וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"צ: לא נפנה את חומש, לנוכחות שם חשיבות מדינית "ראשונה במעלה"

7.7.2023 / 15:39

המדינה השיבה לעתירות שהוגשו לביץ המשפט בדרישה לפנות את הישיבה שבצפון השומרון, ובין היתר, ציינה כי "גדיעת הנוכחות הישראלית במקום עלולה לגרור עימה השפעה שלילית רוחבית בכל מרחב יהודה ושומרון". מוקדם יותר היום, צה"ל פיזר את צעדת המחאה של "שלום עכשיו" לחומש

בוידאו: אחרי ביטול חוק ההתנתקות בשומרון: הישיבה בחומש הועתקה לאדמות מדינה/TPS

המדינה השיבה היום (שישי) לעתירות שהוגשו לבג"צ בדרישה לפנות את הישיבה בחומש שבצפון השומרון, ובין היתר, ציינה כי "עצם השמירה על נוכחות ישראלית מתמדת במרחב - נושאת עימה חשיבות מדינית ראשונה במעלה".

לטענת המדינה, לאחר שהישיבה הועברה מאדמות פרטיות פלסטיניות לאדמות מדינה - לפלסטינים ישנה אפשרות לגשת לאדמותיהם הפרטיות, ולכן, "התמונה העובדתית השתנתה מן היסוד".

"התפתחויות מהותיות שחלו מאז מתן הצו-על-תנאי משנות מן היסוד את כלל התמונה העובדתית והמשפטית הרלוונטית לענייננו", נטען בתשובת המדינה לבג"צ. לצד זאת, המדינה טענה כי "גדיעת הנוכחות הישראלית במקום עלולה לגרור עימה השפעה שלילית רוחבית בהיבטי סדר ציבורי, בכל מרחב איו"ש".

כמו כן, המדינה ביקשה מבג"צ לאפשר לה לסיים את הליכי ההסדרה במקום בחודשים הקרובים ולדחות את המשך ההליך בביתה משפט לעוד כ-10 חודשים. עוד המדינה הבהירה כי ב"כוונת הדרג המדיני להסדיר את השהות הקבועה של הישיבה במקום".

"הדרג המדיני מבקש להדגיש בפני בית המשפט הנכבד כבר בפתח הדברים, כי על רקע רצח תלמיד הישיבה (יהודה דימנטמן - ב"א) שהתרחש במקום, עצם השמירה על נוכחות ישראלית מתמדת במרחב, על גבי אדמות מדינה, כדין, ומבלי להפריע לשימוש בעלי החלקות הפרטיות באדמותיהם, נושאת עימה חשיבות מדינית ראשונה במעלה", נכתב בתשובת המדינה לבג"צ.

יישוב חמש. Photo by Hillel Maeir/Flash90, אתר רשמי
חומש, תמונת ארכיון/אתר רשמי, Photo by Hillel Maeir/Flash90

מוקדם יותר היום, תנועת "שלום עכשיו" קיימה צעדת מחאה משבי שומרון לכפר הפלסטיני בורקה. לאחר מכן, מאות מפעילי התנועה צעדו מהכפר למה שכינו "מאחז העבריינים האלים חומש", כלשטענתם, "המאחז יושב על אדמות בני הכפר ואשר במקום לפנותו, מנסה כעת הממשלה להקים במקום התנחלות חדשה".

כשפעילי התנועה התקרבו לכפר בורקה, כוחות צה"ל ניסו למנוע מהם את הכניסה אליו, ואף השתמשו בגז מדמיע על מנת לפזר את הצועדים. בצה"ל טענו כי המוחים נכנסו לשטח צבאי סגור מבלי להשיג אישור נדרש לכך. בסופו של דבר, כמאה פעילים הצליחו להיכנס לכפר והחלו בצעדה לכיוון חומש. לטענת הארגון, מטע נשרף כתוצאה מהאמצעים שהפעילו החיילים.

ב"שלום עכשיו" תקפו את החלטת הצבא למנוע מהמפגינים את הכניסה לכפר בורקה וכינו אותה "בלתי נתפסת". לדבריהם, "ישראלים שוחרי שלום נבלמו באלימות קשה מצד הצבא, בעוד שהעבריינים האלימים מהמאחז חומש, שגזלו אדמות פרטיות ומבצעים פוגורמים בפלסטינים מסתובבים חופשי ומקבלים יחס vip. כך נראית מדינה שהזרוע המדינית של נוער הגבעות בממשלה השתלטה על עמדות המפתח במדינה וזה לא מוביל אותנו לעתיד טוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
צעדת "שלום עכשיו" משבי שומרון לחומש. "שלום עכשיו", באדיבות המצולמים
צעדת "שלום עכשיו" לחומש/באדיבות המצולמים, "שלום עכשיו"
צעדת "שלום עכשיו" משבי שומרון לחומש. "שלום עכשיו", באדיבות המצולמים
"העבריינים האלימים מהמאחז חומש, שגזלו אדמות פרטיות ומבצעים פוגורמים בפלסטינים מסתובבים חופשי"/באדיבות המצולמים, "שלום עכשיו"

עוד בתשובת המדינה לבג"צ, נמסר כי "מבלי להפחית מהקושי הנובע מהקמת הבניה הבלתי חוקית החדשה במקום, יוער כבר עתה כי עניין זו חורג בעיקרו מגדרי העתירה דנן והצו על תנאי שהוצא במסגרתה".

עוד ציינה המדינה בתשובתה כי שטח אדמות המדינה צורף לתחום המועצה האזורית שומרון, לה ניתנה הרשאה לתכנון של שטח זה.

"עמדת המדינה היא כי אין מקום להתערבות בית המשפט הנכבד בפעולות המדינה, ולהוצאת צו מוחלט בעתירה זו", קבעו בתשובה לבית המשפט.

כמו כן, במכתב התשובה שנשלח לבית המשפט, צוין כי שיקולי הדרג המדיני ביחס לאכיפה נגד הבנייה הבלתי חוקית באדמות המדינה, "מבוססים על הכוונה להסדיר את השהות הקבועה של הישיבה באדמות המדינה במקום, ועל הפעולות השונות שכבר ננקטו בפועל לשם כך, לרבות שינוי המצב המשפטי החל על השטח בחקיקה ראשית (ביטול חוק ההתנתקות - ב"א) ובתחיקת האזור".

אלפים צעדו למקום הפיגוע בו נרצח יהודה דימנטמן, חומש, 23 בדצמבר 2021. אלישיב רקובסקי, TPS
אלפים צועדים למקום הפיגוע בו נרצח יהודה דימנטמן בחומש. דצמבר 2021/TPS, אלישיב רקובסקי

שמואל וונדי, מנכ"ל ישיבת חומש, בירך על תשובת המדינה לבית המשפט. "התקדמנו שלב נוסף ועוד צעד בתיקון העוול. שמחים שמדינת ישראל עושה את המובן מאליו, מצפים מהממשלה להסדיר בפועל את החזרה לכל ישובי צפון השומרון וגוש קטיף בקרוב", מסר.

מנגד, ב"שלום עכשיו" תקפו את תשובת המדינה: "בזמן שמאות פעילינו צועדים עם פלסטינים למען שלום, בדרישה לפירוק מאחז העבריינים חומש, טוענת המדינה כי יש להמשיך את ההיאחזות הלא חוקית והאלימה במקום. בושה. במקום לפנות את המאחז ויפה שעה אחת קודם, ממשלת הסיפוח מעדיפה לרמוס את החוק, המוסר, והאינטרס הישראלי, עבור הגחמות של סמוטריץ וחבריו. המדינה נותנת פרס לעבריינות, ואם לא נתעורר ונעצור את פרויקט העליונות היהודית על הגבעות, השטחים יכבשו את ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully