וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה קיבלה רק הבטחה מעורפלת בפסגת נאט"ו; זלנסקי זעם: "חולשה"

מנהיגי הברית מתכנסים בווילנה, כשעל הפרק שאלת חברותה של קייב. הם אמרו כי "עתידה בברית", אך סירבו לתת לוח זמנים מוגדר לכך. נשיא אוקראינה כינה זאת "אבסורד", אך יקבל טילים ארוכי טווח מצרפת. רוסיה: עוקבים מקרוב אחר הפסגה וננקוט את הצעדים הנדרשים

בווידאו: החלה פסגת נאט"ו בליטא/רויטרס

מנהיגי נאט"ו התכנסו אמש (שלישי) לפסגה היסטורית בליטא, כשעל הפרק נמצאת סוגיית הצטרפותה של אוקראינה לברית. הברית שלחה "מסר חיובי" לגבי צירופה של קייב ואמרו שעתידה הוא בתוך הברית, אך מנהיגיה כבר הבהירו שזה לא יוכל לקרות לפני סיום המלחמה עם רוסיה.

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הנמצא כאורח בפסגה, תקף את העמדה של נאט"ו וכינה אותה "אבסורדית". "זה חסר תקדים ואבסורדי שאין מסגרת זמן להזמנת אוקראינה או לחברותה", כתב זלנסקי בזעם בחשבון הטוויטר שלו. "נראה שאין נכונות להזמין את אוקראינה לנאט"ו או להפוך אותה לחברה בברית".

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי קייב תקבל עוד סיוע צבאי וערבויות ביטחוניות, הקלה בתנאים להצטרפות לברית לצד הקמתה של מועצת נאט"ו-אוקראינה, שתהווה פורמט חדש לשיתוף פעולה בין הצדדים.

בהצהרה שפרסמה נאט"ו עם תחילת הפסגה, היא הסירה את הדרישה מאוקראינה למלא אחר "תכנית פעולת החברות" וסילקה בכך מכשול בפני כניסה עתידית של קייב לברית. "העתיד של אוקראינה הוא בנאט"ו, נאמר בהצהרה. "אנחנו נהיה בעמדה לתת לה הזמנה להצטרף לברית כשהחברות יסכימו שהבשילו התנאים לכך".

"אנחנו מאשרים מחדש את הסולידריות חסרת הפשרות שלנו עם הממשלה ועם העם באוקראינה בהגנתם ההירואית על ארצם, שטחם והערכים המשותפים שלנו". בנוסף לכך, נאט"ו שלחה מסר תקיף לרוסיה, שאותה הגדירה בתור "האיום המשמעותי והישיר ביותר לביטחונן של בעלות הברית ולשלום וליציבות באזור האירו-אטלנטי".

מנהיגי נאט"ו מצטלמים לתמונה קבוצתית בפתח הפסגה בווילנה, ליטא, 11 ביולי 2023. רויטרס
מנסים להציג חזית אחידה מול רוסיה. מנהיגי נאט"ו מצטלמים בפתח הפסגה בליטא, אמש/רויטרס

בין חברות הברית קיימת מחלוקת לגבי קביעת מועד רשמי להצטרפותה של אוקראינה או אפילו סביב הזמנתה הרשמית. קייב קיוותה לקבל הבטחות מוצקות יותר, אף שהכירה בכך שלא תוכל להתקבל לנאט"ו כל עוד המלחמה עם רוסיה נמשכת. זאת לאור סעיף 5 באמנת הברית, הקובע כי כל מתקפה נגד חברה אחת כמוה כמתקפה נגד כולן.

מדינות במזרח אירופה, חלקן שכנות של רוסיה, תומכות בצירופה של אוקראינה כבר כתה, כשהן גורסות שמטריית ההגנה הקולקטיבית של הברית היא הדרך הטובה ביותר להרתיע את מוסקבה מלתקוף שוב.

מנגד, ארצות הברית וגרמניה נוקטות גישה זהירה יותר מחשש לסכסוך ישיר עם רוסיה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הדגיש כי נאט"ו צריכה להישאר מאוחדת נגד ניסיונותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפצל אותה. "אני עדיין חושב שהנשיא פוטין חושב שהדרך שבה הוא יצליח היא לשבור את נאט"ו ואנחנו לא הולכים לאפשר זאת", אמר ביידן.

כשנשאל על הביקורת של זלנסקי, אמר סטולטנברג במסיבת עיתונאים: "מעולם לא היה מסר חזק יותר מנאט"ו בשום שלב, הן בכל הנוגע למסר הפוליטי של הדרך העתידית לחברות והן לתמיכה הקונקרטית מצד בעלות הברית בנאט"ו". לדבריו, גם הליכי הצטרפות קודמים לנאט"ו לא לוו בלוחות זמנים. "הם מבוססים על תנאים, תמיד היו", אמר מזכ"ל נאט"ו. החברה הטריה ביותר בברית, פינלנד, רשמה את הופעת הבכורה שלה היום.

זלנסקי, מצדו, הגדיר את הניסוחים האלו כהפגנת "חולשה" מצדה של הברית הצפון-אטלנטית. "אי-ודאות היא חולשה, ואני אדון על כך בגלוי במהלך הפסגה", אמר נשיא אוקראינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ורעייתו בפסגת נאט"ו בווילנה, ליטא, 11 ביולי 2023. רויטרס
ציפה ליותר מהבטחות מעורפלות. זלנסקי עם רעייתו בווילנה, אמש/רויטרס

הפסגה נערכת בזמן מתקפת הנגד האוקראינית, שאליה נערכה קייב חודשים ארוכים אך תוצאותיה עד שלב זה אינן משביעות רצון מספיק. בין ההבטחות החדשות שקיבלה קייב, היו אלו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהודיע לפני תחילת הפסגה כי פריז תספק לה טילים ארוכי-טווח.

"החלטתי להגדיל את משלוחי הנשק והציוד כדי לאפשר לאוקראינים להשיג יכולת לתקוף בעומק", אמר מקרון עם הגעתו לפסגה. טילי השיוט שתספק צרפת לקייב הם בעלי טווח של 250 ק"מ, כמעט פי שלושה מהטווח המקסימלי הנוכחי של הכוחות האוקראיניים.

גורם צבאי צרפתי הדגיש כי אין מדובר בהסלמה, משום שלטענתו אוקראינה הבטיחה שלא לתקוף באמצעותם את שטחה של רוסיה וכי מוסקבה עצמה משתמשת בטילים בעלי טווח ארוך יותר. הגורם אמר כי הטילים ישוגרו ממטוסים שאינם מתוצרת מערבית.

גם גרמניה הכריזה על סיוע נוסף לאוקראינה בשווי 700 מיליון איורו, כולל שני סוללות פטריוט, ועוד טנקים וכלי רכב משוריינים.

הפסגה קיבלה חיזוק גם מהסיכוי הגובר שבדיה תצטרף בקרוב לנאט"ו, לאחר שנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הסיר אתמול בפתאומיות את התנגדותו למהלך, תוך שהוא דוחף לחידוש השיחות בין טורקיה לבין האיחוד האירופי על הצטרפותה לגוש.

נזקי פגיעת מל"ט מתאבד במחוז קייב, אוקראינה, 11 ביולי 2023. רויטרס
שרידי מתקפת מל"טים במחוז קייב, אתמול/רויטרס

במוסקבה, דובר הקרמלין אמר כי רוסיה עוקבת מקרוב מאוד אחר הפסגה, תבצע "ניתוח עמוק" של הצהרות מנהיגי המערב ותנקוט את האמצעים כדי להגן על ביטחונה. הדובר, דמיטרי פסקוב, התייחס גם להסכמתה של טורקיה לאשר את צירופה של שבדיה לברית המונה כיום 31 חברות. הוא טען כי יהיו לכך השלכות שליליות ברורות על ביטחונה של רוסיה, שתנקוט לדבריו צעדים דומים לאלו שעשתה לאחר שפינלנד הצטרפה לנאט"ו.

לדברי פסקוב, התפשטות הברית הצבאית המערבית למרכז ומזרח אירופה עם קריסת ברית המועצות בתחילת שנות ה-90 היא זו שהובילה מלכתחילה למשבר הנוכחי באוקראינה. "נראה שמנהיגי אירופה לא מבינים שהתפשטות נאט"ו לכיוון גבולותיה של רוסיה היא טעות", אמר.

שעות לפני תחילת הפסגה, אוקראינה האשימה את רוסיה בשיגור מל"טים מתאבדים אל קייב ואל עיר הנמל אודסה, ואמרה כי היא הפילה 26 מתוך 28 מהם. מושל מחוז אודסה שלחופי הים השחור אמר כי 22 מל"טים הופלו בשמי האזור, אך מבנה מנהלי בנמל ספג נזק. לדבריו, שריפה שפרצה במסוף תבואה סמוך לנמל כובתה במהירות.

בנוסף לכך, גורמים אוקראיניים במחוז חרסון שבדרום המדינה אמרו כי אישה נהרגה מהפגזות רוסיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully