וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לראש ממשלת בריטניה: השמרנים איבדו 2 מושבים בפרלמנט בבחירות מיוחדות

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 13:42

מפלגת השלטון של סונאק הצליחה אמנם לשמור במפתיע על המושב שהתפנה בעקבות פרישת בוריס ג'ונסון, אך איבדה שני מעוזים שמרניים אחרים. "הדרישה לשינוי גדולה", אמר יו"ר הלייבור, המוביל בסקרים לקראת הבחירות בשנה הבאה. ואולם, סונאק שמר על אופטימיות

רישי סונאק ראש הממשלה החדש של בריטניה/רויטרס

מפלגת השלטון השמרנית בבריטניה איבדה היום (שישי) שני מושבים חשובים בפרלמנט, אולם הצליחה לשמור על מושבו של בוריס ג'ונסון בבחירות מיוחדות שתוצאותיהן משקפות את הלך הרוח בממלכה לפני הבחירות הכלליות בשנה הבאה.

ראש הממשלה רישי סונאק, שממשלתו מתקשה להתמודד עם האינפלציה הגבוהה, שביתות של עובדים וזינוק במחירי המשכנתאות, יכול להתעודד שמפלגתו נמנעה מאובדן כל שלושת המושבים. עם זאת, היא הפסידה במחוז הבחירה סלבי ואיינסטי, הנחשב למעוז שמרני, כשמפלגת הלייבור הצליחה לרשום את המהפך הגדול ביותר בבחירות מיוחדות מאז מלחמת העולם השנייה.

קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור, הגדולה ביותר באופוזיציה, אמר כי הניצחון מעיד "עד כמה גדולה הדרישה לשינוי". המפלגה השמרנית, הנמצאת בשלטון מאז 2010, ספגה הפסד צורם גם במחוז בחירה אחרת, אך שמרה בידיה בקושי רב - עם רוב של 500 קולות - את מחוז אוקסברידג' וסאות' רויסליפ באזור לונדון שאותו יצג עד לאחרונה ג'ונסון. ראש הממשלה לשעבר פרש בחודש שעבר מהפרלמנט ומהחיים הפוליטיים בשל שורת שערוריות הקשורות למגיפת הקורונה בזמן כהונתו.

בכך, נמנע מסונאק להיות ראש הממשלה הבריטי הראשון זה יותר מחצי מאה המפסיד שלושה מושבים בבחירות מיוחדות באותו היום. סונאק, שר אוצר לשעבר ובנקאי השקעות, מנסה להשתמש במנהיגותו הטכנוקרטית כדי להחזיר את אמון הציבור במפלגה השמרנית. זאת, אחרי שנים של שערוריות שאילצו את ג'ונסון להתפטר בשנה שעברה, וטלטלה כלכלית שהובילה את מחליפתו, ליז טראס, להתפטר אחרי שישה שבועות בלבד.

הוא צפוי לערוך שינויים בקרב שריו הבכירים בקרוב לקראת הבחירות הכלליות בשנה הבאה. המפלגה השמרנית, שנערכה לאפשרות שתפסיד את כל שלושת המושבים לאור המצב הכלכלי והשיבושים במערכת הבריאות הציבורית, מפגרת בסקרים ב-20% אחרי הלייבור. ואולם, הפסדה של המפלגה באוקסברידג' הראה כי היא לא בהכרח תצליח לתרגם את היתרון שלה בסקרים לרוב ברור בבחירות הבאות.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מבקר באוקסברידג' אחרי ניצחון מועמד מפלגת השמרנים בבחירות במחוז, 21 ביולי 2023. רויטרס
במפלגתו מקווים להחזיר את אמון הבוחרים. רישי סונאק/רויטרס

סונאק ניסה לשמור על אופטימיות, ואמר כי הניצחון באוקסברידג' מראה כי הבחירות בשנה הבאה הן לא "עסק גמור". הוא הגיע לבית קפה במחוז לאחר התוצאות, ואמר לכתבים: "המסר שאני לוקח הוא שאנחנו צריכים להגביר את הקצב, להיצמד לתכנית שלנו ולספק תוצאות עבור האזרחים".

יו"ר המפלגה השמרנית, גרג הנדס, טען כי התוצאות הראו שציבור הבוחרים לא אוהב את הרעיון של ממשלה בהנהגת הלייבור. "לכולם יש מה ללמוד", אמר יו"ר המפלגה בריאיון לרדיו טיימס. "אנחנו צריכים להחזיר את אמון הציבור, אנחנו צריכים עוד קצת זמן".

ג'ון קרטיס, הסוקר המוערך ביותר בבריטניה, העריך על בסיס ההפסד של הלייבור באוקסברידג' כי התוצאה הצפויה ביותר אחרי הבחירות הבאות היא "פרלמנט תלוי" - מצב שבו לאף אחד מהמפלגות אין רוב להקים ממשלה לבדה. הוא אמר ל-BBC כי לשמרנים יש עוד דרך ארוכה לאור מצבם העגום סקרים, אך "ייתכן שיש להם סיכוי לשמור על השלטון אחרי הבחירות הכלליות הבאות".

המנצח באוקסברידג', סטיב טאקוול, אמר כי הניצחון של השמרנים נבע מסיבות מקומיות ולא לאומיות, כשהצביע על החלטתו של ראש עיריית לונדון, חבר הלייבור, להרחיב את האזורים המגבילים תנועת כלי רכב מזהמים אל אזורים פרבריים כמו אוקסברידג', כך שחלק מהמצביעים יידרשו לשלם יותר על מכוניותיהם.

עוד בוואלה!

ועדת חקירה בבריטניה: ג'ונסון הטעה במכוון את הפרלמנט על מסיבות הקורונה

לכתבה המלאה
תומכי המפלגה הליברלית-דמוקרטית ומנהיג המפלגה חוגגים את ניצחון המועמד במחוז סומרסט, אנגליה, בריטניה, 21 ביולי 2023. רויטרס
ב-2019, השמרנים ניצחו במחוז ברוב של כ-20 אלף קולות. מנהיג הליברלים-דמוקרטים בסומרטון/רויטרס

התוצאות מהבחירות על שני המושבים האחרים חשפו את החולשות של השמרנים בשתי חזיתות: איבוד מחוז סלבי הכפרי בצפון אנגליה, ובסומרטון ופרום בדרום-מערב אנגליה, שנחשב למעוז שמרני. המפלגה זכתה ברוב גדול בשני המושבים בבחירות הכלליות האחרונות ב-2019.

הלייבור ניצח בסלבי, שבאזור יורקשייר, בפער של 4,000 קולות, כשהפך פער של 20,137 קולות שממנו נהנו השמרנים בבחירות האחרונות. המושב התפנה אחרי שבעל ברית של ג'ונסון התפטר מהפרלמנט כאות סולידריות עם ראש הממשלה לשעבר שמואשם על ידי ועדה פרלמנטרית במתן הצהרות שקריות.

בסומרטון, המפלגה הליברלית-דמוקרטית, מהמרכז הפוליטי, לקחה את המושב מהשמרנים שניצחו בו ברוב של 19,123 קולות ב-2019. המושב התפנה בעקבות פרישתו של חבר פרלמנט שהואשם בהטרדה מינית ובשימוש בקוקאין.

לדברי קרטיס, ההפסד של הלייבור באוקסברידג' מראה את "השבריריות הפוטנציאלית" של יתרון המפלגה בסקרים, בעוד שהשמרנים ממשיכים לאבד קולות במחוזות הדרומיים. הסוקר הבכיר הוסיף כי למנהיגי שתי המפלגות הגדולות "יש על מה לחשוב לאור התוצאות האלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully