופה בגלי החום של קיץ האחרון, נתון המצביע על כך שההיערכויות של מדינות היבשת כשלו בצורה קטסטרופלית.

גל החום הכבד אף גרם לנזקים גדולים ליבולים ולמשקים ברחבי העולם, ולפי המומחים גידולי התירס והסויה בארצות הברית, עדרי הבקר במקסיקו, הזיתים בדרום אירופה והכותנה הסינית - כולם נפגעו קשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully