וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה באב 2023: זמני כניסת ויציאת הצום וכל המנהגים

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 14:39

הצום, החמור מבין ארבעת הצומות הקשורים לחורבן בית המקדש, יחל השנה ביום רביעי 26 ביולי ויסתיים כעבור קצת יותר מיממה. מה אסור לעשות בצום, המתכונים לסעודה המפסקת ולשבירת הצום - ולמה בכלל צמים | המדריך המלא

בווידאו: תפילות תשעה באב ברמת השרון יחד עם הנשיא המדינה יצחק הרצוג/צילום: ניב אהרונסון

צום תשעה באב יחל השנה ביום רביעי 26 ביולי עם שקיעת השמש, ויסתיים קצת יותר מ-24 שעות לאחר מכן, ב-27 ביולי, עם צאת הכוכבים.

אלפי בני אדם צפויים להגיע במהלך הצום לכותל המערבי בירושלים. כחלק מההיערכות לכך, יתוגברו כוחות ההצלה באזור ותיחסם הכניסה לרכבים פרטיים בעיר העתיקה. ביום רביעי, החל מ-21:30, תקיים הקרן למורשת הכותל קריאת מגילה איכה ואמירת קינות, שיעברו בשידור ישיר.

לקראת צאת הצום, צפויים להגיע כמדי שנה מתפללים לשירה משותפת של שירי גאולה. בהמשך, ייערך מעמד "קידוש לבנה" בהשתתפות רבנים ואדמו"רים.

זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב 2023. ללא, מערכת וואלה
זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב 2023/מערכת וואלה, ללא

זמני כניסת ויציאת צום תשעה באב

ירושלים
כניסת הצום: 19:39; צאת הצום: 20:09

תל אביב
כניסת הצום: 19:41; צאת הצום: 20:11

חיפה
כניסת הצום: 19:41; צאת הצום: 20:11

באר שבע
כניסת הצום: 19:40; צאת הצום: 20:10

צפת
כניסת הצום: 19:40; צאת הצום: 20:10

עוד בוואלה!

5 מתכונים לשבירת הצום

לכתבה המלאה
מתפללים בכותל המערבי בתשעה באב 2022. הקרן למורשת הכותל המערבי, אתר רשמי
תפילה בכותל, תשעה באב 2022/אתר רשמי, הקרן למורשת הכותל המערבי
מתפללים בכותל המערבי בתשעה באב 2022. הקרן למורשת הכותל המערבי, אתר רשמי
קינות בליל הצום. הכותל המערבי, תשעה באב 2022/אתר רשמי, הקרן למורשת הכותל המערבי

למה צמים בתשעה באב?

תשעה באב הוא הצום החמור ביותר מבין ארבעת הצומות הקשורים לחורבן בית המקדש, וכן הארוך ביותר. לפי המסורת היהודית, ביום זה נחרבו שני בתי המקדש, וכן על פי המשנה אירע חטא המרגלים שבגללו נגזר כי בני ישראל לא ייכנסו לארץ, נלכדה העיר ביתר במהלך מרד בר כוכבא ונחרשה אדמת ירושלים לקראת הקמת העיר הרומית איליה קפיטולינה על חורבותיה.

לאורך ההיסטוריה היהודית שויכו אירועים טרגיים נוספים לתשעה באב או לימים הסמוכים לו, בהם גירוש יהודי אנגליה על ידי המלך אדוארד הראשון ב-1290, גירוש יהודי צרפת על ידי פיליפ הרביעי ב-1306 וגירוש ספרד ב-1492. בח' באב 1942 החלו הנאצים באקציה הגדולה מגטו ורשה למחנה ההשמדה טרבלינקה. גם בימים אלו ממש, ברקע השסע המתרחב בעם, מזכירים רבים את העובדה כי החוק הראשון במהפכה המשפטית עבר ימים ספורים לפני תשעה באב.

תפילות ערב תשעה באב תחת מטחי ירירקטות בדרום 06 באוגוסט 2022. אבי רוקח
נהגו לשבת על הרצפה. תפילה בבית כנסת בתשעה באב 2022/אבי רוקח

מנהגי האבלות

צום תשעה באב הינו השני בחשיבותו ביהדות, ומלבד איסור האכילה והשתייה, אסורים בו גם רחיצה, סיכה, נעילת נעלי עור ו"תשמיש המיטה". כמו כן, נהגו שלא ללמוד תורה, לעבוד (מלבד עבודה הכרחית), לומר "שלום", לישון על מזרון ולשבת על כיסא עד חצות היום.

ביום זה קוראים בבתי הכנסת את מגילת איכה ואומרים קינות על חורבן הבית, כל זאת בישיבה על הרצפה או על שרפרפים. בחלק מבתי הכנסת נוהגים להסיר את הפרוכת מארון הקודש ולעמעם את התאורה. הנחת תפילין והתעטפות בטלית נדחות ברוב הקהילות לתפילת מנחה, עם ההקלה במנהגי האבלות. בחלק מהקהילות נוהגים להמשיך עם מנהגי האבלות עד ליום שאחרי הצום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully