וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה בחרה נציג לוועדה למינוי שופטים; לפיד איים: אם הוועדה לא תכונס - אעתור לבג"ץ

12.7.2023 / 11:11

כחודש לאחר שקארין אלהרר נבחרה כנציגת האופוזיציה והסירוב של טלי גוטליב מהליכוד להסיר מועמדותה, הכנסת בחרה את לוועדה את ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. לפיד לנתניהו ולוין: הימנעות מכינוס הוועדה - התעלמות חריגה מהאינטרס הציבורי והפרת חובת הנאמנות

בווידאו: נתניהו עולה במדרגות לאחר החלטת הליכוד להצביע\ נגד כל המועמדים לוועדה למינוי שופטים/רוני כנפו

ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית נבחר היום (רביעי) כנציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, ברוב של 86 קולות, כולל של ח"כים מהאופוזיציה. קרויזר היה המועמד היחיד מהקואליציה, לאחר שח"כ משה סלומון מהציונות הדתית משך את מועמדותו. אולם, לבחירתו אין כמעט רלוונטיות, בשל הצהרתיו של שר המשפטים יריב לוין כי אין בכוונתו לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת לוין כי אם הוועדה לבחירת שופטים לא תכונס בתוך 14 ימים, הוא יעתור לבג"ץ. "בהתאם לחוק בתי המשפט, הסמכות שיש לשר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים הינה חובה, וכי לשר המשפטים אין שיקול דעת בהחלטה האם לכנס אותה", נכתב. "הימנעות מהפעלת הסמכות לכנס את הוועדה לבחירת שופטים מהווה התעלמות חריגה מהאינטרס הציבורי והפרת חובת הנאמנות המוטלת על הממשלה ועל שר המשפטים. ההחלטה על הימנעות מבחירת שרה לכהן בוועדה כמו החלטה להימנע מכינוס הוועדה - מקורה בשיקולים אישיים ופוליטים שאינם בסמכות שר המשפטים לשקול".

נציג הקואליציה שנבחר לוועדה לבחירת שופטים יצחק קרויזר עם יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
יצחק קרויזר ושמחה רוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מלבד קרויזר וסלומון, גם עידן רול ורון כץ מיש עתיד הגישו את מועמדותם לשמש כנציג הנוסף של הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. מלבד נציג הוועדה, ייבחר גם נציג נוסף לוועדה לבחירת דיינים, לצד פנינה תמנו שטה.

היום, ח"כ קרויזר אמר בריאיון לרשת ב' כי מי שלא יהיה מחובר לתפיסת עולם ציונית ויהודית אינו ראוי להיות שופט. "אם יהיה לנו אירוע של שופט שלא מכבד את ההמנון, לא מכבד את הדגל ואת סמלי המדינה, למה לתת לו לשפוט?", תהה, "גם מי שפועל נגד תפיסת עולם של ההתיישבות היהודית בארץ ישראל".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הצבעה על הועדה לבחירת שופטים בכנסת 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ההצבעה הקודמת בכנסת על הוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כ קרויזר הוא חבר כנסת נורווגי שנכנס במקום אחד השרים במפלגתו שהתפטר מהכנסת. אם בהמשך הקדנציה השר ירצה לשוב לכנסת - נציגותו בוועדה תהפוך ללא רלוונטית ובמצב כזה יתקיימו בחירות מחדש.

בקואליציה אומרים כי אין לכך רלוונטיות לאור הצהרותיו של השר לוין כי אין בכוונתו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בקרוב, למרות המחסור בשופטים. לוין טוען כי ההרכב הנוכחי של הוועדה "לא תקין במדינה דמוקרטית" ומפעיל לחץ על ראש הממשלה נתניהו להביא להצבעה את שינוי הרכב הוועדה בהקדם, ייתכן כבר בחודש הראשון של כנס החורף הבא של הכנסת. עם זאת, עם בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים עשויות להיות מוגשות עתירות לבג"ץ בדרישה שלוין יכנס אותה בהרכב הנוכחי.

יצחק קרויזר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
צפוי להיבחר, ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית/פלאש 90, יונתן זינדל

בחודש שעבר ח"כ קארין אלהרר נבחרה כנציגת האופוזיציה, והבחירות החוזרות אמורות להיות רק על נציג הקואליציה. למרות זאת, כדי למנוע אפשרות של תרגיל נוסף של הקואליציה שיביא לדחיית נוספת של הבחירות, ראש האופוזיציה יאיר לפיד החליט עם יתר סיעות האופוזיציה להגיש מועמדות מטעמן.

לפי גורמים באופוזיציה, מטרת ההתמודדות היא "הפקת לקחים ולהבטיח שנתניהו לא יוכל לדחות את הבחירות בעוד 30 יום, לאפשר בחירה של נציג כלשהו לוועדה לבחירה שופטים - ובעצם לוודא את הקמתה". בחודש שעבר, בסיבוב בראשון של הבחירות לוועדה, הקואליציה החליטה לנסות לדחות אותן ברגע האחרון, באמצעות תרגיל פרלמנטרי מסובך שכשל. בקואליציה מצאו סעיף בתקנון הכנסת שקובע שבמצב של מספר מועמדים שזהה למספר הנציגים שעל הכנסת לבחור - יש לעבור למתכונת של הצבעה בעד ונגד, ואם מספר הקולות בעד לא עולה על מספר הקולות נגד - יש לקיים בחירות חוזרות תוך חודש.

בהמשך לכך, הורו בקואליציה לכל הנציגים שהגישו מועמדות למשוך אותה, מלבד ח"כ טלי גוטליב שסירבה להוראה, והתמודדה לצד אלהרר שהיתה המועמדת המוסכמת של האופוזיציה. התוכנית היתה שהרוב הקואליציוני יגבר על קולות האופוזיציה ויביא לדחייה כוללת של הבחירות לוועדה, אך בבחירות החשאיות היה מי שהפר את המשמעת הקואליציונית והצביע בעד אלהרר, בעוד עבור גוטליב היו אכן יותר קולות נגד. בסופו של דבר, אלהרר אכן נבחרה, אך ללא נציג קואליציה. בהתאם לתקנון הכנסת, בחירות חוזרות נקבעו כעבור חודש והן כאמור, עתידות להתקיים היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully