וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקולונל שבגד והמדען שנסחט: ניסיון החיסול הכושל של פוטין במיאמי

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 9:22

גורמי מודיעין אמרו לניו יורק טיימס כי הקרמלין ניסה להתחקות אחרי קצין בכיר שהסגיר רשת ריגול שפעלה בארה"ב, וקיבל בה מקלט. לשם כך היא לחצה על מדען מקסיקני שהפילגש שלו התגוררה ברוסיה, אולם הוא נתפס כשניסה להימלט מארה"ב כשברשותו צילום של לוחית הרישוי

פוטין בשיחה עם הקבינט הביטחוני שלו: "לא ניתן לאויבינו לערער את היציבות ברוסיה"/רויטרס

רוסיה ניסתה לחסל ב-2020 מודיע של ה-CIA שחי במיאמי, כחלק מהמלחמה שמנהל הנשיא ולדימיר פוטין באויביו מחוץ לגבולות המדינה - כך דווח בניו יורק טיימס, שציין כי הניסיון לפגוע במתנגד משטר המסתתר על ארצות הברית היא חציית קו אדום.

היעד היה אלכסנדר פוטייב, קצין מודיעין רוסי בכיר לשעבר, שחשף רשת ריגול נרחבת של מוסקבה על אדמת ארצות הברית לפני שערק אליה בתחילת העשור הקודם. שלושה גורמים בכירים לשעבר, שדיברו בעילום שם, אמרו כי אף שהניסיון להתנקש בחייו נכשל, התגובה אליו הייתה סנקציות וגירוש קציני מודיעין מוושינגטון וממוסקבה.

פוטייב סיפק מידע קריטי ל-FBI שהוביל לחשיפת 11 סוכנים רדומים של רוסיה, שכונו "הבלתי-חוקיים" והתגוררו תחת זהות בדויה לאורך החוף המזרחי עד 2010. המרגלים, בהם אנה צ'פמן, עבדו עבור שירות הביון הרוסי (SVR) ומטרת הייתה לאסוף עוד מידע ולגייס סוכנים נוספים.

כחלק מהמאמץ של ממשל אובמה לשיקום היחסים עם מוסקבה, הושג הסכם שבמסגרתו עשרה מהסוכנים נעצרו וגורשו מהמדינה. בתמורה, שחררה מוסקבה ארבעה אסירים רוסים, בהם סרגיי סקריפל, קולונל לשעבר בשירות הביון הצבאי שהורשע ב-2006 בגין מכירת סודות לבריטניה. כעבור כמה שנים, היא תנסה לחסלו בגז עצבים, ללא הצלחה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם משלחת של מנהיגים מאפריקה בסנט פטרסבורג, 17 ביוני 2023. רויטרס
חצה קו אדום כשניסה לחסל את אחד מאויביו בארה"ב. פוטין/רויטרס

גם פוטייב, לפי הדיווח, לא חמק מעיני הקרמלין. כדי לנסות ולהגיע אליו, פנו גורמים רוסיים אל מדען מקסיקני תוך שהם מנצלים את העובדה שהוא ניהל חיים כפולים עם אישה רוסייה שחיה בגרמניה כדי לסחוט אותו. למדען, הקטור אלחנדרו פוונטס, נאמר כי הוא יוכל "לסייע" למשפחתו בתמורה למידע על פוטייב, שהורשע בהעדרו בבגידה ובעריקה ב-2011 ונידון למאסר עולם.

פוונטס, שהיה בעל עבר נקי, שכר דירה בצפון מיאמי תחת שם של אחד מעמיתיו וקיבל בזמן ביקור במוסקבה בפברואר 2020 מידע לגבי המקום שבו הוא יוכל לאתר את כלי הרכב של פוטייב, אף שהמפעיל שלו ניסה להניא אותו מלצלם את המכונית. בהמשך, הוא ואשתו המקסיקנית עקבו אחר אחד התושבים במתחם שבו התגורר העריק הרוסי בניסיון להיכנס אליו, אך הם נתפסו על ידי האבטחה.

אשתו הצליחה לצלם את לוחית הרישוי של פוטייב לפני שהם עזבו את המתחם, אבל הזוג נעצר יומיים לאחר מכן כשניסה לחצות את הגבול בחזרה למקסיקו. שירותי המכס והגבול האמריקניים ערכו חיפוש בטלפון של פוונטס וגילו את התמונה, ובהמשך הודה המדען בחקירתו על המשימה שקיבל ממוסקבה.

גורם מודיעיני בכיר אמר לניו יורק טיימס כי פוונטס לא היה מודע לחשיבות המשימה כשניסה להשיג את המידע. באותו החודש הוא הודה בעבירות שיוחסו לו ונשפט לארבע שנות מאסר בכלא פדרלי, שבסיומן הוא יוגרש בחזרה למקסיקו.

עוד בוואלה!

יועץ בכיר של זלנסקי: לא ברור לנו מדוע ישראל לא גינתה את דברי פוטין

לכתבה המלאה
הקטור אלחנדרו פוונטס, מדען מקסיקני שאותו גייסה רוסיה לטובת ניסיון חיסול בארה"ב. יוטיוב, צילום מסך
נידון לארבע שנות מאסר בארה"ב. המדען המקסיקני פוונטס/צילום מסך, יוטיוב

בתגובה למזימה שנחשפה, ארצות הברית הטילה סנקציות על מוסקבה וגירשה עשרה דיפלומטים מוושינגטון, בהם קצין המודיעין הבכיר ביותר שהוצב שם.

באותו זמן, הנשיא ג'ו ביידן אמר שהעונשים הם תגובה להתערבות של פוטין בבחירות לנשיאות ב-2020 ולמתקפת הסייבר המאסיבית שחדרה לסוכנויות הפדרליות בארצות הברית". פוטין הגיב בגירוש עשרה דיפלומטים אמריקנים ממוסקבה, כולל את ראש תחנת ה-CIA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully