וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים ישבתו מחר לכמה שעות: "מסוכן להישאר נייטרליים"

עודכן לאחרונה: 18.7.2023 / 19:50

ההסתדרות הרפואית הודיעה על צעד מחאה נגד המהפכה המשפטית, לאחר ש-3,000 רופאים חתמו על עצומה שקוראת להשבית את המערכת. "אני לא יכולה להיות רופאה בדיקטטורה", הסבירה מנהלת יחידה בשיבא תל השומר. 500 רופאים אחרים חתמו על עצומה שמתנגדת למהלך, וטענו כי הוא לא חוקי

בווידאו: "יום שיבושים: הפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ההסתדרות הרפואית (הר"י) תשבית מחר (רביעי) את מערכת הבריאות לשעתיים, בשעות 10:30-08:30, במחאה על המהפכה המשפטית וביטול עילת הסבירות. הרופאים הודיעו כי במסגרת ההפגנה יתקיימו ישיבות הסברה בשעות הבוקר וכי "ההסתדרות הרפואית תעשה הכול על מנת למנוע פגיעה בציבור המטופלים".

לפי ההנחיות שהעבירה ההסתדרות הרפואית, בתי החולים ישבתו מחר בין השעות 08:30-10:30 בבוקר בלבד, ולפיכך טיפולים שנקבעו למועד מוקדם לתחילת השביתה יתקיימו כמתוכנן. כמו כן, במרפאות הקהילה תתקיים שביתת המחאה בין השעות 08:00-10:00 בבוקר. בנוסף, במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים.

אולם בהסתדרות הבהירו כי טיפולי חירום כמו שירותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות, טיפול IVF וטיפולים אונקולוגיים - יפעלו במהלך השביתה. כמו כן, מטופלים שיגיעו לטיפולים ולפרוצדורות רפואיות, ולא ניתנה להם הודעה על דחייתם, יקבלו את הטיפול. עוד הוסיפו בהסתדרות כי מנכ"לים, מנהלי בתי חולים, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר - לא ישבתו.

גם מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתנות לדחייה, טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון, טיפולי IVF, אשפוזי יום, ומיון טראומטולוגי, לא ייקחו חלק בשביתה. בהסתדרות הרפואית מסרו בנוסף כי בכל בית חולים תוקם ועדת חריגים מקומית בנוסף לועדה ארצית.

הפגנה של של רופאים ואחיות במחאה על המהפכה המשפטית, מוזיאון ת"א, 16 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנת רופאים נגד המהפכה המשפטית, מרץ האחרון/ראובן קסטרו

בקופת החולים מאוחדת הודיעו כי הרופאים שיחליטו לשבות לא יקבלו שכר עבור השעות בהן שבתו: "אנחנו מכבדים את זכותו של כל עובדת או עובד לשבות, אבל בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר, כגוף ציבורי לא נוכל לשלם על שעות שצוות רפואי בוחר לשבות". ומסרו בנוסף: "רוב רופאי הקופה הם רופאים עצמאיים ולא חברים בהסתדרות הרפואית".

מוקדם יותר חתמו 3,000 רופאים על עצומה הקוראת להסתדרות הרפואית להשבית את מערכת הבריאות. מנגד, 500 רופאים חתמו על עצומה המתנגדת להחלטה של הר"י וקובעים כי לא ישתתפו בהשבתה "הלא חוקית", לטענתם.

פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, הסבירה לוואלה מדוע היא מצדדת בהשבתת מערכת הבריאות. "אנחנו בימים מאוד מסוכנים, ולכן היום להישאר נייטרלי ולא להתערב זה לא הגיוני ואפילו מסוכן. מקצוענות ברפואה זה לא רק לתקן לב או להשתיל איברים, רפואה זה עניין מהותי של שוויון וצדק", אמרה.

"אני לא יכולה להיות רופאה בדיקטטורה", קובעת רגב. "הסיטואציה היום זה לא דיון על עילת הסבירות, המטרה של השרים והממשלה היא ברורה - מהפכה משפטית. ברור שהם רוצים להחליש את מערכת המשפט". לרגב יש גם מסר לעמיתיה הרופאים: "מי מעמיתי שרוצה לעצום עיניים זו בעיה שלו. אפשר להגיד כל הזמן אני רוצה לחיות בדמוקרטיה ובעצם לקדם דיקטטורה - זה מה שראש הממשלה שלנו עושה כל הזמן. מי שרוצה להישאר שבוי זה בעיה שלו, בכל דיקטטורה יש כאלו. לשמור על נייטרליות זה ממש פשע".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפגנת רופאים ואחיות במחאה על המהפכה המשפטית,הקריה תל אביב 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנת רופאים נגד המהפכה המשפטית, מרץ 2023/ראובן קסטרו

לעומתה, ד"ר בעז קלוש, רופא מרדים בבית החולים הדסה עין כרם, טוען שהרופאים לא צריכים להתערב בהחלטה פוליטית. "חד משמעית אני לא אשבות וההערכה שלי היא שרוב הרופאים לא ישבתו. בנוסף, אני אעשה מה שאני יכול לסכל את השביתה הזו", אמר.

"לרופאים אין שום הכשרה להחליט בסוגייה כזו אז הם צריכים להיעזר במשפטנים", קובע קלוש. "יש משפטנים שחושבים כך ויש כאלה שחושבים אחרת. לא יכול להיות שארגון יציג של עובדים יקבל החלטה פוליטית לגמרי ויכפה את ההחלטה הזה עלי. הר"י צריכה להיאבק על זכויות רופאים, מאבקי עבודה וקידום הרפואה בישראל, ולא להתעסק בפוליטיקה בכלל. צריך להחזיר אותם למקום הנכון שלהם, וזה חלק מההתנגדות שלי להחלטה. הם לא מייצגים אותי, וכרגע פוגעים בי גם לעתיד לבוא כשהם יתעסקו בדברים שהם כן צריכים להתעסק בהם".

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו תקף את החלטת ההסתדרות: "בקליניקות הפרטיות ובבתי החולים הפרטיים הרופאים ממשיכים לתת שירותים מלאים, לא יתכן שתרכבו ותנהלו את המחאה על גבם של אזרחי ישראל בדגש על המוחלשים. כיו"ר ועדת הבריאות אני מודיע מי שישחק פוליטיקה ברפואה הציבורית ובמטופלים הזקוקים לה, ימצא מולו את כל חברי הוועדה עם הטלת סנקציות ככל שידרשו. מאזן שיתוף הפעולה בין הר"י לוועדה ישתנה".

סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר שיגרה מכתב ליושב ראש ההסתדרות הרפואית איימה כי אם השביתה תצא לפועל, תחדול מלטפל בצרכי הארגון. "הכנסתם שיקולים זרים לתוך קודשי הרפואה ופגעתם בחולים - תודרו לצמיתות משולחני כאמונה על תחום הבריאות. במעשיכם אתם שותפים להסתה והפחדת הציבור ולהכנסת שיקולים פוליטיים הזרים לכל רציונל רפואי", כתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully