וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה בסודאן מחריפה: המורדים כבשו בסיס אסטרטגי בחרטום

כוחות ההתערבות המהירה הצליחו להשתלט על מטה כוחות המילואים של המשטרה, ששימש את הצבא ככוח העיקרי ללחימה בבירה. יותר מחודשיים אחרי פרוץ המרד, הלחימה מתרחבת לאזורים נוספים, כולל לאזור הגבול עם אתיופיה ולחבל דארפור

בווידאו: המלחמה בסודאן: המורדים השתלטו על בסיס מרכזי בבירה חרטום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כוחות המורדים בסודאן כבשו בסיס אסטרטגי בבירה חרטום, לצד דיווחים על התרחבות הלחימה לאזור הסמוך לגבול עם אתיופיה. הצבא, שבראשו עומד מנהיג המדינה בפועל, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אישר כי כוחות ההתערבות המהירה, שעליהם מפקד סגנו לשעבר מוחמד דקאלו חמידתי, השתלטו על מטה כוחות המילואים המרכזי של המשטרה.

המורדים, שפתחו בהתקוממות שלהם בשל מחלוקת עם הצבא על העברת השלטון לידיים אזרחיות, אמרו כי הם השתלטו על עשרות כלי רכב משוריינים ומשאיות. הצבא נשען על בסיס עבור הלחימה הקרקעית בחרטום, שבה הוא מתקשה להתמודד עם לוחמי המורדים הניידים שהתפרסו במהירות ברחבי העיר עם תחילת הלחימה ב-15 באפריל.

הצבא מסר בהודעה רשמית כי בסיס המילואים המרכזי של המשטרה נפל אחרי שלושה ימים של לחימה, כשהוא מאשים את המורדים בתקיפת "מוסדות מדינה". פעילים מקומיים אמרו כי לפחות 15 אזרחים נהרגו בלחימה, ויותר מ-80 איש נוספים נפצעו.

עשן מיתמר במהלך הלחימה בחרטום, סודאן, 1 במאי 2023. רויטרס
עשן מיתמר מהלחימה בחרטום, בחודש שעבר/רויטרס

במקביל, תושבים דיווחו אתמול על מתקפה של התנועה העממית לשחרור סודאן-צפון, ארגון המורדים החזק ביותר במדינה, בעיר קורמוק שמדינת הנילוס הכחול הסמוכה לגבול עם אתיופיה. לפי האו"ם, מאות אזרחים נמלטו מעבר לגבול כדי לחפש מקלט בעקבות העימותים במדינת המחוז, בעוד שאחרים נעו צפונה, לעבר הבירה המחוזית.

בשנה שעברה, עימותים שבטיים במדינת הנילוס הכחול הותירה מאות הרוגים. בשבוע שעבר, הארגון ניהל קרבות עם הצבא במדינת קורדופאן הדרומית שעוררו חשש מהתפשטות הסכסוך למחוזות הדרומיים של סודאן. הלחימה התחדשה גם בחבל דארפור, שבו אירע רצח עם ב-2003 במעורבות מיליציות ערביות שמאז אוחדו תחת כוחות ההתערבות המהירה של חמידתי.

הצבא והמורדים הסכימו על שורת הפסקות אש שהושגו בתיווך ערב הסעודית וארצות הברית, אך אלו קרסו במהרה והשיחות ננעלו בשבוע שעבר. המלחמה גרמה למשבר הומניטרי גדול, ויותר מ-2.5 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם ו-600 אלף מהם ברחו למדינות שכנות. רובם פנו צפונה למצרים או מערבה לצ'אד, הגובלת בדארפור.

חלק מהמשפחות יבלו את חג הקורבן הרחק מקרוביהם. "זו הפעם הראשונה שאני מבלה את החג הרחק מסודאן, ולבדי", אמרה ספיה ג'ומה אדם, שנמלטה עם שלושת ילדיה מהמלחמה לגיזה שבמצרים. "לולא המלחמה הזו, לא הייתי עוזבת את סודאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully