וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיס למצולות תמורת 250 אלף דולר: הצוללת שנעלמה בדרך לשרידי הטיטאניק

"טיטאן", כלי השיט התת-ימי שיכול לשאת עד חמישה אנשים, שוקל יותר מעשרה טונות ואורכו 6.7 מטרים. יש בו מספיק חמצן ל-96 שעות, אך לא ניתן לפתוח אותו מבפנים

בווידאו: חיפושים נרחבים באוקיינוס: צוללת תיירים נעלמה במסע לצפיה בשרידי הטיטאניק/רויטרס

הצוללת הקטנה שנעלמה בזמן מסע תת-ימי לשרידי ספינת הטיטאניק מכונה "טיטאן", והיא מופעלת על ידי החברה OceanGate, שמייסדה והמנכ"ל שלה היה ככל הנראה בין חמשת הנוסעים. היא שוקלת יותר מעשרה טונות, ואורכה כ-6.7 מטרים ויש בה מספיק חמצן ל-96 שעות, אך האספקה תלויה גם בקצב הנשימה של הנוסעים, במיוחד אם לנוסעים יש ניסיון צלילה מוגבל.

הצוללת הקטנה, העשויה לפי החברה מטיטניום ומסיבי פחמן, יכולה להגיע עד לעומק של כארבעה ק"מ - מספיק עמוק כדי לצפות בשרידי הטיטאניק, תמורת מחיר של 250 אלף דולר לכרטיס למסע הנמשך כשמונה ימים.

כלי השיט מונע על ידי ארבעה מדחפים חשמליים, והוא מרושת במצלמות, באורות ובסורקים כדי לחקור את הסביבה. לפי OceanGate, ל"טיטאן" יש את הצג הממוחשב הגדול ביותר בקרב יתר כלי השיט מסוג זה, וכי הטכנולוגיה שלו מספקת את הנוף הטוב ביותר של מעמקי האוקיינוס.

הצוללת "טיטאן", המשמשת למסעות לתצפית על שרידי הטיטאניק. רויטרס
בניגוד לצוללות רגילות, היא זקוקה לסיוע של ספינת אם. "טיטאן"/רויטרס

הצוללת מצוידת בטכנולוגיית הלוויין "סטארלינק" של אילון מאסק כדי לתקשר, אם כי לא ברור אם זאת הייתה הסיבה לאובדן הקשר עמה. "ללא מגדלי תקשורת סלולריים בלב האוקיינוס, אנחנו מסתמכים על 'סטארלינק' כדי לספק את התקשורת הדרושה לנו במהלך מסע הטיטאניק של השנה 2023"", נכתב בחשבון הטוויטר של החברה בשבוע שעבר.

העיתונאי דיוויד פיו, שהוזמן לסיור עיתונאים בצוללת בשנה שעברה, סיפר כי התא הראשי בכלי השיט אטום בברגים מבחוץ, שאותם ניתן לפתוח רק מבחוץ. לדבריו, הוא חשב תחילה כי הצוללת נראית מאולתרת. "מנווטים אותה עם כפתור משחק של Xbox, וחלקים ממנה מורכבים מצינורות בנייה נטושים". הוא הוסיף כי אם הצוללת נתקעת או סובלת מדליפת חמצן, "אין גיבוי, אין פתח מילוט".

בניגוד לצוללות צבאיות גדולות יותר, המסוגלות לשהות במצולות במשך חודשים, כלי השיט זקוק לספינת אם כדי להגיע לנקודת הצלילה. לפי משמר החופים האמריקני, כלי השיט איבד קשר עם ספינת האם שלו ביום ראשון, בתוך שעה ו-45 דקות מתחילת הצלילה. ספינת האם של הצוללת הייתה "פולר פרינס", שבעבר הייתה שוברת קרח בשירות משמר החופים של קנדה.

אזור החיפושים באוקיינוס האטלנטי

עוד על היעלמות "צוללת הטיטאניק"

הנעדרים: מנכ"ל החברה, מיליארדר בריטי, אב ובנו וחוקר צרפתי

ביממה שחלפה מאז שפורסמו הדיווחים הראשונים על היעלמות הצוללת, הושלמה, לפי הדיווחים, תמונת הנעדרים הולכת ומתבהרת. אחד מהם הוא מייסד ומנכ"ל החברה, סטוקטון ראש, שבשנה שעברה התעקש כי המסעות יהיו בטוחים וכי בצוללת יש מספיק חמצן כדי לשרוד. עם זאת, הוא גם לא הסתיר את הסיכונים המעורבים בהרפתקה.

"כן, יש גבול. אתה יודע, בשלב מסוים, בטיחות היא בזבוז זמן טהור. אם אתה רוצה להיות בטוח, אז פשוט אל תצא מהמיטה", אמר.

סטוקטון ראש, מנכ"ל חברת אושן גייט, ניו יורק, ארה"ב. 12 באפריל, 2017. רויטרס
"אם אתה רוצה להיות בטוח, אז פשוט אל תצא מהמיטה". מנכ"ל החברה ראש/רויטרס

נעדר נוסף הוא האמיש הרדינג, מיליארדר והרפתקן בריטי, שכבר הגיע לירח בשנה שעברה ומחזיק בשלושה שיאי גינס. בנו החורג כתב בפייסבוק שהוא אחד הנעדרים, וביקש את "המחשבות והתפילות" של הגולשים. לאחר מכן הוא הסיר את הפוסט, ואמר כי עשה זאת למען כבוד פרטיותה של המשפחה.

הרדינג עצמו פרסם בפייסבוק פוסט שהוא יהיה על הצוללת, והעלה תמונות שלו לקראת תחילת המסע שיצא לדרך מסנט ג'ון, ניופאונדלנד.

בנוסף אליו, על הצוללת היה איש העסקים הפקיסטני שהאזאדה דאווד ובנו, סולימאן. "אנחנו אסירי תודה על הדאגה של העמיתים והחברים שלנו ואנחנו רוצים לבקש מכולם להתפלל למען ביטחונם", נמסר בהודעת המשפחה.

המיליארדר הבריטי האמיש הארדינג, שעל פי הדיווחים הוא בין הנוסעים על סיפון הצוללת שנעלמה. רויטרס
המיליארדר הבריטי האמיש הארדינג/רויטרס

שרידי הטיטאניק שקועים בקרקעית האוקיינוס, בעומק של כ-3,800 מטרים ובמרחק של כ-600 ק"מ מחופי ניופאונדלנד, קנדה. שרידי הספינה משתרעים בשני מקומות שונות, כשבין החרטום והירכתיים יש מרחק של כ-800 מטר, ומסביבם שדה גדול של שרידים מכלי השיט.

אוניית הנוסעים, שהייתה הספינה הגדולה ביותר באותה תקופה, פגעה בקרחון במסע הבכורה שלה מסאות'המפטון לניו יורק בשנת 1912. מתוך 2,200 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על הסיפון, יותר מ-1,500 מתו.

בחודש שעבר, נעשתה סריקה דיגיטלית ראשונה בגודל מלא של ההריסות - שאותרו לראשונה בשנות ה-80 - באמצעות מיפוי ים-עמוק. הסריקה הציגה גם את קנה המידה של הספינה, וגם כמה פרטים קטנים, כמו המספר הסידורי על אחד המדחפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully