וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרד של ואגנר החליש את פוטין, ואוקראינה תנסה לנצל זאת בשדה הקרב

25.6.2023 / 9:00

נשיא רוסיה השתמש במפקד שכירי החרב כדי להחריב את ערי אוקראינה ולהפיל את הממשל הפרו-מערבי בקייב, עד ששאיפותיו של פריגוז'ין הביאו אותו לשערי הקרמלין. אף שההתקוממות נגמרה בתוך יממה, היא עשויה להיות הדלק שקייב זקוקה לו כדי להאיץ את מתקפת הנגד שלה

בוידאו: מפקד קבוצת ואנגר: מחזירים את הכוחות לבסיסים כדי להימנע משפיכות דמים/רויטרס

בסיומה של יממה דרמטית והיסטורית ברוסיה, פרטים רבים על המרד של קבוצת ואגנר נותרו לוטים בערפל. לא ברור אם מנהיג שכירי החרב יבגני פריגוז'ין הצליח לגייס את כוחות נוספים מהצבא בהתקדמותו המהירה לעבר מוסקבה, ואם הובטחו לו דברים נוספים עבור נסיגתו פרט למעבר בטוח לבלארוס וביטול האישומים הפליליים נגדו בעוון מרד.

מה שכן ברור הוא שקריאת התיגר של פריגוז'ין, מקורבו לשעבר של הנשיא ולדימיר פוטין שעשה עבורו את העבודה המלוכלכת במשך שנים, החלישה את מעמדו של האחרון יותר מכל אירוע אחר ב-23 שנות שלטונו. ההגעה של שכירי החרב למרחק של כ-200 ק"מ מהבירה בתוך יממה אחת, כשהם מנצלים את העובדה שרוב כוחות הצבא עסוקים בקרבות באוקראינה, סדקה את תדמית המנהיג החדש שאותה טיפח פוטין ביד רמה.

פוטין בנאום לאומה על המרד של קבוצת ואגנר. 24 ביוני 2023. רויטרס
הקרמלין מעדיף להצניע את המרד. פוטין בנאומו לאומה, אתמול/רויטרס

אף שההתקוממות של ואגנר הסתיימה בתוך יממה בתיווכו של שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, עשויות להיות לה השפעות משמעותיות על הלחימה באוקראינה. לא ברור כיצד יתנהג פריגוז'ין הלא צפוי בגלותו בבלארוס, ואם פוטין - שאינו סולח לאויביו לעולם - אכן יכבד את "ההודנה" שהשיג לוקשנקו, שבתפנית אירונית עזר לנשיא רוסיה לסלק את האיום המידי על משטרו.

אוקראינה לא הסתירה את שמחתה מהקרע הפנימי באליטה הצבאית והפוליטית ברוסיה, שעשוי להתגלות כדלק שהייתה צריכה לכדי להאיץ את מתקפת הנגד שלה. המתקפה, שהחלה בתחילת החודש עם ציפיות רבות, רשמה עד הישגים צנועים והנשיא וולודימיר זלנסקי הודה לפני ימים אחדים כי היא לא מתקדמת בקצב הרצוי. אך אתמול בערב, בצבא אוקראינה כבר הודיעו על תחילתן של מתקפות חדשות בחזית והתקדמות בכמה גזרות.

"העולם ראה היום ששליטי רוסים לא שולטים על שום דבר. שום כלום. רק כאוס מוחלט", התריס זלנסקי בנאומו הלילי, שבו הפציר בבעלות בריתה של קייב לנצל את הרגע ולשלוח כלי נשק נוספים לארצו. שר החוץ שלו השמיע תחושות דומות: "כל כאוס מעבר לקווי האויב עובד לטובת האינטרסים שלנו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין עוזב את מפקדת הצבא ברוסטוב, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
יוצא לגלות בבלארוס. פריגוז'ין נפרד מתושבי רוסטוב, הלילה/רויטרס

החשש מפני התפשטות הכאוס ברוסיה, עד כדי היתכנות לאנרכיה שלטונית כשלא ברור איזו יד נמצאת על השאלטר הגרעיני, עורר בהלה בקרב מדינות המערב ושיחות בהולות בין מנהיגיהן. ארצות הברית, שלפי דיווחים אמריקניים הייתה מודעת בקווים כלליים לכוונתו של פריגוז'ין אך בכל זאת הופתעה מקצב האירועים, ביטלה נסיעות של בכיריה כדי לעקוב מקרוב אחר המתרחש.

במוסקבה, שנכנסה אתמול לסוג של עוצר, הרשויות עדיין נותרו דרוכות וכבישים ראשיים המובילים לבירה יישאר סגורים גם היום. פוטין, שיצא אתמול בנאום מבוהל, לא הגיב על ההבנות שהושגו עם פריגוז'ין אף שאותו כינה "בוגד" והאשים ב"נעיצת סכין בגב" האומה. מבחינת הקרמלין, עדיף שהמרד הזה יוצנע כמה שיותר מהר ולראיה, הטלוויזיה הרשמית בחרה לעסוק בקצרה בהתקדמות של ואגנר אל מוסקבה - ובמקום זאת שידרה תכנית דוקומנטרית על קוויאר.

אך כפי שאירועי אתמול הוכיחו, המציאות האלטרנטיבית שיצר משטר פוטין לעתים מתנפצת בפניו וחושפת את חולשתו בפני כל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully