וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הבחירות: חשבון פייסבוק של העירייה יהפוך לכלי תעמולה?

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 9:21

מרכז השלטון המקומי העלה הצעה בוועדת הפנים שתאפשר לראשי הרשויות להשתמש בנכסים הדיגיטליים הרשמיים של העיריות לצורכי התעמולה של ראשי העיר המכהנים. בסיום הדיון, הוחלט להעביר את ההצבעה לוועדת החוקה

חיים ביבס, יושב ראש מרכז השלטון המקומי/צילום - מש"מ

מרכז השלטון המקומי העלה אתמול (שלישי) בוועדת הפנים בכנסת, הצעה הנוגעת לתעמולה לפני בחירות. לפי ההצעה של השלטון המקומי, שמורכב כולו מראשי רושיות מכהנים, ראשי ערים ומועצות יוכלו להשתמש בנכסים הדיגיטליים של הרשויות המקומיות - גם לצרכי תעמולה. בתום הדיונים, הוועדה בחרה שלא להצביע על ההצעה, והיא תועבר להצבעה בוועדת החוקה.

לפי ההצעה שנוסחה כך: "הסדרת שימוש בנכסים דיגיטליים של הרשות המקומית - גם לצרכי תעמולה", תינתן לראשי הערים המכהנים אפשרות לנהל מהלכי תעמולה דרך החשבונות הרשמיים של העירייה ברשתות החברתיות: "בתיקון המוצע (....) לא יראו את השימוש בנכסים בלתי מוחשיים דיגיטליים המנוהלים בגוף הציבורי, אשר שותפו בנכסים בלתי מוחשיים דיגיטליים שאינם מנוהלים בגוף הציבורי, משום שימוש אסור לצרכי תעמולת בחירות".

באופן טבעי, לראשי הערים המכהנים שמתמודדים בשנית יש יתרון משמעותי על מתחריהם, הם יכולים להציג רשימת "הישגים" מהקדנציה החולפת ואף להשתמש במשאבי העירייה כדי להוכיח קידום אינטרסים. אולם כעת, גם החשבונות הרשמיים של הרשויות המקומיות ברשתות החברתיות, שתפקידן לספק מידע פורמלי על פעילותן - עלולות להיות נגועות פוליטית.

בניין עיריית ירושלים מכיוון החומות. צילום מתוך ויקיפדיה, Adriana Lobba @ CC BY-SA 3.0, מערכת וואלה! NEWS
בניין עיריית ירושלים מכיוון החומות/מערכת וואלה! NEWS, צילום מתוך ויקיפדיה, Adriana Lobba @ CC BY-SA 3.0

סעיפים נוספים שהוצעו בוועדת הפנים לאישור כחלק מתיקוני החוק הם: העלאת אחוז החסימה בבחירות מ-0.75% ל-1.5%, "בכדי להגביר את משילות ראש הרשות ומועצת הרשות המקומית ולאפשר להם לנהל את הרשות לטובת התושבים", והסתייעות בעוזרים אישיים לפעילות פוליטית.

כזכור, רק לפני כמה חודשים, ראש עיריית ירושלים משה ליאון נקנס ב-40,000 שקלים עקב תעמולת בחירות אסורה שביצע במשאבי העירייה - כשבזמן תקופת הבחירות בעיר, עיריית ירושלים הפיצה פרסומים על אירועים עירוניים שונים תחת הכותרת "בברכתו של משה ליאון", הפיקה סרטונים בהם שימש כ"פרזנטור", פרסמה שלטי חוצות עם שמו, והשתמשה במערכת המסרונים העירונית ובקבוצות הטלגרם העירוניות להפצת מסרים עם שמו ודמותו.

אדיר שוורץ, יו"ר האופוזיציה ותנועת התעוררות בירושלים מסר כי "הצעתו של מרכז השלטון המקומי שכוונתה לאפשר לראש העיר לעשות שימוש חופשי לכאורה במשאבי הרשות לצרכי תעמולה, מנצל באופן ציני ובזוי את כספי משלמי המיסים. רק לפני מספר חודשים תנועת התעוררות ניצחה עתירה נגד ראש העיר משה ליאון שעשה שימוש שיטתי בנכסים עירוניים לטובת קידום אישי ובית המשפט פסק לטובתנו ואף קנס את ראש העיר בסכום חסר תקדים של 40 אלף שקלים כדי להמחיש את חומרת המעשים כפי שהחוק רואה אותם. אנחנו לא נרפה ונילחם נגד החוק הזה, עד שיוסר באופן מלא. זאת מלחמה על הדמוקרטיה השברירית שעוד נותרה בשלטון המקומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully