וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוברט הנסן, סוכן FBI שריגל עבור רוסיה וגרם נזק אדיר לארה"ב, מת בכלא

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 8:58

הנסן בן ה-79 אותר ללא הכרה בתאו בכלא שמור בקולורדו, והצוותים הרפואיים לא הצליחו להציל את חייו. עד מעצרו ב-2001, הוא מכר סודות למוסקבה והוביל לחשיפתם של מקורות רבים - הכול תמורת בצע כסף. הוא נחשב לאחד המרגלים שגרמו לנזק הגדול ביותר למודיעין האמריקני

רוברט הנסן, סוכן FBI לשעבר שריגל עבור רוסיה. רויטרס
נתפס על חם בעת שהשאיר מסמכים מסווגים בפארק. הנסן/רויטרס

רוברט הנסן, סוכן FBI לשעבר שריגל עבור רוסיה במהלך המלחמה הקרה ולאחריה, נמצא היום (שני) מתו בתאו בכלא בארצות הברית. הנסן, בן 79, נחשב לאחד המרגלים שגרמו לנזק הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית מאז ומעולם. הוא נידון למאסר עולם ב-2002, ללא אפשרות לחנינה.

שירות בתי הכלא הפדרליים הודיע כי הנסן נמצא מחוסר הכרה בתאו בכלא בפלורנס, קולורדו, לקראת השעה 7:00, ומותו נקבע בתום מאמציהם של הצוותים הרפואיים להציל את חייו. סיבת המוות לא נמסרה.

הנסן הצטרף ל-FBI ב-1976 והחל למכור מידע מסווג לברית המועצות ב-1985, ועד מעצרו ב-2001, הוא קיבל יותר מ-1.4 מיליון דולר במזומן, בחשבונות בנק וביהלומים. בתמורה, לפי אתר ה-FBI, הוא העביר למוסקבה מידע על מרגלים, על שיטות מודיעין ומסמכים סודיים.

חוקרי ה-FBI פעלו במשך שנים כדי לנסות ולזהות את החפרפרת שבשורותיהם. בשבועות שקדמו למעצרו בפברואר 2001, כ-300 אנשי צוות עבדו על החקירה והמעקב אחר הנסן. בסופו של דבר, הוא נתפס על חם כשהשאיר חבילת חומרים מסווגים בפארק בפרברי וירג'יניה.

כניסה לפארק במדינות ווירג'יניה שבו נהג המרגל רוברט הנסן להעביר מסמכים סודיים למפעיליו הרוסים. GettyImages
הפארק שבו היה משאיר הנסן את החומרים המסווגים למפעיליו הרוסים/GettyImages

הנסן שמר על אורח חיים צנוע והתגורר עם אשתו ועם ששת ילדיו בבית בן ארבעה חדרים בווירג'יניה. הוא עבד ביחידה לסיכול ריגול, ולכן הוא היה חשוף למידע מסווג ביותר. הוא השתמש בשם הבדוי "רמון גרסיה" במגעיו עם מפעיליו הרוסים, שנמשכו שנים ארוכות חרף חשדות מסוימים שעלו מעת לעת סביב פעילותו החריגה.

החקירה הואצה לאחר מעצרו של המרגל אולדריץ' איימס על ידי ה-FBI ב-1994, כשבסוכנות הבינו שמידע מסווג ממשיך לדלוף ולאור פרישתו המתוכננת של הנסן. "רצינו להשיג מספיק ראיות כדי להרשיע אותו, והמטרה הסופית הייתה לתפוס אותו בזמן מעשה", אמר דברה אוונס סמית', בכירה לשעבר במחלקה לסיכול ריגול.

עוד בוואלה!

בשירות הוד מלכותה והמנהיג העליון: המרגל הכפול שסיים את חייו על הגרדום בטהראן

לכתבה המלאה

"מה לקח לכם כל הרבה זמן?"

החוקרים רצו לפתות אותו כדי שיעבוד קרוב אליהם במטה ה-FBI, ונתנו לו משימה מזויפת. הנסן החל לעבוד במשרדו החדש, שהיה מרושת במצלמות ובמיקרופונים מוסווים, במטה הבולשת בינואר 2001. חודש לאחר מכן, החוקרים גילו שהוא מתכנן לעשות העברה נוספת למפעיליו וארבו לו מחוץ לפארק ועצרו אותו עם שובו לרכבו.

"מה לקח לכם כל הרבה זמן?", הוא אמר לסוכני ה-FBI בזמן מעצרו. במהלך החקירה הוא אמר כי ביטחון המידע בבולשת הוא מעורר רחמים, אולם הוא שיתף פעולה כדי להימנע מעונש מוות.

חברים ושכנים סיפרו לאחר מעצרו כי הם המומים ותיארו אותו כאדם שקט וצנוע. הוא ומשפחתו נסעו בכל יום ראשון לכנסייה בטנדר, והנסן צוייר בתור אב קפדן שהגביל את שעות הצפיה בטלוויזיה של ילדיו.

ואולם, בהמשך התברר כי מאחורי התדמית הצנועה הסתתרה אובססיה מינית של הנסן, שצילם בחשאי סרטונים פורונוגרפיים של אשתו ושיתף אותם עם חבר. לאחר מעצרו דווח כי הוא אף נהג לפקוד מועדוני חשפנות שבהם הוא ניסה להפוך את החשפניות לקתוליות. בנוסף לכך, הוא פרסם באינטרנט סיפורים בעלי אופי מיני בוטה עליו ועל אשתו ושיתף תמונות עירום שלה.

לפי ה-FBI, הנסן קיבל השראה מהמרגל הבריטי קים פילבי. "החלטתי על הדרך הזו כשהייתי בן 14", הוא כתב למפעיליו הרוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully