וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות חולצו מגגות בתים מוצפים בחרסון, שדות מוקשים נסחפו: "לא יודעים איפה הם"

נשיא אוקראינה הגיע למחוז, שחלקים נרחבים ממנו שקעו תחת מי סכר נובה חקובקה שקרס. בשטח הכיבוש הרוסי דווח על לפחות 5 הרוגים, ובצלב האדום מזהירים כי המים שטפו עמם תחמושת מסוכנת

שכונת חרסון באוקראינה מכוסה במים/רויטרס

מאות תושבים חולצו היום (חמישי) מגגות בתים מוצפים במחוז חרסון באוקראינה, יומיים אחרי שחלקים נרחבים ממנו שקעו תחת המים בעקבות פיצוץ סכר נובה חקובקה. המים הרבים הטביעו כפרים, שדות וכבישים במחוז שבדרום אוקראינה, והמושל המחוז אמר כי כ-600 קמ"ר משטחו הוצף. בתיעוד שצולם מהאוויר נראו אזורים מוצפים עד לגובה גגות הבתים.

צבא אוקראינה אמר כי ההצפות בחרסון אילצו את הכוחות הרוסיים לסגת בחמישה עד 15 ק"מ וכי ההפגזות הרוסיות על המחוז, שחלקו נמצא תחת שליטתם, פחתו, אם כי תשעה בני אדם נפצעו מהן במהלך פינויים של אלפי תושבים. מוסקבה מאשימה אף היא את קייב בהפגזת צוותי חילוץ רוסים באזור.

האסון אירע בזמן שאוקראינה, על פי דיווחים רבים, פתחה במתקפת הנגד שלה נגד הכוחות הרוסיים. עם זאת, באופן רשמי, ככל הנראה כחלק ממלחמה פסיכולוגית, היא מכחישה שהמתקפה שאליה היא נערכה במשך חודשים ארוכים נמצאת בעיצומה.

בתים מוצפים בעקבות פיצוץ הסכר נובה חקובקה במחוז חרסון, אוקראינה, 7 ביוני 2023. רויטרס
השלכות האסון מתחילות להתבהר. בתים מוצפים בחרסון, אתמול/רויטרס

במהלך היום, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקר במוקד ההצפות. זלנסקי, המאשים את הכוחות הרוסיים בפיצוץ הסכר שהיה תחת שליטתם מאז תחילת המלחמה, אמר כי הוא שוחח עם גורמים מקומיים על השלכות האסון. הוא הוסיף כי חשוב לפצות את התושבים, שרבים מהם איבדו את הכול ונאלצו לעזוב את בתיהם.

הצפות הענק במחוז חרסון, שחלקו נתון לשליטה רוסית, גבו גם חיי אדם. לפי ראש עיריית נובה חקובקה, שבשליטת רוסיה, לפחות חמישה בני אדם נהרגו מאז קריסת הסכר שנבנה על ידי הסובייטים בשנות ה-50 של המאה הקודמת. מוסקבה מאשימה את קייב באחריות לאסון והנשיא ולדימיר פוטין כינה זאת "פעולה ברברית", אך אף אחד מהצדדים לא סיפק הוכחות חד-משמעיות.

מדינות המערב, בעלות בריתה של אוקראינה, רמזו כי נראה שהכוחות הרוסיים אחראים לפיצוץ, אולם הן הדגישו כי בשלב זה לא ניתן לקבוע זאת.

תושבים שטים בסירה ברחוב שהוצף בעקבות פיצוץ הסכר נובה קחובקה, בחרסון, אוקראינה, 7 ביוני 2023. רויטרס
תושבים שטים בסירה ברחוב שהוצף בעקבות פיצוץ הסכר נובה קחובקה, בחרסון, אוקראינה, 7 ביוני 2023/רויטרס

פיצוץ הסכר כבר מוגדר כאחד האסונות הסביבתיים החמורים ביותר שידעה אירופה בעשרות השנים האחרונות, וקיים גם חשש מפני פגיעה אפשרית בכור הגרעיני בזפוריז'ה. הכור, שנמצא תחת כיבוש רוסי, קיבל אספקת מים מהסכר לטובת קירור הליבה שלו. עם זאת, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הבהירה כי בשלב זה אין חשש לביטחונו.

סכנה נוספת הנשקפת מהצפת האזור היא היסחפותם של שדות מוקשים. אריק טולפסן, בכיר בצלב האדום, הזהיר כי שדות המוקשים הצפים מסוכנים לא רק עבור תושבי חרסון, אלא גם עבור אלו המגיעים לסייע להם.

"ידענו היכן הסכנות נמצאות", הוא אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית. "עכשיו אנחנו לא יודעים. אנחנו רק יודעים שהן איפשהו במורד הזרם".

ואלרי מלניק, תושב העיירה נובה חקובקה הסמוכה לסכר, צעד בין מה שנותר מביתו. "אנחנו ממתינים עד שהמים יצאו, אנחנו נייבש זאת", אמר מלניק בן ה-53. הוסיף כי הוא קיווה שהרשויות המקומיות ישאבו את המים, אבל עד כה "הן לא עושות שום דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully