וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הטביעה לחופי יוון: כ-500 מהגרים עוד נעדרים, נשים וילדים הוחזקו בסיפון התחתון

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 9:01

עדויות של ניצולים מאחד מאסונות הטביעה הקשים שידעה אירופה שופכות אור על הטרגדיה: הנשים והילדים "נכלאו" כדי "להגן עליהם" מפני הגברים, בעוד שאזרחים פקיסטנים זכו ביחס משפיל והוחזקו בחלקים המסוכנים ביותר של הסירה

בווידאו: מהגרים יוונים ניצלו מספינה טובעת בעזרת מסוק/רויטרס

כמה מאות בני אדם עדיין נעדרים מאז שסירת מהגרים צפופה התהפכה לחופי יוון ביום רביעי, באחד מאסונות הטביעה הקשים ביותר שידעה אירופה בשנים האחרונות. לפחות 79 איש טבעו למוות, אך לפי חלק מההערכות המספר האמיתי עשוי להיות כ-500.

בעוד שהחיפושים אחר ניצולים נמשכים, אלו שהצליחו לשרוד סיפרו כי הנשים והילדים הוחזקו בסיפון התחתון, "כדי לשמור עליהם מפני הגברים", כשגם אזרחים ממדינות מסוימות סומנו ושהו באזורים המסוכנים ביותר בכלי השיט.

לפי הגרדיאן, מעדויות מודלפות של ניצולים למשמר החופים של יוון עולה כי מהגרים מפקיסטן אולצו לרדת למפלס התחתון, בעוד שאזרחים ממדינות אחרות היו על הסיפון העליון וכך בעלי סיכוי טוב יותר לשרוד את התהפכות הסירה. המהגרים מפקיסטן, על פי העדויות, נענו באלימות מצד אנשי הצוות כשהגיעו לחפש מים מזון בסיפון העליון.

מהגרים על סירה במהלך מבצע חילוץ של משמר החופים של יוון, 14 ביוני 2023. רויטרס
משמר החופים של יוון מואשם בטיוח. סירת המהגרים לפני שטבעה/רויטרס

בין הניצולים לא היו נשים וילדים, שלפי העדויות למעשה "נכלאו" בסיפון התחתון. בנוסף לכך, התנאים על הסירה היו כקשים עוד לפני שטבעה, ולפחות שישה מהגרים מתו מצמא לאחר שאספקת המים אזלה.  

בנוסף לכך, עלתה ביקורת כלפי משמר החופים של יוון, שיש המאשימים אותו בטיוח האסון. נוואל סופי, פעילה חברתית ועובדת סוציאלית מרוקאית-איטלקית, אמרה כי הנוסעים התחננו לעזרה לפני שטבעו. "אני יכולה להעיד שהאנשים האלו ביקשו להינצל, לא משנה על ידי איזו רשות", אמרה לגרדיאן.

לפי הגרסה הרשמית של ממשלת יוון, המהגרים על הסיפון דחו את בקשת הסיוע של משמר החופים משום שהם רצו להמשיך לאיטליה. גורמים רשמיים באתונה גם דחו טענה שלפי חבל שחובר לכלי השיט בניסיון לגרור אותו הוביל להתהפכותו, אלא שהוא חובר אליו במטרה לייצב אותו. 

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מחמד ופאדי, שני אחים סורים, מתאחדים לאחר טביעת סירת המהגרים מול חופי יוון. רויטרס
מחמד ופאדי, שני אחים סורים, מתאחדים לאחר טביעת הסירה/רויטרס

יוון היא אחד מנתיבי ההגירה העיקריים לאיחוד האירופי עבור פליטים ומהגרים שנמלטים ממדינות המזרח התיכון, אסיה ואפריקה. ואולם, מאז שהממשלה השמרנית האחרונה הידקה את הפיקוח במחנות המהגרים במדינה, יותר מהגרים בחרו לצאת מסע ימי ארוך ומסוכן יותר, מטורקיה לאיטליה דרך יוון.

לוב, השרויה בכאוס מתמשך מאז הפלתו של הרודן מועמר קדאפי ב-2011 במרד שזכה על ידי נאט"ו, היא שער מרכזי עבור מהגרים השואפים להגיע לאירופה דרך הים. רשתות ההברחה מנוהלות בעיקר על ידי מיליציות השולטות באזורי החוף. בימים האחרונים, כוחות ביטחון בלוב פתחו במבצע נגד מהגרים, שחלקם נעצרו וגורשו.

אחמד מחמד עיסא, מהגר מצרי שהיה על הספינה שטבעה מול חופי יוון. רויטרס
"האנשים האלו ביקשו להינצל, לא משנה על ידי מי"/רויטרס

יוון הייתה בקו החזית של משבר ההגירה של אירופה ב-2015 וב-2016, כשקרוב למיליון בני אדם הגיעו לאייה מטורקיה לפני שהמשיכו צפונה למדינות אירופיות עשירות יותר. היקף ההגירה הצטמצם דרמטית מאז שהאיחוד האירופי וטורקיה הגיעו להסכם ב-2016 על בלימת זרם ההגירה.

על פי נתוני האו"ם, כ-72 אלף פליטים ומהגרים הגיעו השנה לחופיהן של מדינות הים התיכון באירופה, רובם לאיטליה וכ-6,500 ליוון. לפי ההערכות, כאלף איש טבעו או נעלמו בים התיכון מתחילת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully