וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מנסה למחוק כל זכר לפריגוז'ין: "לא תשמעו עליו עוד"

2.7.2023 / 12:54

מנהיגה של קבוצת ואגנר, שאמור להיות בגלות בבלארוס, לא נראה מאז תום המרד, אך הקרמלין החליט לסגור את כלי התקשורת שלו ולא להזכירו עוד. "זה כאילו שהוא לא היה קיים", אמרו עורכים

בווידאו: סופר: לוקשנקו על מרד ואגנר: "הצעתי לפוטין לא למהר"/רויטרס

הקרמלין מעלה הילוך במאמציו לטשטש את עקבות המרד של קבוצת ואגנר, והרשויות הורו על סגירתם של כמה אתרי חדשות שהפיצו חדשות כזב כדי לקדם את האינטרסים של יבגני פריגוז'ין. ההתקוממות הקצרה של מנהיג ארגון שכירי החרב הביכה את הנשיא ומקורבו לשעבר ולדימיר פוטין, השואף לבסס מחדש את מעמדו שנשחק בעקבות קריאת התיגר חסרת התקדים על סמכותו.

אף שפריגוז'ין טען כי המרד שלא כוון נגד פוטין עצמו, הוא יצא לגלות בבלארוס כחלק מהבנות שהושגו בין נשיא רוסיה לשליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לוקשנקו אמר בשבוע שעבר כי מנהיג קבוצת ואגנר הגיע לארצו, אך הוא לא נראה בשום מקום מאז תום המרד ולא ברור אם אכן הוא נמצא שם. השלטונות ברוסיה, בכל אופן, מנסים לדחוק את פריגוז'ין במהלך שהשלכותיו על פעילות ואגנר באוקראינה ובמוקדי סכסוך אחרים בעולם עוד לא ברורות.

"עד המלחמה באוקראינה ובבאחמוט, בקושי כתבנו על פריגוז'ין", סיפר ל"גרדיאן" עורך לשעבר בסוכנות ידיעות רוסית רשמית, שציטט דברים שאמרו לו עמיתיו. "הוא נתפס כדמות לא ברורה, לא אנטי-ממשלתי אבל מישהו שעדיף שלא לגעת בו. עכשיו זה כאילו שהוא לא היה קיים בכלל".

לדבריו, "הם (העורכים) אומרים: 'נכון, עסקנו במרד, אבל עכשיו אנחנו חוזרים לשגרה, ופריגוז'ין לא יוזכר שוב, בטח שלא בטלוויזיה'".

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023. רויטרס
ירד למחתרת מאז תום המרד. פריגוז'ין/רויטרס

במקביל, יבגני זוברג, מנהל רשת התקשורת "פטריוט מדיה", שהאתר המוביל ביותר שלה היה RIA FAN, הודיע על סגירתה. הוא אמר כי הרשת שלו הגנה הן על פריגוז'ין והן על פוטין מפני התקפותיה של האופוזיציה, כולל מצדו של מנהיגה הכלוא אלכסיי נבלני, שלדבריו "ניסו להרוס את ארצנו". הוא לא נימק מדוע הוא החליט על סגירת הרשת.

בנוסף לאתרים ולכלי התקשורת שבהם השתמש פריגוז'ין כדי להאדיר את שמו וללעוג לראשי צבא רוסיה מאז תחילת המלחמה באוקראינה, דווח כי "חוות הטרולים" הידועה לשמצה שלו ככל הנראה נסגרה. אותה חווה, שכונתה באופן רשמי "סוכנות המחקר של האינטרנט", הפיצה דיסאינפורמציה בארצות הברית ובמדינות מערביות אחרות על מנת לזרוע כאוס ולקדם עמדות פרו-רוסיות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תמונת לוויין של מבנים חדשים מוקמים בבסיס צבאי בטסל, בלארוס, 27 ביוני 2023. רויטרס
תמונת לוויין של מתחם אוהלים חדש בבסיס בבלארוס שבו ככל הנראה ישהו לוחמי ואגנר/רויטרס

בשלב זה, הרשויות טרם הודיעו רשמית על פירוקה של קבוצת ואגנר, אך נראה שפוטין מנסה להשתלט עליה, במיוחד על פעילותה באפריקה ובסוריה. הקרמלין גם שם על הכוונת את חברת הקייטרינג של פריגוז'ין, שסיפקה שירותים לצבא במשך שנים וזיכתה אותו בעבר בכינוי "השף של פוטין". האחרון אמר כי הרשויות יחקרו את החברה, "קונקורד". לדבריו, פריגוז'ין והקבוצה קיבלו כשני מיליארד דולר סיוע ממשלתי בשנה החולפת.

לוחמי ואגנר השתתפו בכמה מהקרבות הקטלניים ביותר במלחמה באוקראינה, ואל שורות הארגון גוייסו אלפי אסירים מתוך בתי הכלא ברוסיה. הקבוצה נוסדה ב-2014 לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה והחלה לתמוך בבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, ומאז התרחבה לאימפריה עסקית ולכלי צבאי שנתן לקרמלין מרחב הכחשה.

הגעתם של פריגוז'ין ואנשיו לבלארוס, הגובלת בכמה מדינות החברות בנאט"ו, מדאיגה את המערב. פולין הודיעה היום על שליחת 500 שוטרים נוספים לגבול עם בלארוס, לאור "המצב המתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully