בנימין נתניהו. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

נתניהו כבר העלים את המהפכה מהפרופיל. לוין גורר אותו לשם בחזרה

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 9:27

מאז הקפאת הרפורמה רה"מ עשה הכול כדי לנווט את סדר היום ליוקר המחייה ונושאי ביטחון, ולכוון את ממשלתו בחזרה למטרות עליהן הצהיר ערב ההשבעה. הבחירות לוועדה למינוי שופטים שיבשו לו את התוכניות, והלחץ בקואליציה לחקיקה חד צדדית מחזיר אותו לבוץ שממנו ניסה לברוח

ביום רביעי, בשיא הדרמה והכאוס סביב הוועדה לבחירת שופטים, ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בחשבון הטוויטר שלו שני סרטונים נגד יאיר לפיד ובני גנץ, בהם האשים אותם באיומים ותירוצים לפיצוץ השיחות בבית הנשיא. זו הייתה הופעת אורח משפטית חריגה בפיד הרשתות החברתיות של נתניהו: מזה כחודשיים וחצי, מאז הקפאת המהפכה המשפטית בסוף מרץ - הוא הרבה לצייץ על יוקר המחייה, ביטחון וצבא, ותקציב המדינה, וחגג את הישגיהם של נועה קירל והנבחרת הצעירה, אבל את הרפורמה הוא לא הזכיר, אפילו לא במילה. גם כשהודה בציוץ למאות אלפי מפגיני הימין שהציפו את ירושלים בסוף אפריל בדרישה להמשך קידום החקיקה, סיבת ההפגנה הושמטה.

חיפוש בעשרות ציוצים של נתניהו בחודשים האחרונים מעלה תוצאת אפס ברורה: חיה או מתה, לפחות בפרופיל הטוויטר של נתניהו - הרפורמה פשוט נעלמה, שלא לומר הועלמה. את ההחלטה האסטרטגית להעלים את הרפורמה, לפחות לזמן מה, נתניהו קיבל כבר בלילה שבין 26 ל-27 במרץ, המכונה "ליל גלנט", כשההמונים פרצו בספונטניות לרחובות כדי למחות על פיטוריו של שר הביטחון. מאז, בחסות השיחות בבית הנשיא, הוא ניווט את סדר היום לתקציב, כלכלה וביטחון, בלם את המפולת בסקרים, הרגיע את חברות דירוג האשראי בדיבורים על קונצנזוס ושיגר שליחים לוושינגטון לסמן את המטרה: הזמנה לבית הלבן. הוא חזר לדבר על הגרעין האיראני ולפזר כותרות מזדמנות על מגעים לשלום עם סעודיה, וניסה לכוון את ממשלתו השישית בחזרה למטרות עליהן הצהיר בערב ההשבעה שלה.

הבחירות לוועדה לבחירת שופטים שיבשו את שגרת ההעלמה, ואולי גם את סידורי הטיסה, לעת עתה, וגררו אותו בחזרה לתוך הבוץ שממנו ניסה לברוח. נתניהו רק רצה לעבור את המשוכה הזו מבלי לפוצץ את השיחות בבית הנשיא, לכן החליט בחודש שעבר לא לדחות שוב את מועד הבחירות לוועדה, בניגוד לעמדת שר המשפטים יריב לוין וחבר מרעיו תומכי הרפורמה.

עד יום רביעי בבוקר, הוא התכוון להורות לקואליציה להצביע רק עבור מועמד אחד, ולפעול לבחירתה של נציגת האופוזיציה, קארין אלהרר. כדי לפייס את טרוניות הלויניסטיים ואנשי הימין מלא-מלא שרצו לבחור שני חברי כנסת מהקואליציה ולטלטל את ההידברות המדשדשת, הוא תכנן להקציב פומבית לשיחות דדליין ולהתחייב לקידום חד צדדי של חלקים מהרפורמה, אם לא יושגו הסכמות בקרוב. אבל כהרגלו, הוא חיכה עם ההחלטה ממש עד הרגע האחרון, ואז - הוא לא הצליח להוריד אותה למטה.

בנימין נתניהו. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
האם נתניהו יצליח להשתלט על ההגה לפני שלוין מוביל אותו לעוד התנגשות?/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

לוין, בתגבור כוחות של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, לקח אותו לסיבוב פרלמנטרי מסובך ומיותר, ועל גב המרד של טלי גוטליב רכב החשש שלו מהצבעות חשאיות ושכנע אותו לפעול לדחיית הבחירות לוועדה. התוצאה הסופית - המקום שהובטח לאלהרר בוועדה ללא נציג קואליציה לצדה - איששה את החששות שמאחורי הפרגוד: המשמעת הקואליציונית והאופוזיציונית קורסת.

המקרה הזה הוא הכי פחות גרוע מבין כל תרחישי הקיצון מהם נתניהו חשש, שאיימו להקריס את ההידברות ולהחזיר את המחאה לרחובות בהכרזת "ליל גלנט 2". לכן, בין ספירות העריקים וציד המורדים, בליכוד מסתובבת הערכה בלתי מבוססת שלא מן הנמנע שראש הממשלה בעצמו הצביע בעד אלהרר כדי למזער נזקים, ותסריטאים פוליטיים חובבים יחשדו שזו תוצאה מתוחכמת של יד מכוונת של רון דרמר או אריה דרעי. אולי נתניהו רצה ללכת לכיוון אחד, ולוין לקח אותו לכיוון האחר, ומחזיר כעת את הרפורמה שלו לקדמת הבמה.

עוד בוואלה!

זה היה אחד הימים המביכים שידעה הקואליציה. נתניהו ניהל מבולגן - והפסיד 3 פעמים

לכתבה המלאה
יריב לוין בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
לוין מנצל את המשבר בהידברות לקמפיין/ראובן קסטרו

למרות הניצחון של בחירת אלהרר, לפיד וגנץ בכל זאת הכריזו על הקפאת השיחות בבית הנשיא עד לבחירת נציג הקואליציה לוועדה עם הדדליין החדש - בעוד כחודש. עד אז, יתבררו גם תוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין בשבוע הבא, בהן יוכרע אם אפי נוה יהיה השותף של הקואליציה לדילים בוועדה או שעמית בכר יתייצב מולה בחזית המחאה בברית עם שופטי העליון. בינתיים, לוין מנצל את המשבר בהידברות לקמפיין "צריך להפסיק להתרפס, לחוקק ולמשול" ולהפעלת לחץ על נתניהו לתת אור ירוק לחקיקה חד צדדית כבר בשבועות הקרובים.

לוין רוצה להתחיל לקדם חוקים כמו צמצום עילת הסבירות ומעמד היועמ"שים עוד לפני פגרת הקיץ, עם או בלי הסכמות, כדי להשאיר משהו מהרפורמה שלו בחיים. יש לו תמיכה לא מבוטלת בקואליציה ובבייס הביביסטי והלויניסטי העמוק בקבוצות הוואטסאפ של הליכוד, שממנה נתניהו מפחד בדיוק כמו שהוא מפחד מהמחאה בקפלן.

לוין כבר שיבש את הרבעון הראשון בכהונתו השישית של נתניהו עם הרפורמה המשפטית הקיצונית והחפוזה, שהובילה לאחד המשברים הכלכליים הפנימיים והמדיניים הקשים בתולדות המדינה ולקריסה של הליכוד בסקרים. עכשיו, בעוד נתניהו מנסה להשתקם מנזקי השקת המהפכה, לוין שוב מנווט לכיוון הנגדי. בפעם הקודמת, זה נגמר בחריקת בלמים צורמת - רגע לפני שחוקי המהפכה הראשונים עלו לקריאה שנייה ושלישית במליאה, נתניהו הודיע על ההקפאה, למורת רוחו של שר המשפטים, שאיים להתפטר - ובסוף לא. השאלה אם הפעם נתניהו יצליח להשתלט על ההגה לפני שלוין מוביל אותו לעוד התנגשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully