וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשווי 3 מיליארד דולרים: תירכש טייסת שלישית של מטוסי F-35

2.7.2023 / 11:45

משרד הביטחון הודיע כי ירכוש 25 מכלי הטיס המתקדמים באמצעות כספי סיוע אמריקניים. עם השלמת העסקה יורחב ל-75 צי מטוסי החמקן המתקדמים בעולם, שמפעיל חיל האוויר הישראלי

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

משרד הביטחון הודיע היום (ראשון) כי תירכש טייסת שלישית של מטוסי F-35 המכונים "אדיר", לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את המלצת הרמטכ"ל הרצי הלוי. משרד הביטחון ירכוש מהממשל האמריקני 25 מטוסי F-35 מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין", בשווי שלושה מיליארד דולרים מכספי הסיוע האמריקנים.

משלחת הרכש של משרד הביטחון בארצות הברית תוציא בקשה רשמית למנהלת ה-F35 האמריקנית, במטרה להשלים את אישור וחתימת העסקה בחודשים הקרובים. עם השלמת העסקה יורחב ל-75 צי מטוסי החמקן המתקדמים בעולם, שמפעיל חיל האוויר הישראלי.

היתרון הגדול של ה-F35, לעומת כלי טיס אחרים הוא טווח הטיסה שלו - הוא יכול להגיע עד איראן ולשהות מעליה זמן רב. בנוסף, כושר החמקנות שלו יהווה אתגר למערכת המכ"ם האיראניות לאתר אותו. מעבר לכך, מחשב המטוס יכול לאסוף מודיעין בזמן פעילות - ולייצר מטרות חדשות בזמן אמת.

מטוס ״אדיר״ (F35). דובר צה"ל, אתר רשמי
מטוס F35/אתר רשמי, דובר צה"ל

יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל מסר: "לוקהיד מרטין גאה לתמוך בצה"ל באמצעות אספקת מטוסי ה-F35 ואנו שמחים על החלטת משרד הביטחון להמשיך ברכש המטוסים. חיל האוויר הישראלי הוכיח את יכולותיו המבצעיות של מטוס ה-F35 בטייסות 140 ו-116 ואנו מצפים להמשך הגדלת צי המטוסים בשנים הקרובות. שילוב יכולות חסרות תקדים במטוס ה-F35 כמו חמקנות, היתוך מידע מחיישנים ולוחמה אלקטרונית - מאפשרים למטוס להיות צעד אחד לפני האיומים הקיימים והמתהווים. יכולות הדור החמישי יסייעו למטוס להמשיך ולבצר את ביטחונה הלאומי של מדינת ישראל ואת ההגנה על גבולותיה ואזרחיה, לעוד עשורים רבים".

לפני כחודשיים נודע לוואלה! כי צה"ל ירכוש מארצות הברית כ-20 מסוקי קרב חדשים. עד שנת 2025, חיל האוויר יוציא משימוש בהדרגה 24 מסוקים מסוג "פתן" שברשותו, זאת בדומה לצבאות אחרים בעולם, ויחליף אותם בצי החיל הרכש החדש מארצות הברית. לפי מקורות בצה"ל, בתקופה הקרובה מערכת הביטחון תידרשו לקבל החלטות בהתאם לתקציב המדינה, ולהכריע בין מספר אפשרויות העומדות על הפרק. צה"ל יוכל לרכוש מסוקי "דלתא" ישנים שהוצאו משימוש בצבא האמריקני, ולהעביר אותם שדרוגים, או לחלופין לרכוש מסוקים אפאצ'י חדשים מסוג "אקו". אפשרות נוספת היא להמתין ולרכוש מסוקי קרב מסוג "FARA", שעוד נמצא בתהליכי ייצור ויהיה מוכן רק בתחילת העשור הבא.

גורמים בחיל האוויר טוענים כי המהלך הנכון ביותר הוא לא להמתין לייצור ה"FARA", ולרכוש בזמן הקרוב צי של 20 מסוקי אפאצ'י מסוג "אקו". מסוקים אלו הם בעלי יכולות מבצעיות גבוהות משמעותית מהמסוקים הקיימים בחיל האוויר. הם מהירים יותר, חזקים יותר והמכ"ם המותקן עליהם מאפשר לפעול בטווחים גדולים ומדויקים יותר. בנוסף, הם יכולים לשאת 16 טילים ו-76 רקטות, ובקדמתם מותקן תותח משופר. לפי פרסומים זרים, גם פולין, מרוקו ואוסטרליה מעוניינות במסוקי אפאצ'י מסוג "אקו" מארה"ב, וגרמניה אף החלה ברכישתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully