וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה בטבריה נסגרה - וחשפה משבר עמוק במערך בריאות הנפש

6.6.2023 / 15:59

בעקבות חשיפת וואלה! קיימו בכנסת ישיבה מיוחדת על סגירת מרכז בריאות הנפש לילד ונוער בטבריה. בוועדה מתחו ביקורת על חוסר בשירותי רפואה בפריפריה, אך נציגי משרד הבריאות התריעו בפני משבר עמוק בכל תחום בריאות הנפש: "נאלצים לבחור בין סגירת מרפאות - כמו משפט שלמה"

הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הבניין בו הייתה המרפאה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

הוועדה המיוחדת לפיתוח וחיזוק הנגב והגליל של הכנסת ערכה אתמול (שני) ישיבה מיוחדת, בעקבות חשיפת וואלה! על סגירת המרפאה לבריאות הנפש לילד ולנוער בטבריה. בסיום הישיבה דרשו חברי הוועדה כי המרפאה תיפתח מחדש. בדיון התברר כי סגירת המרפאה בטבריה היא מקרה המצביע על משבר לאומי חריף שלא זוכה לטיפול.

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, התרעם נוכח המצב. "ילד שגר בטבריה ועובר עכשיו משבר נפשי. מה הכתובת שלו? מי יסייע לו? זו שאלה העומדת בפני כל אדם מוסרי", אמר. הוא ייחס את סגירת המרפאה למחסור הכללי בשירותי הרפואה בפריפריה: "כמות הרופאים קטנה ממה שצריך, כך גם כמות האחיות ומיטות האשפוז. הטיפול הפסיכולוגי, גם הוא, זמין רק ב-40-50% מהנדרש. היום אנחנו שומעים על מרפאה שנסגרת, אבל למחדל הזה יש הרבה אחראים. לא נקבל מציאות שסוגרים שירות בלי לספק לו אלטרנטיבה".

בשבוע שעבר פורסם בוואלה! כי מרפאת בריאות הנפש לילד ולנוער שפעלה בטבריה נסגרה. מאז שננעלו שעריו של המוסד הרפואי, נדרשים המטופלים במקום להרחיק עד לצפת או לקצרין, רק כדי להמשיך ולקבל את הטיפול שהוענק להם. סגירת המרפאה היא מכה קשה בעיקר נוכח הקושי למצוא טיפול הולם בפריפריה ונוכח העובדה כי מאז מגפת הקורונה, חלה עלייה חדה בפניות של ילדים ונוער לשירותי בריאות הנפש.

הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
"ילד שגר בטבריה ועובר עכשיו משבר נפשי - מי יסייע לו?", המרכז הרפואי שנסגר בטבריה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

אך בכירים במשרד הבריאות ייחסו את המצב לתופעה רחבה אף יותר, ותיארו את המצב הקשה בו נמצא מערך בריאות הנפש. מירי כהן, נציגת משרד הבריאות, ציינה בדיון כי מדובר במשבר רוחבי בכל תחום בריאות הנפש. "יש חוסר אקוטי בכח אדם, אין לי פתרון", אמרה. לדבריה של חברת הכנסת טטיאנה מזרסקי מיש עתיד, גם בעכו ובכרמיאל נסגרו מרפאות בריאות נפש.

ד"ר יובל רווה, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר במשרד הבריאות, סיפר כי במשרד נאלצים לבחור בין המשך פעילותן של מרפאות בריאות נפש שונות: "אנחנו כל יום עושים משפט שלמה. נסגרות מרפאות גם בירושלים ובמרכז".

"יש עליה דרמטית בדרישות וקשה להחזיק את המערכת שאנחנו מחזיקים כמעט לבד", טען מנהל המרפאה הנוירו-התפתחותית במרכז לבריאות הנפש לילד ולמתבגר במרכז הרפואי זיו שבצפת, ד"ר אורי יצקר. "אנחנו חייבים לטפל במקרים הכי קשים, אלו שבסכנת חיים מיידית. 17 מקרים הגיעו ביממה האחרונה, שלושה מהם מסכני חיים. אנחנו מטפלים בכ-2,000 מקרים בשנה, ועכשיו פותחים מחלקה חדשה שתפקידה להציל חיים", תיאר את המצב בבית החולים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
מהדיון עלה כי גם אם יוקצה כעת מבנה חדש, יהיה קושי לאייש מחדש את המרפאה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

לצד המצוקה העמוקה בכוח אדם, עולה כי המדינה גם התרשלה לאורך זמן בטיפול במבנה שבו פעלה המרפאה בטבריה. המבנה, שהוקם לפני מאה שנים, הוקצה על ידי עיריית טבריה לצורך בניית המרפאה. לאחרונה, מצבו היה כל כך קשה עד כדי כך שהמטפלים היו נאלצים לחצות את הרחוב ולהשתמש בשירותים של מכולת ממול. מערכת החשמל קרסה, ומטופלים ואנשי צוות מספרים כי תולעים נפלו מהתקרה.

ראש הוועדה הממונה בטבריה, בועז יוסף, אמר כי קיים בטבריה מבנה תקין ששייך למדינה ועומד ריק, ולא ברור לו מדוע לא מקצים אותו עבור המרפאה. לדבריו, "המדינה אפילו משלמת לעירייה ארנונה עבור אותו מבנה", שעומד חסר שימוש.

מהדיון בכנסת עלה כי גם אם יוקצה כעת מבנה חדש, בית החולים זיו יתקשה לאייש מחדש את המרפאה, בשל מצוקת כוח האדם המקצועי. ח"כ ביטון אמר כי הוועדה דורשת ממשרד הבריאות לפתוח מיידית את המרפאה בטבריה, כפי שהיה ב-25 השנים האחרונות, ומבקשת מבית החולים זיו להיות שותף לפתיחת המרפאה, על אף הקושי הקיים בכוח אדם. לדבריו, "פערי הבריאות בנגב ובגליל חמורים בכל ההיבטים, ומתגלית תמונה איומה בטיפול פסיכולוגי ונפשי. ילדים רבים לא מטופלים", התריע ביטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully