וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הפרה את החוזה הכתוב בין המדינה לעמה

ד"ר אורן תבור, רופא ילדים

13.7.2023 / 8:31

הציבור פעל השבוע בשליחות האמירה "אל תשאל מה המדינה שלך יכולה לעשות עבורך, תשאל מה אתה יכול לעשות עבורה". הסיבה למה שראינו ברחובות הייתה הפרת החוזה הקדוש, שרבים נלחמו וקיפחו חייהם עבורו - ומעולם הוא לא היה של הכנסת כדי להפר אותו. דעה

יום השיבושים: מחאות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ון פ. קנדי ידוע באמירה המפורסמת "אל תשאל מה המדינה שלך יכולה לעשות עבורך, תשאל מה אתה יכול לעשות עבורה". חלקים גדולים מהציבור, שהשבוע יצאו להפגין בכל רחבי הארץ, חלקו הוכה, נדרס על ידי סוסי משטרה, אוים או הותקף על ידי עבריינים עצבניים, חלקים גדולים מציבור זה, פעלו ברוח משפט זה. הם חירפו נפשם בקרב לשמירה על ביטחון המדינה. גידלו בנים ובנות שסיכנו חייהם בעבור המדינה, נתנו עבורה שנים קריטיות מחייהם, פעלו בהתאם לחוקיה, שילמו את מיסיה, תרמו ממרצם ומיכולתם, מהתנדבותם ומאהבתם כדי שמדינת ישראל תוכל להתקיים.

עד השבוע היה ברור מאוד מי זו אותה מדינה. מדינת ישראל היא הרוח. מדינת ישראל היא מיהו ומהו הגר בכותלי אותם רגבים שגבולם משתנה באופן גמיש לאורך שלושה וחצי אלפי שנות העם כאן. מדינת ישראל הוגדרה כעם הספר. המדינה שהוקמה על שרידי חורבן בתיה הקודמים. אלו שהוקמו כאן לפני אותם אלפי שנים. ייחודה, בהכרה בספר בתחילה ובהמשך בחוכמה היהודית רבת השנים אשר באה בהגדרתה הסמויה ללמד את האדם להכיר את אופן פעילות נפשו.

החוכמה הפסיכולוגית האדירה הכרוכה בתוך אותם שלושת אלפי שנות ידע, סייעה לקבוצת האנשים שכונתה העם היהודי, לצלוח אלפיים שנות גלות, אלפיים שנים שבהן חיו כמיעוט נרדף פעמים רבות, בתוך קהל רב של אנשים שלא היו נגישים לידע זה והצליחו לשרוד בזכותו. לאחר אותן אלפיים שנות גלות, נוסחה בצורה מעמיקה הגדרת המדינה המחודשת של העם היהודי: מדינת ישראל תְּהֵא מֻשְׁתָּתָת עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם, לאור חזונם של נביאי ישראל.

מכת"זית במהלך הפגנה נגד המהפכה המשפטית, נתיבי איילון, 11 ביולי 2023. ניב אהרונסון
מכת"זית במהלך הפגנה נגד המהפכה המשפטית, נתיבי איילון, 11 ביולי 2023/ניב אהרונסון

כך בשורה אחת מחוברת מדינת ישראל המודרנית עם עם ישראל שחי באותו מקום לפני הגלות. חזון איש שהנהיג את החרדים בערב הכרזת המדינה לא התנגד לנוסח זה, בעל סולם המקובל הגדול ביותר באותה תקופה לא התנגד לנוסח זה. הם הכירו בתוקפה. משום שנביאי ישראל, הובילו בתקופתם את ההבנה של נפש האדם. לאור הבנה עמוקה זו, הם קידמו את יסודות אלו, המוזכרים שוב ושוב במקורותינו.

נוסח זה שעליו מושתתת מדינת ישראל המודרנית הוא הסכם לא משפטי, אך רעיוני ומוסרי עמוק, בין המדינה לעמה. מיליונים נולדו ועלו לארץ זו, כי זו הגדרתה. לאור הגדרתה זו, אנשים חרפו נפשם, בקרבות עקובים מדם. רצו אל מול רובים שלופים, כדורים מרחפים וטילים מכוונים, כלפיהם וכלפי ילדיהם, כדי לאפשר לעם היהודי לגור בביתו זה בבטחה. בית שמושתת על יסודות החרות הצדק והשלום ועבורו ראוי בעיניי רבים מהם אף למות.

את החוזה הקדוש הזה, שבין המדינה לעמה, הפרה השבוע בצורה בוטה ולראשונה כנסת ישראל.
כנסת שנבחרה בעורמה. שנבחרה תחת אמתלה של דאגה לאג'נדה ימנית בוויכוח בן 56 השנים על עתיד יהודה ושומרון ובפועל כיוונה להשמדת הדמוקרטיה הישראלית והחלפת אופי השלטון בה.

לבגידה בערכי מגילת העצמאות עליה הוקמה ונבנתה הארץ וסיפוק צרכיהם של קומץ חוטאים קטן.
הפרתם, כנסת ישראל, את החוזה עליו מושתת הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל. חוזה שנקרא מדינת ישראל. פגעתם בחירות פגעתם בצדק ופגעתם בשלום. מעולם לא קיבלתם מנדט לעשות כך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מפגינה נפצעה במהלך ההפגנה על המהפכה המשפטית. 11 ביולי 2023. עדי עייש, אתר רשמי
מפגינה נפצעה במהלך ההפגנה על המהפכה המשפטית. 11 ביולי 2023/אתר רשמי, עדי עייש

הפרתם את החוזה הכתוב בין המדינה לעמה. חוזה אשר עליו נלחמו וקיפחו חייהם בנים ובנות רבים של עמנו. והוא מעולם לא היה שלכם להפר אותו. הפרתם אותו מהסיבה העיקרית שבעטיה הוא נכתב. הפרתם אותו כי לראשונה בתולדות המדינה נוצרה בקואליציה קבוצה מספיק גדולה של אנשים שהגיעו לעמדת ההחלטה במדינה בלי שהבינו את הכתוב בדברי הנביאים או במגילה. לא במקרה הגעתם לשם.

הפרצה הקוראת לגנב בדמות היעדר חוקה בישראל, אפשרה למחוקק להזדקק לאסוף רוב של מעל חצי מהכנסת, שיורכב מאנשים שלא מבינים את הכתוב שם, כדי להפוך את הארץ על פיה. נבחרתם בקפידה במשך שנים, עד שהגעתם לרוב הנוכחי בכנסת שאפשר לכם להשתולל. בחרו אותכם כאנשים בעלי יכולת דיבור, כעס, שנאה או תאווה ועיוורון לרגשות האנושיים הבסיסיים. וכשהצלחתם כסוס טרויאני במסווה של ממשלת ימין לתפוס את הרוב בכנסת, יצאתם מהסוס והכרזתם מלחמה על הגדרת המדינה.

הנביאים, קודמיהם ואחריהם הזהירו מפניכם. בהבנתם העמוקה למבנה נפש האדם. הם הזהירו ממה שקורה לאדם כאשר הוא נכבש על ידי יצרים כמו כעס או תאווה. הם ידעו את סכנות הכיבוש הרגשי על יכולת האדם לראות נכחה. לראות את טבע האדם כמות שהוא. לראות את הדרך הנכונה של המין האנושי לשגשג. אותה דרך שרואה כל אדם בלי קשר לדת גזע ומין כאשר נחה דעתו. כאשר נפשו שלווה, מוחו רגוע ודעתו צלולה. כאשר הוא יכול לראות את הדברים כמות שהם. בין אם הוא יהודי, נוצרי, מוסלמי, בודהיסטי או כל שם אחר ששמה ההיסטוריה לקבוצות שונות של מינינו.
השבוע ראינו את זה. ראינו איך נראה אדם שמרים סלע על מפגינים כדי לרוצץ את גולגלתם, מרוב שהכעס מונע ממנו לראות כל דבר אחר.

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023/ראובן קסטרו

כעס עושה זאת. הוא מעוור. חלק מתומכי הרפורמה הם אנשים כל כך כועסים, כל כך מלאים בשנאה שהם רק מעוניינים לפגוע בצד השני. בלי בכלל לנסות להבין את מהות ביטול עילת הסבירות או משמעות ביטול הדמוקרטיה. הם יכולים היו להבין, אלמלא הכעס היה מציף את כל יכולתם לראות. חולשה זו של האדם נוצלה לאורך כל ההיסטוריה על ידי שליטים צמאי דם.

השילוב של יכולת שכנוע או רטוריקה טובה עם היעדר יכולת לראות את טבע הדברים כמות שהם, דפק כבר את העולם לא פעם. רוטמן ולוין כל כך מוצפים בתאוות כוח ושלטון שהם לא רואים את נזקיהם של מהלכיהם. בן גביר וסמוטריץ' כבושים על ידי הכעס, השנאה ותאוותם לגבולות מקראיים. הם חסרי יכולת לראות את נזק פעולתם באופן עמוק ובסיסי.

גלנט ודיכטר שידעו בעבר לראות לעומקם של דברים, איבדו את היכולת בגלל שרוחב ראייתם צומצם בגין הסביבה בה הם הטביעו את עצמם. ביבי שיכל לראות המון, איבד את יכולתו זאת בגלל חולשתו לכיבוש על ידי תאוות כוח ומושכלות שסימאו את ראייתו הכוללת לנזקים האדירים שהוא עושה לעמו
וגולדקנופף, גפני ודרעי שצוו על ידי אלוהיהם לא לשבת במושב לצים, לא רק שיושבים בה, אלא גם הולכים ומוליכים שלא בדרך ה' את צאן מרעיתם.

אותה דרך שעליה הטיפו נביאי ישראל לאורך כל השנים. והזהירו חזור והזהר מהבור שאליו נופלים המתעלמים ממנה. מבין כל תומכי הרפורמה, הבושה אותה צועקים המפגינים שוב ושוב, מכוונת בעיקר אל צאן מרעיתם של אלו. אותו קהל שמחונך לחוש בה. אף איש לא הגדיר מעולם מיהו אותו האל, אך רבות דיברו על דרכו. פיצוח מבנה נפש האדם, אותו פיצוח עליו מושתתת החוכמה היהודית ואשר לאורה נכתבה מגילת העצמאות הזהירה כל השנים מהחולשות בהן לקיתם. לא כובע, לא כיפה ולא בלורית, מעולם לא הסתירו את המתרחש בנפשו של החוטא.

ד"ר אורן תבור הוא רופא ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully