וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט סולברג: "לא חשבתי על תיקון עילת הסבירות בדרך של חקיקה"

הודעתו החריגה של שופט העליון שומטת את הבסיס מטענותיו של ראש הממשלה נתניהו לפיהם הצעת החוק שהקואליציה מקדמת נתמכת בידי סולברג, ואף מכונה "סבירות סולברג". גורם בקואליציה: "הוא חושב שזה צריך לבוא בפסיקה, אנחנו חושבים שאין מה לחכות וצריך לתקן בחקיקה"

נתניהו: עילת הסבירות לפי המתווה שקבע סולברג - לא קץ הדמוקרטיה/ללא

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג פירסם היום (שני) הודעה לתקשורת, לפיה הוא מתנגד לשינויים בעילת הסבירות בדרך אותה מקדמת הממשלה. "לא חשבתי אז, לפני שלוש וחצי שנים, באותה הרצאה, על תיקון בדרך של חקיקה; חשבתי על מגמה שתבוא לידי ביטוי בפסיקה", כתב בהתייחסו לדברים שכתב לפני כשלוש שנים בכתב העת "השילוח" ולהצעת החוק של הממשלה. סולברג ידוע כשופט שמרן, ובממשלה נשענו על פירסומיו בנוגע לצמצום עילת הסבירות על מנת להצדיק את הצעת החוק. ראש הממשלה אף כינה לאחרונה את החוק כ"סבירות סולברג".

"בסיום הרצאתי אף ציינתי, כי פרשנות, סבירות ומידתיות "מזמנים אתגרים משמעותיים, ומחייבים אותנו להרחיב ולהעמיק את הדיון החשוב על אודות גבולותיו הראויים של שיקול הדעת השיפוטי", הוסיף סולברג. בהמשך השופט הבהיר כי "השיב לשאלה ביחס למאמרו מלפני שלוש שנים וחצי , ולא נקט כל עמדה ביחס להליכי החקיקה שבימים אלה".

גורם בקואליציה מסר כי "סולברג עומד על עמדתו העקרונית, רק שהוא חושב שזה צריך לבוא בפסיקה ואנחנו חושבים שאין מה לחכות וצריך לתקן בחקיקה".

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
שופט בית המשפט העליון נעם סולברג/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

לפי סולברג, יש לצמצם ולא לבטל את עילת הסבירות ולהפעיל אותה רק על החלטות של דרג מינהלי ולא על החלטות של דרג נבחר. "צמצומה של עילת הסבירות המהותית והחלתה רק ביחס להחלטות של דרג מקצועי, להבדיל מדרג נבחר, עשויה להישמע אולי מרחיקת לכת. שלטון החוק ברשויות השלטון מה יהא עליו? אנסה להפיג מעט את החשש: הביקורת השיפוטית על החלטות הדרג הנבחר שרירה וקיימת", כתב סולברג בכתב העת.

סולברג הסביר: "צמצומה של עילת הסבירות המהותית איננו מבטל את עילות הביקורת המסורתיות העומדות לרשותו של בית המשפט. מבין העילות הללו ראוי לייחד מילים מספר לעילת המידתיות, שמכוחה בית המשפט מבקר החלטות מנהליות הפוגעות בחירויות יסוד של הפרט. היא חשובה לענייננו, שכן טמון בה פוטנציאל רב למלא את חסרונה של עילת הסבירות המהותית בכל הקשור לביקורת שיפוטית על החלטות הדרג הנבחר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

בסרטון שפרסם נתניהו לפני שבוע, התהדר ראש הממשלה בקידום צמצום עילת הסבירות ב"מתווה סולברג". "כל עילת הסבירות, לפי המתווה שקבע השופט סולברג, הוא לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה", אמר נתניהו. "סבירות סולברג מתקנת את זה. גם לאחר התיקון, בית המשפט זכויות האזרח לא ייפגעו בשום צורה. בית המשפט ימשיך לפקח על חוקיות הפעילות ומינויים של הממשלה. הממשלה והשרים לא יוכלו לשקול שיקולים זרים ולפעול בניגוד עניינים או למנות מינויים לא כשירים. סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה", הוא הסביר.

ממפלגת הליכוד נמסר: "כבוד השופט סולברג שב והבהיר שהוא דבק בעקרונות הקיימים לגבי תיקון עילת הסבירות, בדומה לנשיאי העליון לשעבר, השופט גרוניס והשופט לנדוי. בניגוד לפרסומים בתקשורת, ובהתאם להבהרה שהוציא, כבוד השופט סולברג לא סתר את מהות החוק - צמצום עילת הסבירות בנוגע לנבחרי ציבור. הפער הקיים הוא טכני ונוגע אך ורק בדרך תיקונה, אם בפסיקה או בחקיקה. מאז השופט סולברג אמר את דבריו חלפו שלוש שנים וחצי, דבר לא השתנה והשופטים לא שעו לקריאתו ולא שונתה הפסיקה. על כן, הקואליציה תקדם את תיקון עילת הסבירות בדרך של חקיקה, לפי מתווה סולברג".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הגיבה גם היא על הודעת השופט: "כבוד השופט סולברג אומר בדרכו שמדובר בקואליציה מסוכנת של שקרנים שהשתמשה בשמו כדי לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית. ‏עם שקרנים אסור להידבר! ‏זה הזמן להעצים את המאבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully