וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: סין משתמשת בקובה כבסיס ריגול כבר במשך שנים

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 12:23

גורם בממשל ביידן טען כי סוגיית הנוכחות הסינית באי הסמוך לחופי פלורידה אינה חדשה, אלא ירושה ממשל טראמפ. לדבריו, הדיווח על הקמת בסיס ריגול חדש אינו מדויק, אך הוא לא הרחיב. בייג'ינג, שבה יבקר בלינקן בעוד שבוע, והוואנה, מכחישות: "שמועות והשמצות"

מטוס קרב סיני מבצע תמרון מסוכן מול מטוס ריגול אמריקני/צבא ארה"ב

סין מרגלת אחר ארצות הברית משטחה של קובה זה שנים, והיא שדרגה את מתקני איסוף המודיעין שלה באי עוד ב-2019 - כך אמר אתמול (שבת) גורם בממשל ביידן, בעקבות דיווח בוול סטריט ג'ורנל על הסכם חשאי בין הוואנה לבייג'ינג על הקמת מתקן האזנה אלקטרוני, מרחק של 160 ק"מ בלבד מחופי פלורידה. זאת, לפי הדיווח, בתמורה למיליארדי דולרים.

הגורם בממשל ביידן, שדיבר בעילום שם, אמר שהתיאורים המדווחים "אינם תואמים את ההבנה שלנו", אך הוא לא ציין מה היה שגוי בדיווח שפורסם ביום חמישי או התייחס בפירוט לשאלה אם סין מנסה להקים בסיס חדש בקובה.

לדבריו, ממשל ביידן ירש את סוגיית הנוכחות הסינית באי הקריבי, כמו גם את המאמצים של בייג'ינג להרחיב תשתית איסוף המודיעין שלה ברחבי העולם. "זהו נושא מתמשך, ולא התפתחות חדשה", אמר הגורם. "סין שדרגה את מתקני איסוף המודיעין שלה בקובה בשנת 2019. זה מתועד היטב ברשומות המודיעין".

לפי אותו גורם בממשל ביידן, הממשל הקודם של הנשיא דונלד טראמפ היה מודע למאמץ הסיני להתבסס בקובה והוא ניסה בכמה הזדמנויות להתמודד עם הנושא, אך "לא התקדמנו מספיק והיינו צריכים גישה ישירה יותר". הוא הוסיף כי דיפלומטים אמריקנים פנו לממשלות ששוקלות לארח בשטחיהן בסיסים סיניים והחליפו איתן מידע. "המומחים שלנו מעריכים שהמאמצים הדיפלומטיים שלנו האטו את סין", אמר.

שגרירות ארצות הברית בהוואנה, קובה. רויטרס
"האיום על אמריקה אמיתי". שגרירות ארצות הברית בהוואנה, קובה/רויטרס

בתגובה, גורם רשמי בשגרירות סין בוושינגטון הפנה להצהרה שפורסמה ביום שישי על ידי דובר משרד החוץ של סין, שהאשים את ארצות הברית ב"הפצת שמועות והשמצות" על תחנת ריגול סינית בקובה, ובכך שהיא "אימפריית ההאקרים החזקה ביותר בעולם".

ממשלת קובה טרם התייחסה לדבריו של הגורם בממשל ביידן. ביום חמישי, סגן שר החוץ שלה, קרלוס פרננדס דה קוסיו, דחה את הדיווח המקורי כ"מופרך לחלוטין". הוא כינה אותו "בדיה" אמריקנית, שמטרתה להצדיק את האמברגו הכלכלי בן עשרות השנים של וושינגטון נגד האי. לדבריו, קובה מתנגדת לכל נוכחות צבאית זרה באמריקה הלטינית ובאיים הקריביים.

הדיווחים על הנוכוחות הסינית בקובה מגיעים בזמן ששוושינגטון ובייג'ינג נוקטות צעדים זהירים להקלה על המתיחות ביניהן, שהחריפה בעקבות חדירת בלון הריגול הסיני למרחב האווירי של ארצות הברית בפברואר, בטרם הופל בשמי האוקיינוס. בעקבות התקרית, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ביטל את ביקורו בבייג'ינג שתוכנן אז, וכעת הוא אמור לבקר בה בשבוע הבא.

קובה, שהיא גם בעלת ברית קרובה של רוסיה, זקוקה לסיוע כספי. הכלכלה שלה סובלת מאינפלציה, ממחסור בדלק, מצניחה בייצור החקלאי ומהעדר מזומנים הפוגעים בתפוקה שלה ומלבים את התסכול של האזרחים במדינת האי הקריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully